Pitva či prehliadka ľudského tela je už možná aj vo virtuálnom svete s 3D okuliarmi. Pod jej vyvinutie sa podpísali budúci slovenskí lekári, ktorých skúška z anatómie ešte len čaká.
Každý študent medicíny musí zdolať skúšku z anatómie, ktorá sa považuje za jednu z najťažších. Byť zavretý celé hodiny v pitevni totiž nie je pre všetkých. Študent z Lekárskej fakulty Univerzity Komenského pripravil projekt 3D vizualizácie ľudského tela VR Anatomy, ktorý výrazne uľahčí štúdium a prípravu mladých medikov.
Kreatívny nápad mladých študentov je veľmi jednoduchý. Študenti si nasadia 3D okuliare (VR headset) a vďaka špeciálnej aplikácii sa dostanú do virtuálnej reality, kde majú možnosť spoznávať ľudské telo v doteraz nepoznanej podobe. Študent tak vidí jednotlivé orgány, časti ľudského tela a jeho štruktúry. Priestorová aplikácia ľudského tela môže výrazne vylepšiť doteraz používané knihy alebo atlasy ľudského tela.
Chceme uľahčiť štúdium
VR Anatomy umožní štúdium viacerými zmyslami
Samotný nápad prepojiť štúdium s virtuálnou realitou nevznikol náhodne. Počas pitevných cvičení študenti nemajú možnosť preskúmať každú jednu štruktúru ľudského tela, keďže kadávre (mŕtve ľudské telá) sa preparujú postupne. Počas učenia na skúšku už študenti nemajú čas chodiť pitvať do pitevne, takže sa učia hlavne z kníh, atlasov a ako doplnok môžu dnes už použiť aj mobilné aplikácie. „Víziou je zjednodušiť, zefektívniť a spraviť zaujímavejším štúdium medicíny,“ konštatuje študent Tomáš Brngál z Lekárskej fakulty Univerzity Komenského, ktorý stojí za projektom VR Anatomy. Aplikáciu začal vyvíjať spolu so študentom informatiky Milošom Svrčekom približne pred dvoma rokmi. Cieľom bolo vytvoriť aplikáciu, ktorá by bola interaktívna, dokázala vtiahnuť študenta do deja a zabezpečiť mu plnohodnotné zážitkové učenie a lepšiu priestorovú predstavivosť ako pri štúdiu z knižného atlasu.
Mobilná aj počítačová verzia
Študenti si môžu vybrať medzi dvoma verziami programu. V prípade mobilu je potrebné si stiahnuť špeciálnu aplikáciu a nasadiť si 3D okuliare (tzv. headset). Mobilná aplikácia sa po spárovaní s okuliarmi spustí automaticky. Študent telo skúma pohybom cez dotykovú plochu (touchpad). Môže si vybrať rôzne štruktúry ľudského tela, chytať ich a aj rozoberať. Samozrejmosťou je aj ich anatomický popis. Obdobný postup je aj v prípade počítačovej verzie programu VR Anatomy. Aplikáciu tu ovládate špeciálnymi ovládačmi. „Ak chcete vidieť kosť z každej strany, stačí zdvihnúť ruku s ovládačom a otočiť ju. Je to veľmi jednoduché a intuitívne. Dáva vám to možnosť rýchlo sa dostať aj k hlbším štruktúram ľudského tela. Môžete ich priestorovo vidieť, aj ich spätne zložiť. To už na cvičeniach v pitevni nie je možné,“ konštatuje Tomáš.
Chcú vytvoriť vývojárske štúdiu
Po dokončení VR Anatomy plánujú na projekt nadviazať a vytvoriť ďalšie interaktívne aplikácie ako VR Physiology, VR Patophysiology alebo VR Histology. Cieľom je vytvoriť vývojárske štúdio, ktoré postupne, vďaka spolupráci s poprednými odborníkmi, inovuje a aplikuje vzdelávanie medicíny na možnosti 21. storočia. „Dnes už máme v tíme 3 programátorov, 3D artistu, 4 dobrovoľníkov a spolupracujeme aj s vývojármi z Čiech,“ konštatuje Tomáš Brngál. Význam študentského projektu VR Anatomy dokazuje aj strategické partnerstvo so spoločnosťou Svet Zdravia a spolupráca so spoločnosťami ako Samsung, ESET, Pixelfederation, LLarik, ako aj podpora z nadácie Tatrabanky. Vďaka tomu majú možnosť dodať škole, na ktorej Tomáš Brngál pôsobí, niekoľko kusov špeciálnych okuliarov, aby do nich vložili zadarmo mobilnú aplikáciu. Študenti medicíny tak budú mať možnosť si aplikáciu VR Anatomy vyskúšať na vlastnej koži. Získajú tak cennú spätnú väzbu, aby mohli aplikáciu VR Anatomy vylepšiť a spraviť ju čo najintuitívnejšou.