Tomáš Török: Franchising naše podnikanie naštartoval natoľko, že pôvodne parciálny projekt sa premenil na samostatnú spoločnosť s viac ako 70 licenčnými partnermi

Spoločnosť EMPIRE Slovensko pozná už od roku 2004. Kým spočiatku sa inovatívnou metódou v rámci nej cudzie jazyky vyučovali iba v trojici miest – v Bratislave, Prahe a Košiciach – 12 rokov od jej založenia má vybudovanú sieť 70 licenčných partnerov na Slovensku i v Čechách.

Z pôvodne parciálneho projektu sa vďaka licenčnému systému stala samostatná firma distribuujúca licencie a učebné materiály. Celá spoločnosť dnes funguje pod názvom EMPIRE know-how institute. Ročne dosahuje kumulatívny obrat približne 2,5 mil. Eur. Okrem Tomáša Töröka spoločnosť EMPIRE vlastnia ďalší dvaja spoločníci. Ich ďalšie plány sú naozaj vizionárske a smelé. Počtom pobočiek v strednej Európe chce do roku 2020 prekročiť číslicu sto.

Zakladateľ spoločnosti Tomáš Török sa s neštandardným spôsobom výučby anglického jazyka prvýkrát stretol počas zahraničného pobytu. Metóda ho oslovila natoľko, že v roku 2004 položil základy spoločnosti EMPIRE a pustil sa do vlastného podnikania. Nasledujúce roky pre EMPIRE znamenali obrovský rast, rok 2015 dokonca priniesol okrem tisícov študentov aj vydanie vlastnej učebnice obchodnej angličtiny. K franchisingu spoločnosť podľa jej majiteľa nasmeroval sám trh. „Pôvodne sme chceli zakúpiť len teritoriálnu exkluzívnu licenciu na metódu, ktorou sme sami v našich troch pobočkách vyučovali. To nám však napokon nevyšlo, a tak sme v roku 2009 kúpili národnú licenciu pre slovenský aj český trh. Z predchádzajúcich vlastných skúseností sme poznali, že neexistencia teritórií a podmienok používania metodiky prináša veľa problémov. Preto sme si povedali, že chceme nastaviť celý slovenský a český trh a jeho podmienky férovo a transparentne pre všetkých,“ vysvetľuje Tomáš to, ako sa po analýze možných realizácií spomenutého plánu rozhodli pre licenčný systém. Ten považovali za najvhodnejšie riešenie, ktoré im na konci dňa podľa Tomášových slov prinieslo neobvyklý rast.

Licenčný partner používa vlastnú značku a podniká podľa svojich vlastných predstáv

Spoločnosť EMPIRE tak už 7 rokov predáva produktovú licenciu na výučbovú metódu cudzieho jazyka s presne definovanými inštrukciami a podrobnými materiálmi. „Licenčný partner používa vlastnú značku a podniká podľa svojich vlastných predstáv. Metodicky však musí dodržiavať pravidlá metódy, pretože iba tak dosiahne efekt „edutainment“, teda kombináciu vzdelávania a zábavy. Práve to je kľúčová vlastnosť, ktorá nás odlišuje od konkurencie,“ prezrádza majiteľ spoločnosti. Začiatky predaja licencie vystavali na oslovovaní lektorov v regiónoch, ktorí mali záujem o podnikanie v tomto sektore, ale aj na aktívnom marketingu a kampani, zameranej na nových poskytovateľov. „Na naše veľké prekvapenie až 50 % kupcov licencie boli relatívni nováčikovia. Zväčša išlo o lektorov, ktorí pôsobili v nejakom menšom meste a chceli si otvoriť vlastnú školu. Zároveň však chceli niečo šťavnaté, inovatívne a trhovo odlišné. A naša metodika im preto perfektne vyhovovala,“ spomína. Predajnú cenu licencie EMPIRE stanovovali podľa princípu transparentnosti a férovosti. „Kupca licencie platí fixný ročný poplatok, ktorého výška je stanovená podľa veľkosti regiónu alebo mesta. Ročné poplatky sú nastavené tak, aby zodpovedali realite regiónov. Pretože jedna vec je podnikať v Bratislave a úplne iná niekde na strednom Slovensku,“ hovorí Tomáš o regionálnych rozdieloch, ktoré zohľadňovali aj pri cenotvorbe.

Franchisingový model dodal Tomášovmu podnikaniu veľký ráz, ktorý jeden z jeho parciálnych projektov premenil na samostatnú firmu EMPIRE Licensing. Je to dcérska firma skupiny EMPIRE, ktorá spravuje celý licenčný obchod. „Dnes má svoj vlastný projektový tím, procesy, ciele, finančný rozpočet – jednoducho všetko, čo musí mať fungujúca firma. Vďaka jej vzniku sme reálne začali ovplyvňovať život 70 menším a stredným podnikateľom v rôznych mestách. To vyžaduje veľmi zodpovedný prístup. Preto najmä pri vyhľadávaní nových vzdelávacích produktov vždy myslíme na to, aby boli pre našich licenčných partnerov finančne dostupné a zároveň, aby boli pre nich nositeľom tržieb,“ hovorí ďalej Tomáš, ktorý v súčasnosti s EMPIRE mieri na pozíciu lídra v tzv. „edutainment“ vzdelávaní v strednej Európe so sieťou 100 pobočiek. „Franchising je najrýchlejší spôsob, ako sa tam dostať, a to najmä z dvoch dôvodov. Máme naozaj prepracované know-how na riadenie vzdelávacej inštitúcie. Všetko, čo ponúkame, máme odžité. Zároveň už vieme, že lokálna znalosť trhu a vzťahy sú kľúčové pre úspech pobočky,“ konštatuje Tomáš Török, ktorý zároveň priznáva, že už má za sebou aj fázu „to dokážeme riadiť z Bratislavy“. Navádza preto ku globálnemu strategickému mysleniu so správaním poctivo zohľadňujúcim regionálne špecifiká.

Naším cieľom je, aby partneri v našej sieti boli úspešní a zarábali

Svoj úspech EMPIRE neschováva za zatvorenými dverami, ale delí sa oň s ostatnými. Rozhodli sa nastúpiť na veľkorysú dráhu, na ktorej takpovediac pomáhajú aj menším jazykovým školám a vzdelávacím spoločnostiam. Tým sa snažia odovzdať čo najviac zo svojich skúseností aj formou praktických návodov či inšpirácií. „Ak niekde prednášam, vždy toho prezradím veľa. Cítim sa dobre, keď si moje know-how ostatní trochu takpovediac vytunelujú. Rovnako pristupujeme aj k našim partnerským školám; všetko, čo poznáme, zažívame, čím prechádzame, s nimi zdieľame. Či už formou konzultácií alebo na pravidelných konferenciách,“ hovorí o svojom prístupe Tomáš s tým, že zatiaľ nevie o prípade, že by jeho informačnú štedrosť niekto zneužil či prestal platiť licenciu. „Naším cieľom je, aby partneri v našej sieti boli úspešní a zarábali. S našimi produktmi. Bodka. Mnoho z nich vďaka nám dnes vo svojom regióne zažíva svoju vlastnú success story,“ dodáva.

Článok pokračuje pod reklamou

Pokračuje však aj príbeh o úspechu spoločnosti EMPIRE, ktorá len uplynulý rok prešla z čisto jazykovej školy na vzdelávaciu spoločnosť. Jej portfólio sa rozšírilo, napr. aj o vzdelávanie detí použitím LEGO® kociek s názvom Brick by Brick a čoskoro doň pribudne aj vlastná rada soft-skill programov. „Všetky majú jedno spoločné: sú pre študenta praktické, rýchlo použiteľné a ich výučba je vedená zábavnou formou (edutainment). Kým v roku 2010 sme predávali iba licenciu na metodiku výučby angličtiny, dnes je to podstatne rozšírenejšie. Ponúkame 3 hlavné produkty – metodiku na výučbu jazykov pre dospelých, metodiku na výučbu angličtiny pre deti a metodiku na výučbu technických zručností cez kocky LEGO®.“ Ďalej vysvetľuje, že každý z týchto produktov je možné si kúpiť v osobitnej licencii. EMPIRE tak naberá na objeme viacerými smermi: počtom licenčných centier, ktorých je dnes celkovo 70, ale aj počtom licencií na jedno centrum. „Úspešne sa nám darí najmä v predaji nových produktov už existujúcim partnerom. Deje sa tak opäť z jednoduchého dôvodu; štartuje im to vlastné podnikanie,“ teší sa.

Duchom som budovateľ. Mám rád, keď veci napredujú, dávajú zmysel a prinášajú aj potešenie

Produkty, ktoré EMPIRE predáva, svojou unikátnosťou a inovatívnosťou zabezpečujú trhovú odlišnosť a konkurenčnú výhodu. Tú majiteľ EMPIRE vidí aj v silnej orientácii na produkt a marketing: „Produkt musí klienta nadchnúť, nie iba uspokojiť. Má priniesť reálny úžitok a hodnotu. Takéto produkty dokážem identifikovať a nastaviť a následne aj marketingovo presadiť na trhu.“ Ďalšou výhodou sú jasné a férové podmienky predaja licencie: „Fixný ročný poplatok, poplatok za zaškolenie a teritoriálnu exkluzivitu. Ďalej sa maximálne snažíme o podporu orientovanú na predaj. Až 90 % našich partnerov si od nás žiada najmä know-how, ako sa v regióne predať a získať klientov. A ten máme skvelý a hlavne overený,“ dodáva. Okrem toho, že licenčne zastrešujú obsahovú náplň hodín a ich manažérske zvládnutie, marketing a veci s ním spojené ponechávajú na samotnom podnikateľovi, ktorý pracuje s vlastnou značkou. „Sme ľudia s nohami na zemi. Poznáme segment vzdelávania, ktorý je dlhodobo poddimenzovaný. Spotrebiteľ si ešte nezvykol, že sa zaň má platiť reálna trhová hodnota. Je to aj dedičstvo socializmu. Aj keď sa postupne mení, ešte to pár rokov potrvá. Náš licenčný systém prišiel pre regióny v danom čase dostupný a finančne prijateľný. Trh sa ale za tých 7 rokov posunul a my dnes zvažujeme, že niektorých našich licenčných partnerov transformujeme na plne franchisingový koncept pod našou značkou. Rovnako v nových krajinách plánujeme expandovať formou klasického franchisingového modelu,“ hovorí majiteľ EMPIRE, v ktorej sa od roku 2009 všetky manažérske postupy spisujú do formy manuálov. Rokmi tak vznikol vycibrený materiál, ktorý dnes tvorí gro franchisingovej prevádzkovej príručky.

V začiatkoch predaja licencií EMPIRE najviac potrápilo prispôsobenie produktu a postupov slovenským podmienkam. „Napríklad aj náš posledný program, ktorý sme nakupovali z USA (Brick By Brick), sme museli celý preložiť a adaptovať do slovenčiny a na naše podmienky. Pre ilustráciu, každá hodina je presne krok po kroku rozpracovaná ako podklad pre lektora. Pre menšie deti sú v nej zaradené, napr. aj básničky súvisiace s témou. A je celkom zásadné si uvedomiť, že anglických básničiek a príbehov, napr. na tému žralok, je v slovenskej literatúre naozaj málo,“ hovorí s úsmevom Tomáš, ktorý pri franchisingu považuje za najťažšie identifikovať toho správneho partnera. „Vyhodnocujeme skúsenosti, referencie, podnikateľskú zrelosť, no často zaúčinkuje aj jednoduchý dojem. Ak sa podarí vybrať dobre, je to radosť pre obe strany. Franchisant si vybuduje lokálny trh, má podnikanie, ktorý mu výborne vynáša, a prináša aj postrehy na zlepšovanie. Ak sa netrafíte, potom nastáva trápenie pre obe strany. A samozrejme, že potenciál daného trhu zostane nevyužitý,“ hodnotí ďalej.

V našich regiónoch sa skrýva veľký potenciál

Podľa Tomáša sú franchisingové modely vynikajúcim spôsobom, ako začať podnikať. „Množstvo energie sa investuje do podpory startupov, no nikto neprezradí štatistiku ich úspechu po 3-5 rokoch. Pritom franchisingové modely sú overené, fungujú po svete a uspokoja podnikaniachtivých ľudí na stále neprebádanom a neobsadenom slovenskom trhu. V regiónoch sa skrýva veľký potenciál – ľudia, ktorí by si mohli splniť sen a mať niečo vlastné a pritom byť stále pod krídlami známej značky, ktorá im na začiatku pomôže a vďaka ktorej sa vyhnú vlastným a veľmi drahým chybám,“ myslí si. Najväčší prínos franchisingu pre značku EMPIRE vidí v rýchlosti expanzie a využitia know-how. „Ako príklad uvediem, že sme vypracovali skvelý systém na dlhodobé udržanie si lektorov. Ide o kľúčový problém, s ktorým sa trápia všetky vzdelávacie inštitúcie. Investovali sme do jeho vzniku veľa energie, financií a času, reálne sme ho uviedli do života o otestovali na našich pobočkách. Je veľmi podstatné, aby otestovaný a fungujúci model neostal iba u nás, ale aby sme pomohli všetkých našim pobočkám,“ vysvetľuje efektívnu multiplikáciu know-how.

Funguje zdravý sedliacky rozum, intuícia a autenticita skúseností

Školenia kupcov licencie EMPIRE trvajú niekoľko dní. Prebiehajú osobitne podľa konkrétneho produktu, pričom sú rozdelené na metodickú, resp. produktovú a obchodnú časť. „V produktovej časti riešime najmä vedenie vzdelávacieho programu. Táto časť zahŕňa aj praktický tréning. Druhá časť je obchodná, v tej prechádzame najmä obchodné a marketingové aktivity, ktoré by mohli na lokálnom trhu partnera fungovať,“ rozpráva Tomáš o pozitívnych skúsenostiach s licenčnými partnermi. „Ak chce firma ponúkať franchising tak pokladám za najdôležitejšie, aby mala reálnu a zažitú kompetenciu. To znamená poznať trh, mať absolvované všetky fázy rastu a tiež gro situácií, s ktorými sa budú franchisanti stretávať,“ myslí si Tomáš a franchisantom radí postupovať systematicky. „Poctivo si budujte dobré meno a dbajte na kvalitu toho, čo ponúkate. Vo vašom regióne budete tvárou vášho podniku a tú máte len jednu. A to najdôležitejšie pre franchisorov, ktorí poskytujú licencie – nerobte kompromisy pri výbere ľudí, s ktorými budete pracovať.“

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Znakovanie si zamilovala, dnes vedie franšízu Baby Signs® na Slovensku

Anna Beňadiková počas materskej zistila, že so svojím dieťaťom môže komunikovať skôr ako začne rozprávať, a to použitím jednoduchých gest. Metódu znakovania si obľúbila natoľko, že vedie slovenskú pobočku americkej značky Baby Signs®. Ako sa projektová manažérka v oblasti IT dostala k vedeniu kurzov pre deti a ich rodičov?

Franchising od McDonald's: Svetová značka ponúka Slovákom svoje prevádzky

McDonald´s hľadá na Slovensku franchisingových partnerov pre svoje existujúce aj nové reštaurácie. Unikátna príležitosť pre tých, ktorí chcú podnikať so svetovou značkou.

Gastronómia na rázcestí – akým problémom čelila v minulosti a dnes

Moderná gastronómia sa definuje ako teória kuchárskeho umenia prihliadajúca na zásady správnej výživy človeka. V širšom význame sa ale v praxi pojem gastronómia často používa aj na všeobecné pomenovanie pohostinských služieb a súvisiacich podnikateľských aktivít.

Ako ovplyvnila globalizácia vývoj franchisingu

Históriu moderného franchisingu začal písať americký výrobca šijacích strojov Isaac Singer v roku 1850. Jeho nápad sa z dnešného pohľadu javí ako "z núdze cnosť". Potreboval totiž v tom čase kapitál na financovanie rozšírenia výroby a tiež na to nadväzujúci rozvoj systému distribúcie svojich výrobkov.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky