Tomáša Sroku nemusí poznať každý, stojí však za viacerými známymi projektmi, ktoré dnes využívajú tisícky ľudí. Jedným z nich bol aj známy zľavový portál Zľavomat. V súčasnosti vidí budúcnosť v aplikácii na objednávanie taxíkov - Liftago.
Keď sa pozrieš na seba a svoj príbeh, čo za sebou vidíš?
Vidím za sebou úspešný príbeh, ktorý neprišiel sám od seba, ale tvrdou a poctivou prácou. Podnikať som začal v devätnástich rokoch. Zatiaľ čo moji rovesníci si užívali vysokoškolský život, ja spolu s kamarátmi sme tvorili webové stránky. Bolo to v čase, kedy nebolo samozrejmosťou, že má každá firma svoju webovú stránku. Cítili sme tak dieru na trhu. Neskôr k tomu pribudli eshopy, informačné systémy na mieru a marketingové služby.
Prešiel som si projektami ako napríklad Zarohom, Zľavomat a teraz Liftago. Baví ma budovanie firiem, prinášať nové myšlienky, ktoré menia zaužívané zvyklosti v najrôznejších oblastiach života. Všetky moje projekty spĺňali tieto požiadavky a vďaka nim som sa posunul tam, kde som teraz. Za najväčší úspech ale považujem Zľavomat. Podarilo sa mi vybudovať firmu, v ktorej ľudia pracujú s radosťou a zdieľajú rovnaké hodnoty. Vďaka tomu sme dosiahli úžasné veci.
Hovorí sa, že schopnosť podnikať musí mať človek v sebe. Prečo si sa rozhodol založiť si vlastnú firmu? Čo ťa k tomu viedlo?
Od malička som mal jasno v tom, že keď budem veľký, chcem podnikať. V podstate to bolo napĺňanie detského sna. Prvú firmu som založil v devätnástich rokoch. A bola to zhoda náhod, za ktorú som nesmierne vďačný. Moji kamaráti sa na vysokej škole nudili a premýšľali, že by začali podnikať. Oni boli dobrí v programovaní a ja v obchode. Rozhodli sme sa spojiť a urobili sme prvé web stránky za minimálny zisk. Keď sme mali referencie, biznis bolo ľahšie rozbehnúť. Naša firma dlho žila najmä z dobrých referencií. Klienti sa sami ozývali na základe odporúčaní. Narazili sme na naše časové limity a museli sme začať odmietať zákazky. Istú dobu sme zamestnávali približne pätnásť programátorov, ktorí sa tlačili v malých kanceláriách. Neskôr nastala ekonomická kríza, s ktorou prišiel pokles objednávok. Na tieto trhové zmeny sme neboli pripravení a museli sme hľadať naše nové zameranie. Rozhodli sme sa zamerať na vlastné online projekty. Dnes, keď sa spätne pozrieme na našu prácu, tak sa smejeme ako sme to mohli dokázať. Veľa vecí by sme totiž s odstupom času urobili inak.
Ľudia ťa najčastejšie poznávajú vďaka Zľavomatu. Musela to byť pre teba veľká škola biznisu. Čo si si odniesol z tejto práce?
Najlepšie veci v živote sú neplánované veci. Tak to bolo aj v prípade Zľavomatu. K nemu som sa dostal úplnou náhodou a som veľmi rád, že to tak bolo. Z náhody sa nakoniec vyvinula niekoľkoročná úspešná spolupráca. Budovanie takejto firmy ma naučilo veľmi veľa o podnikaní. Základ je pochopiť, ako vybudovať firmu z nuly na úspešnú a životaschopnú spoločnosť, ktorá má vyše sedemdesiat zamestnancov a obrat niekoľko miliónov eur. Ďalším dôležitým poznatkom bola skutočnosť, že úspech nie je o jednom človeku. Základom je dať dokopy tím kvalitných ľudí a vytrvalo isť za svojim cieľom.
Niekto si môže pomyslieť, že so Zľavomatom sme zachytili módnu vlnu a úspech prišiel sám od seba. V skutočnosti je za tým, ale veľmi veľké množstvo práce a vydanej energie. Dokázali sme vyskladať šikovný tím ľudí, získať si dôveru zákazníkov a správať sa férovo ku svojim obchodným partnerom. Všetka vynaložená energia ale stála za to. Po štyroch rokoch, keď sa stal Zľavomat etablovanou značkou na trhu som začal pociťovať vyhorenie. Jedinou možnou cestou bola zmena prostredia a ročný oddych od práce. Počas tohto obdobia som veľa cestoval, oddychoval, športoval, ale stihol som sa aj oženiť. :)
Čomu sa aktuálne venuješ?
Aktuálne svoju energiu venujem aplikácií na objednávanie taxíkov – Liftago. U našich západných susedov nejde o neznámy projekt. V Prahe úspešne funguje už viac ako dva roky. Našou veľkou výzvou je optimalizácia dopravy vo veľkých mestách.
Princíp aplikácie Liftago je veľmi jednoduchý. Je to také nezávislé trhovisko taxikárov. Sami si vyberiete, s kým sa necháte odviezť a za akú sumu. Samozrejmosťou je to, že dopredu viete, koľko vás bude cesta taxíkom stáť. K dispozícií máte hodnotenia taxikárov a vidíte, aké má vodič auto. Jedným z rozdielov v porovnaní s obdobnými službami je v tom, že my staviame na obojstrannej spokojnosti taxikárov aj zákazníkov.
Viem o tebe, že si aj aktívnym členom Združenia mladých podnikateľov Slovenska (ZMPS). Prečo si sa rozhodol stať sa členom tejto organizácie?
O najlepších veciach sa dozviete od známych. Referencii od známeho totiž môžete dôverovať. Obdobne to bolo aj v prípade ZMPS. Dostal som od kamaráta podnikateľa dobrú referenciu, že v ZMPS je dobra partia ľudí, tak som sa rozhodol pridať. Zúčastnil som sa viacero skvelých akcií, ktoré združenie organizovalo. Vďaka tomu som spoznal viacero mladých ľudí a ich inšpiratívne podnikateľské príbehy.