Prevádzkujte e-shop? Český produktový analytik Honza Mayer odkazuje: „Veľmi veľa ľudí si myslí, že mať e-shop je jednoduchý spôsob ako si privyrobiť popri práci. Z 30-tisíc českých e-shopov preto funguje profesionálne len niekoľko stovák. Je to veľmi tvrdá práca, a preto je dobré si prevádzku e-shopu vopred poriadne premyslieť.“ Ak ste už v rozbehnutom vlaku, ponúkame vám niekoľko tipov, o ktoré sa Jan Mayer podelil na podujatí Pricemania Academy Kickoff IX. Pomôžu vám zaradiť sa medzi úspešnejšiu časť e-shopov.
Sledovať svoje ciele a rozbiehať kampane nestačí – sledujte aj konkurenciu, a to pozorne. Môžete sa inšpirovať jej úspechmi a poučiť sa z jej pádov. Chyba, ktorú spraví niekto iný, vás nič nestojí, no môžete z nej získať – pochopíte, čo by vás mohlo vyjsť draho. Takýmto spôsobom tiež dokážete nájsť svoje konkurenčné výhody.
Analýza konkurencie je jedným zo základných predpokladov k tomu, aby ste biznis robili naozaj dobre a úspešne.
Ako na analýzu konkurencie?
Najprv treba porozmýšľať, ktoré informácie posunú váš e-shop dopredu. Tým, že sa dozviete, aký má vaša konkurencia obrat alebo koľko má predajov, sa vaša situácia nezlepší. Preto je dobré rozdeliť si analýzu do niekoľkých bodov.
1. Čo chcú ľudia nakupovať?
Základná otázka znie: Čo chcem predávať a kedy to chcem predávať? Pomôcť nájsť odpoveď na túto otázku vám môže napríklad nástroj Google Trends. Google zaznamenáva množstvo fráz zadaných do vyhľadávača a tieto údaje môžete vďaka nástroju Google Trends využiť vo svoj prospech. Dokážete napríklad zistiť, v ktorom období sú pre zákazníka jednotlivé produkty atraktívne, teda kedy je sezóna na nakúp konkrétneho produktu. Alebo môžete spozorovať, že ľudia vo zvýšenom množstve vyhľadávajú produkt, ktorý momentálne neponúkate. Nebudete zaostávať za konkurenciou a zákazníci u vás nájdu všetko, čo potrebujú.
Výbornou pomôckou môže byť aj nástroj Google Correlate. Umožní vám zistiť, aké slová korelujú s produktom, ktorý sa chystáte predávať. Napríklad klávesnica má vysokú zhodu so stolnými lampami. Vďaka tomuto nástroju si môžete overiť, či máte v porovnaní s konkurenciou kompletnejší sortiment potencionálne chceného tovaru. Služba zatiaľ neexistuje v slovenskej verzii. Môžete ju využívať v prípade, že je váš e-shop medzinárodný.
Dôležité je sledovať aj obľúbenosť produktov. Môžete na to ísť cez zmienky na sociálnych sieťach alebo cez návštevnosť produktov, prípadne získavať dáta od objednávateľov. Jednou z možností je aj použitie porovnávačov tovaru (napríklad Pricemania.sk). Tie vám ukážu, ktoré z najobľúbenejších tovarov chýbajú vo vašom e-shope, prípadne vás upozornia na to, že produkty, ktoré sú na trhu medzi najpredávanejšími, sa u vás nepredávajú. Je to signál, že niečo treba zmeniť (cenu, propagáciu produktu,..).
2. Kam to chodia nakupovať?
Základná otázka: Proti komu stojím? Zistiť to môžete pomocou viacerých služieb. Jednou z nich je napríklad SimilarWeb. Ide o pomôcku, ktorá sa využíva pri analýze trhu. Dokáže zistiť informácie o návštevnosti webových stránok, ktoré nespravujeme. Služba vám odhalí nielen množstvo zákazníkov, ktoré v určitom časovom období prišlo na konkurenčný web, ale aj z akých webov naň najčastejšie ľudia prichádzajú, prípadne cez ktoré frázy (organické i platené) zadané do vyhľadávača sa tam dostanú.
Niektoré informácie sú pre vás podstatné iba v prípade, že si ich porovnáte s vlastnými dátami. Napríklad, ak klesá návštevnosť vášho internetového obchodu, môžete zistiť, či sú na tom podobne aj konkurenčné e-shopy. Môže ísť o dočasný trend, ktorý sa týka všetkých.
Pri používaní tejto služby je veľmi dôležité pamätať na to, že čím je web menší, tým viac klesá relevatnosť čísel, keďže výskumná vzorka je menšia.
Okrem služby SimilarWeb existujú napríklad Alexa alebo Jumpshot.
3. Prečo nakupujú u konkurencie a nie u mňa?
Pri hľadaní odpovede na túto otázku existuje mnoho uhlov pohľadu. Dôvodom môže byť značka, prehľadnosť vášho webu pre užívateľov, mobilná verzia e-shopu alebo výhodnejšia cena. Z pohľadu ceny je potrebné pamätať na to, že dnes zďaleka nevyhrávajú obchody s najnižšími cenami. Často je dôležitejší dobrý dizajn než najnižšia cenová ponuka. Väčšinou je podstatné mať ceny porovnateľné s vašou konkurenciou, avšak sú prípady, kedy sa určite oplatí byť najlacnejším – hlavne pri produktoch, ktoré vám získavajú nových klientov, alebo v prípade, že vám nízke ceny vybraných produktov pomôžu zvýšiť priemernú veľkosť objednávky (získať väčší košík). Príkladom tejto taktiky bývajú mobily, ktoré sú predávané s veľmi nízkou maržou, ale spolu s nimi je ponúkané aj dodatočné produkty ako poistenie, obaly a podobne.