Príklady firiem, ktoré sa na koronakrízu pozreli ako na príležitosť a chytili ju za pačesy.
Posledné mesiace nečítame a nepozeráme prakticky nič iné, len informácie o korona víruse. S postupným zlepšovaním situácie sa však debata postupne orientuje viac na ekonomiku a menej na zdravotnú hrozbu. Aj na Slovensku je niekoľko firiem, ktoré sa chopili pandémie ako biznisovej príležitosti a prichádzajú s riešeniami, ktoré sa v aktuálnej situácii hodia.
Je jasné, že ekonomicky nie je táto doba ideálna. S pribúdajúcim teplom však pomaly začína svitať na lepšie časy aj samotného ekonomického pohľadu. Prebudenie ekonomiky nepríde okamžite a v niektorých segmentoch to môže trvať veľmi dlho, ale nad rozliatym mliekom nemá zmysel plakať. Spoločne sa pozrime na tri slovenské firmy, ktoré sa produktovo prispôsobili v podstate okamžite a hľadajú príležitosti nielen na lokálnom, ale aj medzinárodnom trhu.
Pygmalios a ich manažment zákazníkov v obchode
Firma Pygmalios sa venuje offline retailovej analytike. V praxi ich riešenie vyzerá tak, že v obchodnej prevádzke má klient nainštalované rôzne kamery a čidlá a tie vďaka softwaru vyhodnocujú správanie sa návštevníkov, ich socio-demografické údaje. Tieto dáta následne slúžia pre ďalšiu analytickú prácu v podobe manažmentu vyťaženia pokladní, nákupného správania sa zákazníkov a podobne.
Pygmalios ale v dobe pandémie prišiel s perfektným riešením v podobe analytiky hustoty zákazníkov na prevádzke, čo následne súvisí s manažmentom toku zákazníkov či reguláciou vstupov. Nakoľko Pygmalios disponuje štatistickými dátami z desiatok rôznych typov prevádzok po Európe, vie ich využiť pre zákazníka aj prakticky.
Majiteľ či manažér obchodu tak vie lepšie plánovať smeny zamestnancov či dokonca prispôsobiť layout prevádzky tak, aby nedochádzalo k zvýšenej hustote nakupujúcich na jednom mieste.
Využiť sa dá aj regulácia počtu zákazníkov cez jednoduché “semafory”.
Spanner SK a ich dezinfekčné brány
Veľmi rýchlo sa situácii dokázala prispôsobiť aj strojárska firma Spanner z Považskej Bystrice, ktorá priniesla na trh dezinfekčné brány.
Ide v podstate o pomerne jednoduchý princíp, kedy pred vstupom do budovy alebo areálu prechádzajú zamestnanci cez túto oceľovú bránu a sú dezinfikovaní v priebehu pár sekúnd dezinfekčným prípravkom. Zariadenie má kapacitu až 700 ľudí za hodinu, je teda vhodné aj pre pomerne exponované vstupné miesta.
Gevorkyan - ochranné masky namiesto práškovej metalurgie
Strojárska firma Gevorkyan je v našich končinách pomerne známa. Majiteľ firmy Artur Gevorkyan je okrem iného aj finalistom súťaže EY Podnikateľ roka 2019, prakticky od nuly vybudoval takmer 50 miliónovú výrobnú spoločnosť.
Firmy v tomto segmente nebývajú väčšinou až tak flexibilné, o to prekvapujúcejšie je, že Gevorkyan dokázal vyvinúť a naštartovať výrobu kompletne nového produktu v podstate za mesiac. Ich obojsmerné masky s filtrami sú už v predaji a spoločne s firmou Expandeco chcú naštartovať export do zahraničia.
Produktov a služieb, ktoré reagujú na aktuálnu situáciu je samozrejme oveľa viac. Či už je to monitoring teploty v podobe FeverScreenu alebo technologicky menej náročné riešenia akými sú ochranné štíty do autobusov.
Fantázii sa medze nekladú a kto nevyskúša, nezíska. O tom je podnikanie, pripraveným šťastie praje a niekedy mu treba ísť naproti.