Príklady firiem, ktoré sa na koronakrízu pozreli ako na príležitosť a chytili ju za pačesy.
Posledné mesiace nečítame a nepozeráme prakticky nič iné, len informácie o korona víruse. S postupným zlepšovaním situácie sa však debata postupne orientuje viac na ekonomiku a menej na zdravotnú hrozbu. Aj na Slovensku je niekoľko firiem, ktoré sa chopili pandémie ako biznisovej príležitosti a prichádzajú s riešeniami, ktoré sa v aktuálnej situácii hodia.
Je jasné, že ekonomicky nie je táto doba ideálna. S pribúdajúcim teplom však pomaly začína svitať na lepšie časy aj samotného ekonomického pohľadu. Prebudenie ekonomiky nepríde okamžite a v niektorých segmentoch to môže trvať veľmi dlho, ale nad rozliatym mliekom nemá zmysel plakať. Spoločne sa pozrime na tri slovenské firmy, ktoré sa produktovo prispôsobili v podstate okamžite a hľadajú príležitosti nielen na lokálnom, ale aj medzinárodnom trhu.
Pygmalios a ich manažment zákazníkov v obchode
Firma Pygmalios sa venuje offline retailovej analytike. V praxi ich riešenie vyzerá tak, že v obchodnej prevádzke má klient nainštalované rôzne kamery a čidlá a tie vďaka softwaru vyhodnocujú správanie sa návštevníkov, ich socio-demografické údaje. Tieto dáta následne slúžia pre ďalšiu analytickú prácu v podobe manažmentu vyťaženia pokladní, nákupného správania sa zákazníkov a podobne.
Pygmalios ale v dobe pandémie prišiel s perfektným riešením v podobe analytiky hustoty zákazníkov na prevádzke, čo následne súvisí s manažmentom toku zákazníkov či reguláciou vstupov. Nakoľko Pygmalios disponuje štatistickými dátami z desiatok rôznych typov prevádzok po Európe, vie ich využiť pre zákazníka aj prakticky.
![Analýza hustoty zákazníkov v prevádzke v porovnaní s rokom 2019. Zdroj: Pygmalios.](/cached/containers/main/obrazky-fotky-v-clankoch/fotky-v-clankoch/2020/2020-06-07-firmy-sance/2020-06-07-firmy-sance-1.jpg/36d6cfa4adba3fd9cc345a7055261bac.jpg)
Majiteľ či manažér obchodu tak vie lepšie plánovať smeny zamestnancov či dokonca prispôsobiť layout prevádzky tak, aby nedochádzalo k zvýšenej hustote nakupujúcich na jednom mieste.
![Zdroj: Pygmalios.](/cached/containers/main/obrazky-fotky-v-clankoch/fotky-v-clankoch/2020/2020-06-07-firmy-sance/2020-06-07-firmy-sance-2.jpg/a7f4902104770efd95a1496f444fb7c4.jpg)
Využiť sa dá aj regulácia počtu zákazníkov cez jednoduché “semafory”.
![Zdroj: Pygmalios.](/cached/containers/main/obrazky-fotky-v-clankoch/fotky-v-clankoch/2020/2020-06-07-firmy-sance/2020-06-07-firmy-sance-3.jpg/583a1e84daca59c4fdb30874980a7c97.jpg)
Spanner SK a ich dezinfekčné brány
Veľmi rýchlo sa situácii dokázala prispôsobiť aj strojárska firma Spanner z Považskej Bystrice, ktorá priniesla na trh dezinfekčné brány.
Ide v podstate o pomerne jednoduchý princíp, kedy pred vstupom do budovy alebo areálu prechádzajú zamestnanci cez túto oceľovú bránu a sú dezinfikovaní v priebehu pár sekúnd dezinfekčným prípravkom. Zariadenie má kapacitu až 700 ľudí za hodinu, je teda vhodné aj pre pomerne exponované vstupné miesta.
Gevorkyan - ochranné masky namiesto práškovej metalurgie
Strojárska firma Gevorkyan je v našich končinách pomerne známa. Majiteľ firmy Artur Gevorkyan je okrem iného aj finalistom súťaže EY Podnikateľ roka 2019, prakticky od nuly vybudoval takmer 50 miliónovú výrobnú spoločnosť.
Firmy v tomto segmente nebývajú väčšinou až tak flexibilné, o to prekvapujúcejšie je, že Gevorkyan dokázal vyvinúť a naštartovať výrobu kompletne nového produktu v podstate za mesiac. Ich obojsmerné masky s filtrami sú už v predaji a spoločne s firmou Expandeco chcú naštartovať export do zahraničia.
![Ochranné masky. Zdroj: Gevorkyan](/cached/containers/main/obrazky-fotky-v-clankoch/fotky-v-clankoch/2020/2020-06-07-firmy-sance/2020-06-07-firmy-sance-4.jpg/664f0df608cddb3e19b035ab1f2de2c6.jpg)
Produktov a služieb, ktoré reagujú na aktuálnu situáciu je samozrejme oveľa viac. Či už je to monitoring teploty v podobe FeverScreenu alebo technologicky menej náročné riešenia akými sú ochranné štíty do autobusov.
Fantázii sa medze nekladú a kto nevyskúša, nezíska. O tom je podnikanie, pripraveným šťastie praje a niekedy mu treba ísť naproti.