Povinné zmluvné poistenie elektrických kolobežiek od 1.8.2024

Povinné zmluvné poistenie elektrických kolobežiek od 1.8.2024
Zdroj: Pexels.com

Ktorých kolobežiek sa PZP (ne)týka, aké doklady sú pri uzatváraní poistenia potrebné a aké situácie bude riešiť?

Počuť o kolízii, ktorej účastníkom bol aj vodič elektrickej kolobežky, dnes už nie je až tak výnimočné ako v minulosti. Týchto dopravných prostriedkov na cestách pribúda, no neraz nie sú dodržiavané pravidlá cestnej premávky a dochádza k nehodám. Problematiku bezpečnosti elektro kolobežiek rieši aj Európska Únia cez smernicu, ktorá členským štátom nariadila zaviesť povinné zmluvné poistenie (PZP) na elektrické kolobežky a segweye.

Pravidlá jazdy na elektro kolobežke

Pravidlá pre jazdu na elektrickej kolobežke (a sagwayoch) upravuje zákon o cestnej premávke. Podľa neho je kolobežka s pomocným motorčekom nemotorovým vozidlom. Platia tak pre ňu pravidlá cestnej premávky vzťahujúce sa k vodičovi vozidla, teda k osobe vedúcej vozidlo, a § 55a upravuje vyslovene špecifiká jazdy na takejto kolobežke.

Zo zákona vyplýva, že elektro kolobežku smie viesť len osoba staršia ako 15 rokov. Jazdiť má len po pravej strane chodníka a nesmie sa prekročiť rýchlosť chôdze (tak, aby neboli ohrození a obmedzení chodci). V prípade jazdy na cyklochodníku či v jazdnom pruhu pre cyklistov, opäť platí, že jazdiť sa má po pravej strane a tak, aby neboli obmedzení cyklisti. Zákon jasne hovorí, že na elektro kolobežke smie ísť vždy len jedna osoba a že treba jazdiť za sebou. Nesmie sa prevážať zviera a ani predmety, ktoré by sťažovali vedenie kolobežky alebo ohrozovali iných účastníkov cestnej premávky.

Neraz však na kolobežke možno vidieť aj mladších „vodičov“ či viaceré osoby alebo vodiči takéhoto dopravného prostriedku prekračujú povolenú rýchlosť. To vedie k rôznym incidentom, ktorých dôsledkom je škoda na zdraví či majetku iných ľudí. Podľa dostupných štatistík ministerstva vnútra, len za prvý polrok roka 2024 bolo evidovaných 153 nehôd, ktorých účastníkom bol vodič bicykla alebo kolobežky. Z toho najčastejšie išlo o porušenie povinností vodiča/účastníka cestnej premávky, nesprávnu jazdu cez križovatku alebo nedovolenú rýchlosť jazdy. Ako pre Podnikajte.sk uviedol Roman Hájek, hovorca Prezídia Policajného zboru SR, následky nehôd na kolobežkách s pomocným motorčekom môžu byť rôzne. „Najčastejšie zahŕňajú ľahké a stredne ťažké zranenia, ako odreniny, zlomeniny, pomliaždeniny, ale môžu sa vyskytnúť aj vážnejšie zranenia vrátane úrazov hlavy.

Riešiť aj takéto situácie by malo práve povinné zmluvné poistenie.

Doklady potrebné pre uzavretie PZP na elektro kolobežku od 1.8.2024

Podľa novely zákona o povinnom zmluvnom poistení bude od 1.8.2024 musieť mať akékoľvek motorové vozidlo s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 25 km/h alebo vozidlo ťažšie ako 25 kg s maximálnou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 14 km/h, mať uzatvorené povinné zmluvné poistenie. Treba však podotknúť, že mnohé elektro kolobežky nespĺňajú dané parametre, keďže sú ľahšie alebo majú nižšiu konštrukčnú rýchlosť, a tak sa ich nebude táto povinnosť týkať. Medzi najpredávanejšími elektrickými kolobežkami v e-shopoch zameraných na predaj elektro techniky totiž najčastejšie možno nájsť také, ktoré dosahujú maximálnu rýchlosť práve 25 km/h a väčšinou vážia od 10 do 20 kg. Nová povinnosť sa nebude týkať napríklad ani spoločnosti Bolt, ktorá prevádzkuje zdieľané elektro kolobežky vo viacerých mestách. „Kolobežky Bolt jazdia do 25 km/h a vážia do 25 kg, teda nás sa povinné poistenie netýka. Avšak, pre našich jazdcov na kolobežkách a e-bikeoch poskytujeme poistenie v poisťovni Allianz, ktoré zahŕňa poistenie úrazu v prípade, že jazdec utrpí vážne zranenia, a poistenie zodpovednosti v prípade, že naši zákazníci spôsobia škody tretím osobám. To znamená, že sme plne v súlade s novými predpismi uloženými slovenskou vládou. Partnerstvo nám umožňuje škálovať poistenie podľa nových predpisov a bezproblémovo sa prispôsobiť novým požiadavkám," vysvetľuje pre Podnikajte.sk Peter Mesarč, country manager pre kolobežky Bolt v Českej republike a na Slovensku.

Kým bol návrh zákona o povinnom zmluvnom poistení elektro kolobežiek v legislatívnom procese, poisťovne poukazovali na potrebu jasne definovať, akým spôsobom budú kolobežky, ktorých sa bude PZP týkať, identifikované pre účely poistenia. Toto sa po medzirezortnom pripomienkovom konaní do zákona doplnilo a ako uvádza Helena Kanderková, špecialistka externej komunikácie poisťovne Allianz, pri uzatvorení poistenia budú potrebné požadované údaje o dopravnom prostriedku, teda bude potrebný výrobný list a technický list k vozidlu.

Catherine Černochová, špecialistka externej komunikácie poisťovne Generali, upresňuje, že povinnosťou majiteľov kolobežiek bude disponovať dokumentom, ktorý preukáže značku a model vozidla, výrobné číslo, ako aj technické parametre, konkrétne prevádzkovú hmotnosť a maximálnu konštrukčnú rýchlosť. „Pôjde o dokumenty, ktoré klient dostane pri kúpe vozidla alebo ktoré preukazujú technické parametre. Bez identifikačného čísla nebudeme môcť uzavrieť poistnú zmluvu ani vydať potvrdenie o poistení,“ dodáva.

Článok pokračuje pod reklamou

Čo kryje PZP elektrických kolobežiek?

Roman Hájek uvádza, že ak dôjde k nehode, volať políciu je potrebné, ak sú na mieste zranené osoby, poškodená alebo znefunkčnená cesta či iné všeobecne prospešné zariadenie alebo ak uniknú nebezpečné látky. „Tiež je potrebné zavolať políciu, ak sa účastníci nehody nevedia dohodnúť na vinníkovi. V ostatných prípadoch stačí vyplniť tlačivo o škodovej udalosti.“

Čo sa týka krytia, za majiteľov elektro kolobežiek s uzavretým povinným poistením bude ujmu poškodenému hradiť poisťovňa – teda priamo poškodenému vyplatí plnenie. V zmysle zákona o PZP môže ísť napríklad o náhradu za:

  • škodu na zdraví a nákladov pri usmrtení,
  • škodu, ktorá vznikla poškodením, zničením, odcudzením alebo stratou veci,
  • ušlý zisk.

Kontroly PZP môžu prebiehať pri bežných dopravných kontrolách alebo pri riešení dopravných nehôd. V prípade, že vodič elektrickej kolobežky spadajúcej pod povinnosť uzatvorenia PZP nebude mať toto poistenie uzatvorené, riskuje pokutu rovnako ako je to v prípade nepoistených automobilov. Navyše, ak spôsobí inému účastníkovi cestnej premávky škodu na majetku alebo zdraví, bude sa taká situácia riešiť cez Slovenskú kanceláriu poisťovateľov. „Vyplatené poistné plnenie bude následne regresované (vymáhané na náhradu, pozn. redakcie) od vinníka škody,“ dodáva Kanderková. Teda bude povinný uhradiť všetky škody z vlastných prostriedkov.

Treba si preto poriadne uvážiť, či novú zákonnú povinnosť odignorovať. Hoci cena PZP pre kolobežky je v rukách poisťovní, ktoré na svojej cenotvorbe pracujú, a detaily ešte známe nie sú, je možné predpokladať, že pokuta či platenie náhrady škody môže vyjsť oveľa nákladnejšie.

Ďalšie zmeny v PZP od 1.8.2024

Novela zákona o PZP prináša aj ďalšie zmeny – pripraviť sa treba na vyššie pokuty za jazdenie bez PZP – po novom sa zvýšia na 50 – 5 000 eur (pôvodne 16 – 3 300 eur).

Taktiež napríklad v limitoch poistného plnenia z jednej škodovej udalosti sa po novom za ujmu na zdraví zvyšuje z 5 240 000 eur na 6 450 000 eur bez ohľadu na počet poškodených, prípadne 1 300 000 eur na poškodeného a rovnaká suma pri škode na majetku bez ohľadu na počet poškodených (pôvodne 1 050 000 eur).

Zavádza sa tiež nový jednotný mechanizmus na výpočet škôd na základe vyhlášky ministerstva spravodlivosti. Ako informovalo ministerstvo financií, po novom bude platiť taktiež, že vodič nenahlási poistnú udalosť pre objektívne dôvody (napr. zdravotné problémy, hospitalizácia), poisťovňa voči nemu nebude môcť uplatniť regres, teda akúsi sankciu či krátenie z poistného plnenia. Rovnako sa zavádza jednotný doklad o bezškodovom priebehu poistenia (poisťovne z členských štátov často potvrdenia navzájom neakceptujú, teraz už budú musieť).

Povinné zmluvné poistenie sa nebude týkať elektrických bicyklov. V niektorých krajinách však zavedené je – napríklad v Nemecku alebo Francúzsku. Je preto vhodné na to myslieť pri vycestovaní do týchto krajín, ak je v pláne použitie elektrického bicykla.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Libuša Removčíková
Libuša Removčíková

Písanie a žurnalistika ma vždy zaujímali, preto som študovala na Fakulte masmediálnej komunikácie UCM v Trnave. Téma podnikania a ekonomiky je mi taktiež blízka, preto som študovala na Obchodnej akadémii v Dolnom Kubíne. A baví ma aj marketingová komunikácia. Čo môže byť lepšie ako skĺbiť toto všetko dokopy?


Poistenie auta (nielen) do zahraničia v kocke

Čo povinné zmluvné a havarijné poistenie (ne)kryje doma a v zahraničí, čo treba vedieť o asistenčných službách, ako sa rieši poistné plnenie a ako postupovať v prípade nehody?

Požiar fotovoltiky na firme alebo dome: ako mu predísť?

Ako požiarnu ochranu fotovoltických panelov rieši legislatíva, na čo treba dbať pri inštalácii a ako postupovať v prípade vzniku požiaru? Tipy a rady odborníkov z praxe.

Vylúčenie povinnosti platiť poistné od 1. 1. 2024

Od 1. 1. 2024 platí vylúčenie povinnosti platiť poistné počas obdobia dávky materské. Koho sa to (ne)týka a čo treba urobiť?

Výber a platenie poistného: zmeny od 1.1.2024

Koľko budú do Sociálnej poisťovne po novom platiť SZČO, zamestnanci a zamestnávatelia, kto odvody platiť nemusí a čo sa mení v zozname dlžníka? Prehľad v kocke.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky