Pozitívny ekonomický vývoj v Číne ako povzbudenie pre nás

Pozitívny ekonomický vývoj v Číne ako povzbudenie pre nás
Zdroj: Pixabay.com
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Ako sa vyvíja ekonomika v Číne po skončení karantény, aké trendy vidno v maloobchode a čím sa môžu inšpirovať slovenské firmy?

Čína má už najhoršie za sebou, teda aspoň tak aktuálne vyzerá situácia s COVID-19. S tým súvisí aj postupné oživovanie ekonomiky a ekonomickej činnosti občanov. Pre slovenské firmy môže byť užitočné pozerať sa po pozitívnych príkladoch zo sveta, vidieť svetlo konci tunela so štipkou optimizmu a pripravovať sa trendy, ktoré sa môžu prejaviť aj u nás.

Čína a mnohé ďalšie ázijské krajiny sa budú nepochybne snažiť využiť aktuálnu situáciu na to, aby získali ekonomický náskok. Dôkazom toho je aj video konferencia “China connect” s názvom „Covid-19 vs. Retail Renovation: The Asian Response”. Ak nemáte hodinu času pripravil som vám stručné zhrnutie najdôležitejších bodov.

Všeobecné zistenia

  • Až 47% Číňanov je optimistických ohľadom budúcnosti, iba 5% sú pesimisti. V iných ázijských krajinách je tento pomer menej výrazný vzhľadom na slabšie ekonomiky.
  • Televízia a sociálne siete sa výrazne počas karantény posilnili (z priemeru 1,5 hodiny denne na 5 hodín denne). Avšak s tým ako sa ľudia vracajú späť do práce, tieto čísla postupne klesajú.
  • Individuálni maloobchodníci utrpeli väčšie straty ako maloobchodné siete.
  • V apríli - približne 4 týždne po uvoľnení opatrení - je predaj späť na 70 %, pričom 100 % obnovenie sa očakáva v júni 2020.
  • Keďže sa zákazníci vyhýbajú veľkým nákupným centrám, malé obchody sa zotavujú rýchlejšie.
  • V obchodoch je viac nakupujúcich a menej obzerajúcich.
  • Z karantény profitovali najmä veľké technologické firmy, farmaceutické firmy, výrobcovia potravín, ale aj doplnkov a krmiva pre zvieratá.
  • Veľa obchodov využilo nútené zatvorenie na rekonštrukciu či renovácie prevádzok.
  • Covid-19 naštartoval v mnohých firmách digitálnu transformáciu, tie tak skokovo preskočili aj 5 rokov plynulých zmien.
  • Na online nákupy “konvertovalo” veľké množstvo úplne nových zákazníkov.
  • Spotrebitelia spoznali lepšie svoje obľúbené značky, nakoľko mali doma čas na viac obsahu či sociálne siete.

Šport a športové potreby

  • Zákazníci minuli o 70% menej pretože veľké športové podujatia sa zrušili alebo presunuli.
  • Segment výrobcov športových zariadení, vybavenia a oblečenia sa musí výrazne viac orientovať na domáce a virtuálne cvičenia, ktoré výrazne narástli.
Článok pokračuje pod reklamou

Nositeľná elektronika

Segment takzvaných “wearable goods” (nositeľná elektronika) klesol o viac ako 35% a neočakáva sa, že by sa mal vrátiť na pôvodné čísla ešte v tomto polroku. Je to veľké prekvapenie vzhľadom na trendy rastu v predchádzajúcom období a taktiež fakt, že ľudia viac športujú doma.

Trvalé pokarantnénne zmeny prinášajú príležitosti

Prečítajte si tiež

Čínske skúsenosti ukazujú aj to, aké trvalé zmeny prináša situácia po skončení karanténnych opatrení v súvislosti s pandémiou COVID-19, ktorú spôsobuje koronavírus. Ide o týchto deväť trvalých zmien:

  1. Väčšie zameranie na web a online nákupy.
  2. Najväčšou prioritu je zdravie a bezpečnosť.
  3. Slovo “národný” či “lokálny” naberá na sile.
  4. Lokálnosť sa bude viac vyžadovať aj na internete a v reklame.
  5. Ľudia vedia efektívnejšie pracovať z domu.
  6. Väčší dopyt po voľnom čase a oddychu.
  7. Na internete sa bude diať oveľa viac podujatí a aktivít než tomu bolo doteraz.
  8. Silné značky s vernými zákazníkmi ešte viac zosilnejú.
  9. Inovačný proces a vývoj produktov sa výrazne skráti.

Je jasné, že len veľmi ťažko vysvetlíte majiteľovi reštaurácie alebo cestovnej kancelárie, že treba uvažovať pozitívne. Nechcel by som byť v ich koži. Na druhej strane sa nemôžeme neustále “ukájať” štatistikami nakazených a tým, ako veľmi nám je a bude zle. Treba myslieť pozitívne a hľadať tie príležitosti, ktoré majú potenciál. Ázia ukazuje, že rásť sa dá a je teraz len v našich rukách, aby sme sa tejto šance chopili.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Starostlivosť o zákazníka u lídra na trhu s vonkajšími žalúziami

Pozitívne recenzie privádzajú do firmy Profirol s tieniacou technikou viac ako polovicu nových zákazníkov. Ako docieliť zákaznícku spokojnosť?

Znovu posúdenie pandemickej OČR pri zvýšení príjmov

Rodičia, ktorým sa od roku 2020 zmenila výška príjmov, môžu požiadať o nové posúdenie pandemickej OČR. Postup, formulár žiadosti aj podmienky.

Pandemická OČR počas epidémie respiračných ochorení

Aké sú podmienky nároku na pandemické ošetrovné, ako si uplatniť nárok na dávku a ako o ňu žiadať?

Pomoc pre cestovný ruch: ministerstvo dopravy opäť otvorilo schému de minimis

Niektorí podnikatelia v cestovnom ruchu môžu opäť žiadať o kompenzácie za pandemické obdobie. Koho sa to týka, dokedy možno podať žiadosť a aké sú podmienky?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky