Možno ste sa aj vy zamýšľali pri tvorbe marketingovej stratégie nad tým, akú rolu by v nej mal zohrávať digitálny marketing. Aké sú jeho výhody? Dať mu prednosť pred tradičnými formami marketingu?
Popularita digitálneho marketingu za posledné roky neuveriteľne vzrástla. Dôvod je pritom úplne jednoduchý – celý svet je online. Podľa aktuálnych štatistík využíva internet na Slovensku až 85 % ľudí vo veku 12 až 79 rokov. Mesačne pritom strávi priemerný Slovák na internete 7 hodín, z čoho väčšinu času prostredníctvom mobilného telefónu (AIMmonitor – IAB Slovakia, 2018).
Mobily na slovenskom trhu zaznamenávajú rast nielen z hľadiska návštevnosti, stráveného času, ale aj z hľadiska vytvoreného množstva mediálneho priestoru. Nie je preto prekvapením, že výdavky do mobilnej reklamy medziročne narástli až o 16 %. Rastúca návštevnosť ako aj inventory na mobilných zariadeniach z hľadiska reklamných formátov nahráva najmä videu, natívnej reklame a nepochybne aj audio reklame, resp. reklame v podcastoch, ktorých je aktuálne na Slovensku okolo 80 a generujú milióny prehratí.
Využitie internetu teda naďalej rastie a ako majiteľ biznisu z toho môžete čerpať nespočetné výhody. Ak nechcete zaostávať za konkurenciou, potrebujete poznať, aké výhody vám digitálny marketing môže priniesť a na čo sa máte sústrediť.
V prvom rade si povedzme, čo vlastne digitálny marketing zahŕňa. Podľa HubSpot, digitálny marketing odkazuje na akékoľvek marketingové úsilie, ktoré zahŕňa internet alebo elektronické zariadenia. Ak je niečo online, môžeme to klasifikovať ako digitál. Hovoríme teda o všetkých formách online marketingu od platenej reklamy (PPC), cez optimalizáciu pre vyhľadávače (SEO), obsahový marketing až po marketing na sociálnych sieťach a e-mail marketing. Dopad digitálneho marketingu je preto nezanedbateľný a jeho význam pre biznis rastie z roka na rok.
Trendom sú sociálne siete
Marketing sociálnych sietí zažíva dlhodobo veľký „boom“ vďaka masívnemu nárastu užívateľov sociálnych sietí. Napríklad taký Facebook využíva až 57 % užívateľov na Slovensku. LinkedIn, ako hlavný nástroj B2B komunikácie, až 13 %. Reklama na sociálnych sieťach preto hrá prím vo väčšine online marketingových kampaní.
Už dávno neplatí, že hlavným cieľom
podnikateľa je stoj-čo-stoj prilákať čo najviac ľudí do svojej kamennej
predajne. Namiesto toho sa biznis učí, ako prichádzať sám ku svojim zákazníkom.
Podľa GlobalWebIndex strávia ľudia celosvetovo až 2 hodiny 22 minút denne na sociálnych sieťach a messagingových platformách. Za posledné dva roky sa tak konzumácia obsahu na Facebooku zvýšila o neuveriteľných 57 %. To znamená, že sociálne siete sa stávajú hlavným miestom pre nakupovanie, reklamu, zákaznícky servis a budovanie značky či selfpromo súčasne.
Podľa štatistík IAB až 55 % respondentov odpovedalo, že zakúpilo produkt, ktorý videli na jednej zo sociálnych sietí. Z tohto prieskumu vyšiel práve Facebook ako prvá sociálna sieť, ktorá podnietila ľudí k nákupu produktu.
Hoci si Facebook naďalej drží najsilnejšiu pozíciu v oblasti komunikácie značiek na sociálnych sieťach, rok 2019 je rokom v znamení Instagramu. Nielen, že táto Facebookom vlastnená platforma prekročila celosvetovo miliardu aktívnych užívateľov, no zavedením biznis profilov a nových e-commerce nástrojov začala oveľa silnejšie oslovovať značky, ktoré vyhradzujú čoraz väčšie rozpočty pre kampane na Instagrame.
Nielen prieskumy, ale aj reálne skúsenosti s marketingovými kampaňami ukazujú, že firmy využívajú hlavne vysoký potenciál Insta stories ako kreatívneho nástroja v real-time marketingu. Insta stories sa stali sami o sebe platformou a so svojimi viac ako 500 miliónmi užívateľov denne sú jednoznačne ďalším „must have“ digitálnych stratégií menších i väčších značiek. Celkovo reklama na Instagrame tvorí 28,2 % z výnosov Facebooku v oblasti mobilnej reklamy.
Netreba však ani tu zabúdať na fakt, že dôležitú úlohu v nastavení marketingovej stratégie hrajú nielen trendy a výsledky jednotlivých platforiem, ale tiež cieľové skupiny, na ktoré chceme primárne komunikovať. Ani populárny Instagram nemusí byť najlepšou voľbou, najmä ak mladšia generácia netvorí významnú časť vášho publika.
Podľa výskumu Statisa z tohto roku totiž až 71 % užívateľov Instagramu je vo veku od 18 do 35 rokov. Rovnako je potrebné zvážiť vhodnosť produktu alebo služby pre komunikáciu na platforme, kam sa chodia ľudia hlavne zabávať. Reklama na životné poistenie alebo stavebné stroje s najväčšou pravdepodobnosťou nedosiahne želané výsledky a investovať svoje peniaze môžete oveľa efektívnejšie.
Tak ako každá reklama, aj reklama na sociálnych sieťach má svoje úskalia. Nestačí mať vytvorený profil a raz za čas zdieľať určitý obsah. Potrebujete tiež dobrú mediálnu stratégiu. Ak pochopíte, ako maximalizovať návratnosť investícií (ROI) v reklame na sociálnych sieťach, máte takmer vyhraté.
Úspora nákladov a rast podnikania
Každý podnikateľ chce šetriť peniaze akýmkoľvek spôsobom, akým sa len dá. Kto by predsa nechcel dosiahnuť čo najväčší efekt za čo najmenej peňazí?
Ak vlastníte malú firmu alebo start-up,
pravdepodobne nemáte dostatok peňazí, času ani pracovnej kapacity, aby ste si
mohli dovoliť investovať do tradičných marketingových techník. Na tom však nie
je nič zlé, v skutočnosti dnes vôbec nepotrebujete veľkú budovu so
stovkami pracovníkov, aby ste vybudovali úspešnú firmu. Úplne vám postačí
jednoduchá, ale za to kvalitná digitálna marketingová stratégia.
Podľa platformy Every Channel Marketing dosahujú spoločnosti, ktoré implementujú detailné marketingové stratégie, až 2,8-krát vyššiu pravdepodobnosť nárastu ich výnosov. Jednoducho povedané, viac digitálneho marketingu znamená viac peňazí. Firmy, ktoré sa zameriavajú na digitálny marketing, majú 3-krát vyššie šance na rast ich biznisu. Čo sa tým snažíme povedať je, že digitálny marketing je skrátka dôležitý. Bez neho váš biznis s najväčšou pravdepodobnosťou nebude napredovať.
V porovnaní s ostatnými typmi marketingu, digitálny marketing doručuje oveľa lepšiu návratnosť investícií (ROI) a výhodnejší cost-per-lead (CPL). Mať nízku CPL je jedným z hlavných marketingových cieľov. V prípade nákladov na lead sú s výnimkou vyhľadávania práve sociálne médiá a e-mailing najefektívnejšími prvkami marketingových stratégií. Ako často si prezeráte váš Facebook alebo e-mailovú schránku? Zrejme aj viackrát za deň, preto patria tieto platformy medzi tie najdôležitejšie.
Digitálny marketing nešetrí iba váš čas a kapacity, ale aj náklady. Už je dávno preč doba, kedy ste si museli nakupovať mediálny priestor na billboardoch, aby ste budovali povedomie o svojej značke. Všetko čo potrebujete, je počítač a dostatočné znalosti, prípadne pomoc digitálnej marketingovej agentúry.
Nezáleží na tom, ako veľký je váš rozpočet, existuje veľa možností ako ho využiť v digitálnych marketingových stratégiách. Môžete napríklad vytvoriť účty na sociálnych sieťach a publikovať na nich obsah, ktorý budete šíriť cez svojich fanúšikov a ich priateľov. Môžete vytvoriť blog optimalizovaný na SEO, takže sa budete zobrazovať na kľúčové slová vo vyhľadávaní a vaše pozície budú rovnako rásť. Alebo môžete rozposlať e-maily na úzko špecifikované cieľové skupiny podľa záujmov a kľúčových slov.
Digitálny marketing je najlepším nástrojom ako ušetriť náklady na reklamu. Dáta jednoznačne dokazujú, že vďaka nemu môžete zvýšiť svoju návštevnosť na webovej stránke s oveľa nižšími nákladmi. Bola by naozaj škoda, ak by ste túto možnosť nevyužili.
Ušetrené peniaze môžete potom investovať naspäť do svojho biznisu, využiť tak ešte viac možností v digitále, najať si profesionálov a sledovať rast, ktorý vašu firmu čaká. Digitálny marketing je príležitosť, ako sa aj z malého biznisu môže stať veľký bez vysokých úvodných investícií.
Presné zacielenie reklám na cieľovú skupinu zákazníkov
Jedným z hlavných rozdielov digitálneho marketingu v porovnaní s klasickou offline formou je cielenie na úzko špecifikované cieľové skupiny užívateľov podľa ich záujmov, aktivít na internete, tém webov, ktoré navštevujú, zariadení, či detailných demografických informácií. Už sa nemusíte obmedzovať iba na vek, pohlavie, či lokalitu. Online marketingové nástroje umožňujú zacieliť presne na tých ľudí, ktorí sú vaša cieľová skupina. Vďaka tomu môžete servírovať reklamy priamo svojim potenciálnym nakupujúcim.
Takéto niečo je pri tradičných médiách takmer nemožné. Áno, viete umiestniť reklamu v časopise zameranom na témy vašej cieľovej skupiny. Ak na základe predajov existuje potenciál, že vaša reklama môže zasiahnuť 200-tisíc ľudí, koľko z nich spadá práve do vašej cieľovej skupiny? Možno viete, že daný časopis číta napríklad 45 % ľudí vo veku 25-50 rokov, z toho tretina s vysokoškolským vzdelaním. Toto je však iba hrubá demografia. Tiež neviete presne odhadnúť, koľko ľudí z tejto cieľovej skupiny reklamu aj reálne uvidí a na jej základe uskutoční nákup (konverziu).
Alebo môžete umiestniť reklamu na billboardoch a spoliehať sa na to, že väčšina okoloidúcich si vašu reklamu všimne. Na to, aby ste si zabezpečili dostatočný zásah pokrývajúci dostatočne veľkú lokalitu, potrebujete naozaj poriadny rozpočet. A viete, koľko ľudí z tých, ktorí videli vašu reklamu, aj naozaj uskutočnilo nákup, či vykonalo určitú aktivitu? Šance sú pomerne vysoké, no skutočné výsledky v prípade, že využívate aj iné formy marketingu, nebudete vedieť relevantne vyhodnotiť.
Meranie výsledkov nebolo nikdy jednoduchšie
V digitálnom marketingu sa výsledky merajú oveľa jednoduchšie ako kdekoľvek inde. Vďaka analytickým nástrojom ste schopní sledovať čokoľvek od času, ktorý užívateľ strávi na vašom webe, až po zdroje, z ktorých na vašu webovú stránku prišiel. Viete vyhodnocovať, ako sa darí vašim reklamám a robiť rýchle rozhodnutia, ak nedosahujú požadovaný výkon. Vďaka týmto výhodám je sila digitálneho marketingu ohromujúca. Každá aktivita, ktorú váš zákazník uskutoční, môže byť monitorovaná a zaznamenaná, a dáta viete následne použiť na vytvorenie ďalších úspešných marketingových kampaní.
Váš cieľ je jednoduchý. Bez ohľadu na to, či ešte značku budujete alebo máte už dostatočné povedomie zákazníkov na trhu, prioritne chcete získavať konverzie. Potrebujete, aby ľudia navštívili váš web a zanechali lead, e-mailový kontakt, alebo v najlepšom prípade, stali sa vaším novým zákazníkom.
S digitálnym marketingom je sledovanie konverzií alfou a omegou. Určite si nemusíme vysvetľovať ako jednoduchšie odsledujete konverzie online ako v offline prostredí. Vďaka online sledovaniu konverzií je následne oveľa jednoduchšie zvyšovať konverzný pomer. Môžete uskutočňovať A/B testy a skúšať, čo funguje najlepšie, čo vám umožní zaostriť pozornosť na najefektívnejšie kampane, ktoré vám prinesú najviac zákazníkov a najvyššie výnosy. Vysoké konverzné miery sa rovnajú rastu vášho biznisu a práve internet vám umožňuje sústrediť sa na to, čo doručuje konverzie a čo nie.
Na druhej strane, vám sociálne médiá umožňujú interagovať s vašimi zákazníkmi na dennej báze. Ukazuje sa, že zákazníci sú oveľa náchylnejší nakúpiť tovar alebo služby od firmy, ktorá má s nimi vytvorené dobré vzťahy.
Budúcnosť reklamy je v digitále
Dosah digitálneho marketingu je obrovský a je isté, že len tak skoro nezmizne. Ako dôkaz postačuje, že v roku 2018 prekročili výdavky do internetovej reklamy hranicu 128 miliónov EUR (IAB-Slovakia, 2018). Narástli tak o 9 % oproti predchádzajúcemu roku a už teraz tvoria takmer polovicu všetkých výdavkov na reklamu. Dôležitosť digitálneho marketingu tak rastie z roka na rok.
Predpokladá sa, že digitálny marketing prekročí všetky bežné marketingové stratégie. Ľudia totiž preferujú online obsah. Je zásadné, aby každý biznis pochopil potrebu hľadať a oslovovať svojich zákazníkov tam, kde investujú svoj čas a peniaze. V online priestore neexistujú obmedzenia. Váš biznis môže byť taký veľký, aký len chcete.
Aká je teda úloha digitálneho marketingu v marketingových stratégiách? Ak chcete udržať krok s vašou konkurenciou, jednoznačne potrebujete byť aktívni aj v digitálnom marketingu. To však neznamená, že aj keď sa dnes už väčšina nákupov a aktivít uskutočňuje online, máte prestať využívať offline marketing. Často je však digitálny marketing práve tou špeciálnou esenciou, ktorá vám pomôže naštartovať váš biznis tak, aby ste predbehli vašu konkurenciu.