Veľa ľudí zakladá e-shop s predstavou, že bude od začiatku majstrovským dielom – dokonalý dizajn, špičkové služby, vernostné karty, darčekové poukážky. Možno vás to prekvapí, ale nie vždy to je najpraktickejší začiatok podnikania. Inšpirujte sa radami o minimálnom dostatočnom produkte od produktového manažéra Petra Jakuša z ui42. Všetky zazneli na konferencii MastersGate Ecommerce Summit.
V praxi je veľmi náročné začínať podnikanie s vyšperkovaným e-shopom – vývoj dlho trvá a investícia sa vráti neskôr, než keby začnete v menšom. V mnohých prípadoch sa táto cesta dokonalosti nevypláca. Ak aj máte vysnívanú predstavu svojho budúceho e-shopu, niekedy je lepšie zosekať ju na úplne minimum, spustiť ho čím skôr a postupne pridávať nové funkcie a vylepšenia. Výhodou je možnosť experimentovania – zistíte, či ste spokojný s funkčnosťou služieb e-shopu. Za zmienku stojí aj fakt, že budete môcť začať v relatívne krátkom čase.
Bez čoho sa nezaobídete pri spustení e-shopu?
Ak sa rozhodnete spustiť e-shop v menšom, je potrebné vedieť, bez čoho sa nezaobídete. Ide o tzv. minimum viable product (MVP) – minimálny dostatočný produkt. Jeho základnou myšlienkou je začať v malom a postupne pridávať.
Minimum, ktoré potrebujete na obslúženie zákazníka tvoria platobné brány, dobrá starostlivosť, pohodlný nákup, rýchla a lacná doprava.
Platobné brány
Vďaka platobným bránam dáte zákazníkom možnosť nakúpiť tak, ako sú zvyknutí. Existujú však aj také formy podnikania, pri ktorých nie sú nevyhnutnosťou. Dnes sa dokonca nevyžaduje ani samotný e-shop - stačí mať dobrý produkt. Momentálny trend mnohých začínajúcich podnikateľov priviedol na prevádzkovanie biznisu cez Facebook. Táto forma sa oplatí len pri menších obchodoch a od určitého bodu je potrebné prejsť na klasické platobné brány a e-shop.
Starostlivosť o zákazníka
Čo všetko si pod tým predstaviť? Môže ísť o online chat, poradňu, obrázky, popisy alebo články. Predovšetkým pri začínajúcom e-shope toto všetko dokážete zabezpečiť z vlastných kapacít a nemusíte investovať veľké množstvo peňazí do vývoja. Nemusíte napríklad použiť vlastné fotografie, stačia tie od dodávateľa, no je dobré pripojiť ich ku každému produktu.
Pohodlný nákup
Nevyžadujte povinnú registráciu a prihlásenie. Často sú zbytočné a obťažujú zákazníka. Niektoré ich varianty sú nepremyslené a zákazník sa musí registrovať niekoľkokrát.
Rýchla a lacná doprava
Momentálne je veľmi široký výber možností. Môžete využiť Slovenskú poštu, prepravné a kuriérne spoločnosti či osobné odbery, a to aj na cudzích odberných miestach.
Nezabúdajte ani na tovar skladom, s ktorým sa spája prenájom priestorov.
Čo na začiatok nepotrebujete?
Skladový systém, automatizácia účtovníctva
S najväčšou pravdepodobnosťou potrvá veľmi dlho, kým ich budete potrebovať. Namiesto účtovno-skladového systému niekedy stačí riešenie excelových tabuliek s nadstavenými filtrami. Treba však vystihnúť moment, kedy je nutné prejsť na sofistikovanejší systém.
Vernostný systém
Pri vernostnom systéme, kupónoch či darčekových poukážkach je dôležité mať dobre premyslené, ako ich odkomunikovať zákazníkom, ktorých zároveň musíte motivovať, aby ich aj použili. Vernostný systém je preto lepšie zaviesť až po určitej dobe.