Ako vyzerá život v rodinnej firme? Ako hladko zvládnuť generačnú výmenu? Pohľad otca a syna z rodinnej firmy Kenzel.
Jozef a Roman Kenderovci toho majú spoločné viac ako dosť. Okrem rovnakého priezviska je to aj vedenie spoločnej rodinnej firmy Kenzel – jeden z najvýznamnejších výrobcov bicyklov na Slovenku.
Podnikateľský príbeh známej rodinnej firmy sa začal písať už v roku 1990 kedy Jozef Kender otvoril predajňu ovocia a zeleniny. Tak ako v mnohých iných podnikateľských príbehoch, aj v tomto prípade, záujem zákazníkov „skrížil“ jeho podnikateľský plán. Ovocie a zeleninu vymenil za bicyklové súčiastky. Bol o ne totiž obrovský záujem. O úspechu „bicyklovej“ firmy Kenzel tak bolo rozhodnuté.
Rovnaké požiadavky na členov rodiny aj zamestnancov
Dnes je značka Kenzel etablovaná nielen na Slovensku, ale aj v zahraničí. „Ako jedni z mála vyrábame vlastné kolesá a zvárame oceľové rámy. Ostatní len nakupujú jednotlivé súčiastky, ktoré skladajú. My vyrábame bicykle s označením Vyrobené na Slovenku,“ konštatuje Jozef Kender. Nerozlučnou súčasťou súčasného úspechu je aj jeho syn Roman. Ten sa spolu so sestrou už niekoľko rokov aktívne podieľa na fungovaní rodinnej firmy. Na syna boli kladené rovnaké požiadavky ako na iných zamestnancov. „Pracoval som na najrôznejších pozíciách vo firme. Napríklad aj vo výrobe, či v sklade, kde som vydával tovar,“ konštatuje Roman Kender.
Rodinné firmy sú ťahúňom
Podľa štatistík až 2/3 firiem, ktoré na Slovensku existujú sú práve rodinné firmy. Sú tak bezpochyby ťahúňom slovenskej ekonomiky. Podľa zverejnených štatistík však u slovenských rodinných firiem dochádza k pomalšiemu omladzovaniu v porovnaní s tými európskymi. S tým súvisí aj skutočnosť, ktorú ukázal prieskum, že v zahraničných rodinných firmách vládne väčší poriadok a plánovanie. Za prípadnými konfliktami je však potrebné hľadať rozdielne názory na vedenie firmy ako osobné nezhody rodinných príslušníkov. Slovenský výrobca bicyklov Kenzel si rodinné väzby pochvaľuje. Do chodu spoločnosti je zaangažovaná aj Romanova sestra, ktorá má na starosti marketing značky.
Ani rodinná firma domov nepatrí
Prechod firmy z generácie na generáciu nie je jednoduchou záležitosťou. Dobre rozbehnutá firma akou je Kenzel je to veľmi dobre vie. Základom úspechu sú pravidlá, ktoré musia platiť pre zamestnancov ako aj pre rodinných príslušníkov. „Vo firme sa z nás stanú kolegovia. Riadime sa pravidlom, že všetky problémy zostávajú za dverami našej firmy. Domov si ich neberieme,“ konštatuje Jozef Kender.
Nastupujúca generácia má s rodinnou firmou veľké plány- zo značky Kenzel chcú vybudovať lídra v európskom meradle. O rodinnom podnikaní firmy Kenzel sa môžete dozvedieť viac v podnikateľskej talkshow Združenia podnikateľov Slovenska Poďme k veci, ktorú pravidelne prinášame na Podnikajte.sk