V boji proti koronavírusu pomôže slovenská textilná firma Favab. V čom sú ich rúška výnimočné, prečo o ich spoločnosti nepočuť denne v médiách a ako zvládajú nápor objednávok?
Keď na svetových trhoch s rúškami zíva prázdnota, iniciatívy sa chopili slovenské textilné firmy. Jednou z nich je aj rodinná firma Favab, ktorá už 28 rokov vyrába a predáva oblečenie. Šitie košieľ a šiat však nateraz zavesili na klinec a svoju výrobu sústredili na textilné ochranné rúška. O podrobnostiach realizácie tohto sme sa rozprávali so spolumajiteľkou firmy Favab Vierou Beniakovou.
Váš sortiment zahŕňa všetko možné od ponožiek až po šaty s kryštálmi od firmy Swarovski. Asi málokto by však u vás hľadal rúška chrániace pred koronavírusom. Ako vznikol tento nápad?
V médiách sme počúvali o zhoršujúcej sa situácii s koronavírusom a správy o nedostatku rúšok. Keďže šijeme z naozaj veľmi kvalitných a HIGHTech materiálov, napadlo nám, že by z nich mohli byť aj super rúška. Látky sú paropriepustné s antibakteriálnou úpravou a obsahujú čiastočky striebra. Práve to sa zdalo byť vyhovujúcim predpokladom a zároveň aj ešte lepším v porovnaní s materiálmi, z ktorých sú šité obyčajné rúška. Aj keď samozrejme aj tie klasické a bežne predávané sú vyhovujúce, nakoľko zabraňujú roznášaniu bacilov, vírusov a chránia ľudí.
Materiály, ktoré sme na výrobu rúšok potrebovali, pochádzajú z našej dielne a tak stačilo, aby ich náš návrhový guru a vývojár v jednom správne skombinoval. Následne bolo potrebné už len doladiť veľkosti, tak, aby vzduch prechádzal cez rúško a nie bokom a prvé rúško bolo na svete.
Koľko času prešlo od nápadu k realizácii?
Na počudovanie bol tento čas relatívne krátky a od nápadu k realizácii sme sa dostali v podstate počas jedného víkendu.
Je o tento produkt záujem, koľko týchto rúšok aktuálne šijete?
Aktuálne využívame všetky naše kapacity iba na výrobu rúšok. Vzhľadom na vysoký dopyt a situáciu, ktorú pozorujeme sme sa zhodli na tom, že ostatné „handry“ musia počkať. Denne vyrobíme asi 1500 kusov. Kapacitu by sme vedeli aj navýšiť, ale už by nám nevychádzala ekonomika. Ak by sme začali rátať s príplatkami za víkend a ďalšími nákladmi, tak by sme nevedeli ponúknuť tak férové ceny, ako máme dnes.
Kde ich vedia zákazníci kúpiť?
Rúška ponúkame najmä prostredníctvom nášho e-shopu, ale zákazníci ich nájdu aj v našich kamenných predajniach.
Ponúkate ich iba konečným zákazníkom, alebo aj distribučným firmám či zdravotníckemu sektoru?
Na prvom mieste je uspokojiť koncového zákazníka. Chceme však vyhovieť všetkým. Objednávky preto vybavujeme postupne, tak ako chodia a dodávame ich bez rozdielu. Ak sa medzi objednávkami pre jednotlivcov a ich rodiny objaví nejaká väčšia, tak ju vybavujeme na viackrát. Myslíme si že nikto totiž nepotrebuje v jednom momente niekoľko tisíc rúšok.
V médiách sa posledné dni objavuje najmä Zornica z Bánoviec nad Bebravou, ktorá prešla na šitie rúšok. V čom je váš produkt iný?
Naše rúška sú iné v tom, že látka, z ktorej sú vyhotovené, obsahuje antibakteriálne striebro a hotový výrobok ešte ošetrujeme nástrekom z NANO striebra. Prednosťou je aj to, že náš produkt je opakovateľne použiteľný, resp. je možné ho vyprať, pričom obsah látky ostane zachovaný. Naviac sa dá tiež zakúpiť sprej na jeho opätovné nastriekanie, pre ešte väčšiu ochranu. Ide tak o kombináciou predností s tou najväčšou dosiahnuteľnou ochranou vzhľadom na aktuálne možnosti. Ako som už naznačila aj v odpovedi na prvú otázku, zastávam názor, že akékoľvek rúška sú vždy lepšie ako žiadne.
Prečo o vás nie je v tejto súvislosti počuť?
Vyrábame s ohľadom na pomer ceny a kvality, snažíme sa prijateľné ceny zachovať, a tak nemáme veľké možnosti investovať do reklamy. Robíme to ako najlepšie vieme a veríme, že úspech sa dostaví postupne. Zároveň by sme ešte radi dodali, že čo sa týka textilnej brandže, nie sme až takí neznámi, o čom vypovedá aj mnoho získaných medzinárodných ocenení.
Vymysleli ste nový produkt, dotkol sa koronavírus vašej firmy aj inak, nadčasmi či náporom objednávok?
Zatiaľ sa ako tak držíme. Všetci zamestnanci dostali inštrukcie a samozrejme aj rúška a dezinfekcie. Objednávok však máme neúrekom, preto robíme, čo je v našich silách, aby sme situáciu zvládli. Od dnes sme pribrali aj niekoľko brigádnikov.
Výrobná kapacita je jedna vec, dostatok materiálu druhá. Máte z čoho šiť?
V tomto prípade zohrala úlohu jedna šťastná náhoda. Na sklade sme mali materiál, ktorého konečná doúprava nevyhovovala na výrobu spodného prádla – bol to omyl vo výrobnom procese. Kým sme ho stihli výrobcovi vrátiť a vymeniť za iný, tak sme zistili že sa výborne hodí na aktuálny produkt – ochranné rúško. Dokonca aj tá konečná úprava je super na tento účel.
Prečo takto flexibilne nedokáže zareagovať viacero firiem?
Odpoveď je jednoduchá. Máme vlastnú výrobu tu doma na Slovensku. Táto situácia ukazuje, že firmy nemusia všetko vyrábať len niekde ďaleko v Ázii. Ale naopak, doma by sme si mali držať strategické, takzvané rodinné striebro. Tak špičkový textilný priemysel, aký sme mali na Slovensku a dnes sa z neho stáva „popoluška“, ktorá dokáže urobiť priam zázraky. Práve toto sú strategické rozhodnutia, pri ktorých je vidieť, že nielen automobilový priemysel nás živí a chráni, ale treba podporovať aj základné odvetvia, akými sú poľnohospodárstvo či textilný priemysel. Tie sú v dnešnej dobe hotovou „otročinou“ bez podpory a na chvoste rebríčka. Rodinné striebro sme popredali a dnes z neho zbierame posledné čriepky. Slováci sú nevýslovne šikovný národ, ktorý vie a dokáže, len ho treba podporovať a nedusiť. Treba mu dať šancu dýchať.