Český start-up Apiary sa stal predmetom veľkého biznisu. Pred nedávnom ho kúpila jedna z najväčších softvérových firiem na svete Oracle. Jeho hlavnému investorovi Credo Ventures sa tak podaril za posledné roky ďalší, v poradí už tretí veľký obchod.
V januári oznámili predaj českého softvérového start-upu Apiary, ktorý zamestnával 30 programátorov, americkému gigantu Oracle. Išlo naozaj o veľký obchod, pretože hodnota transakcie sa počítala vo výške desiatok miliónov dolárov. Firma vyvíja platformu pre prácu s API. Jednoducho povedané poskytuje programátorom softvérový nástroj pre tvorbu rozhrania, aby spolu dokázali komunikovať aplikácie a programy od rôznych výrobcov a na rôznych zariadeniach. Pre bežných ľudí síce ide o zložité programátorské projekty, no v softvérovom segmente majú veľký podnikateľský potenciál. Ako hovoria zakladatelia Apiary, ponuke jednej z najväčších softvérových firiem sveta sa nedalo odolať. Vzájomnú spoluprácu si už vyskúšali počas strategického partnerstva, takže išlo vlastne o logický ďalší krok.
Hlavným investorom start-upu, ktorého zakladateľmi sú Jakub Nešeřil a Jan Moravec, bol český venture kapitálový fond Credo Venures. V rámci nášho regiónu je v tejto oblasti lídrom, pretože za posledné roky ide už o tretí prípad, kedy predal zainvestovanú spoločnosť globálnemu lídrovi alebo veľkej zahraničnej spoločnosti. V roku 2013 predali Credo Ventures start-up Cognitive Security spoločnosti Cisco, čo sa považovalo za veľmi úspešný obchod rovnako ako to bolo v prípade Apiary, kedy zverejnili informáciu, že fondu sa jeho počiatočnú investíciu podarilo až niekoľkonásobne zhodnotiť. Minulý rok predali start-up Represent, ktorý rozbehol digitálnu platformu na výrobu a distribúciu originálnych tričiek a doplnkov americkému producentovi oblečenia CustomInk za 100 miliónov dolárov.
Čím je to teda, že je spoločnosť Credo Ventures taká dobrá v tom, že dokáže start-upy, v ktorých má zainvestované tak výhodne predať? „Snažíme sa investovať do start-upov, ktorých produkt je skutočne revolučný a na globálnej úrovni. Zároveň s našimi start-upmi pracujeme na tom, aby sa dostali na západné trhy, predovšetkým do USA. Ak sa potvrdí, že start-up má skutočne skvelý produkt a zároveň dokáže komunikovať s veľkými zákazníkmi v USA, tak sa radikálne zvyšuje šanca, že si ho jeden z potenciálnych zákazníkov, resp. partnerov bude chcieť kúpiť.Toto bol aj prípad Apiary,“ vysvetľuje Andrej Kiska ml. z Credo Ventures.
Veľká časť nášho úspechu spočíva vo výbere správnych firiem
V čom presne teda tkvie ten úspech? „Veľká časť nášho úspechu spočíva vo výbere správnych firiem. Potom im pomáhame s následným najímaním obchodníkov, ktorí sa majú orientovať na predaj na západných trhoch. V neposlednom rade využívame to, že sme zainvestovali už do viac ako 30 podobných start-upov a snažíme sa, aby aj oni vzájomne spolupracovali a zdieľali svoje kontakty a know-how. Je dôležité si uvedomiť, že najlepšie firmy sa nepredávajú, ale kupujú. Preto sa lukratívny predaj nedá pripraviť priamo pomocou aktívneho hľadania kupcov, ale nepriamo, pomocou budovania kvalitnej firmy a udržiavania kontaktov s dôležitými partnermi,“ dodáva Kiska.
Apiary mal okrem Credo Ventures aj iných investorov ako napríklad Steva Andersona z firmy Baseline Ventures, ktorého Forbes vyhlásil v roku 2016 za druhého najlepšieho startupového investora. Ich prvým investorom bola Ester Dysonová s investíciou 50 tisíc dolárov. Ďalšími investormi boli napríklad zakladateľ Mall.cz Ondřej Fryc so svojím fondom Reflex Capital alebo RSJ Private Equity.
Náš tip: Skúsenosti a príbehy z podnikania slovenských firiem s investormi nájdte v našej novej publikácii.