Ako sa vyvíja ekonomika v Číne po skončení karantény, aké trendy vidno v maloobchode a čím sa môžu inšpirovať slovenské firmy?
Čína má už najhoršie za sebou, teda aspoň tak aktuálne vyzerá situácia s COVID-19. S tým súvisí aj postupné oživovanie ekonomiky a ekonomickej činnosti občanov. Pre slovenské firmy môže byť užitočné pozerať sa po pozitívnych príkladoch zo sveta, vidieť svetlo konci tunela so štipkou optimizmu a pripravovať sa trendy, ktoré sa môžu prejaviť aj u nás.
Čína a mnohé ďalšie ázijské krajiny sa budú nepochybne snažiť využiť aktuálnu situáciu na to, aby získali ekonomický náskok. Dôkazom toho je aj video konferencia “China connect” s názvom „Covid-19 vs. Retail Renovation: The Asian Response”. Ak nemáte hodinu času pripravil som vám stručné zhrnutie najdôležitejších bodov.
Všeobecné zistenia
- Až 47% Číňanov je optimistických ohľadom budúcnosti, iba 5% sú pesimisti. V iných ázijských krajinách je tento pomer menej výrazný vzhľadom na slabšie ekonomiky.
- Televízia a sociálne siete sa výrazne počas karantény posilnili (z priemeru 1,5 hodiny denne na 5 hodín denne). Avšak s tým ako sa ľudia vracajú späť do práce, tieto čísla postupne klesajú.
- Individuálni maloobchodníci utrpeli väčšie straty ako maloobchodné siete.
- V apríli - približne 4 týždne po uvoľnení opatrení - je predaj späť na 70 %, pričom 100 % obnovenie sa očakáva v júni 2020.
- Keďže sa zákazníci vyhýbajú veľkým nákupným centrám, malé obchody sa zotavujú rýchlejšie.
- V obchodoch je viac nakupujúcich a menej obzerajúcich.
- Z karantény profitovali najmä veľké technologické firmy, farmaceutické firmy, výrobcovia potravín, ale aj doplnkov a krmiva pre zvieratá.
- Veľa obchodov využilo nútené zatvorenie na rekonštrukciu či renovácie prevádzok.
- Covid-19 naštartoval v mnohých firmách digitálnu transformáciu, tie tak skokovo preskočili aj 5 rokov plynulých zmien.
- Na online nákupy “konvertovalo” veľké množstvo úplne nových zákazníkov.
- Spotrebitelia spoznali lepšie svoje obľúbené značky, nakoľko mali doma čas na viac obsahu či sociálne siete.
Šport a športové potreby
- Zákazníci minuli o 70% menej pretože veľké športové podujatia sa zrušili alebo presunuli.
- Segment výrobcov športových zariadení, vybavenia a oblečenia sa musí výrazne viac orientovať na domáce a virtuálne cvičenia, ktoré výrazne narástli.
Nositeľná elektronika
Segment takzvaných “wearable goods” (nositeľná elektronika) klesol o viac ako 35% a neočakáva sa, že by sa mal vrátiť na pôvodné čísla ešte v tomto polroku. Je to veľké prekvapenie vzhľadom na trendy rastu v predchádzajúcom období a taktiež fakt, že ľudia viac športujú doma.
Trvalé pokarantnénne zmeny prinášajú príležitosti
Čínske skúsenosti ukazujú aj to, aké trvalé zmeny prináša situácia po skončení karanténnych opatrení v súvislosti s pandémiou COVID-19, ktorú spôsobuje koronavírus. Ide o týchto deväť trvalých zmien:
- Väčšie zameranie na web a online nákupy.
- Najväčšou prioritu je zdravie a bezpečnosť.
- Slovo “národný” či “lokálny” naberá na sile.
- Lokálnosť sa bude viac vyžadovať aj na internete a v reklame.
- Ľudia vedia efektívnejšie pracovať z domu.
- Väčší dopyt po voľnom čase a oddychu.
- Na internete sa bude diať oveľa viac podujatí a aktivít než tomu bolo doteraz.
- Silné značky s vernými zákazníkmi ešte viac zosilnejú.
- Inovačný proces a vývoj produktov sa výrazne skráti.
Je jasné, že len veľmi ťažko vysvetlíte majiteľovi reštaurácie alebo cestovnej kancelárie, že treba uvažovať pozitívne. Nechcel by som byť v ich koži. Na druhej strane sa nemôžeme neustále “ukájať” štatistikami nakazených a tým, ako veľmi nám je a bude zle. Treba myslieť pozitívne a hľadať tie príležitosti, ktoré majú potenciál. Ázia ukazuje, že rásť sa dá a je teraz len v našich rukách, aby sme sa tejto šance chopili.