Budovanie značky pomocou internetu

Budovanie značky pomocou internetu
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

O budovaní a hodnotách značiek existujú stovky kníh, ktoré rozoberajú do detailu to, z čoho sa značka skladá, aké má hodnoty, atribúty a ako ju treba komunikovať či odlíšiť. Internet niektoré časti značne uľahčuje, no aj napriek tomu je to práca na dlhé roky.

Ak by sme mali zabrdnúť trošku do teórie značky, tak by sme v skratke rozobrali nasledujúci graf:

Zdroj: Brandsolution.ir

Podstata každej značky je rozdelená do viacerých oblastí:

  • Názov a logo (identita)
  • Vísia a ciele značky
  • Hodnota voči klientovi
  • Osobnosť
  • Pozícia (na trhu, voči konkurencii či v očiach klientov)
  • Kultúra (firmy, komunikácie)
  • Výhody značky
  • Atribúty, s ktorými je značka spájaná

Asi najlepšie  prepracovanú brand stratégiu majú FMCG firmy (firmy podnikajúce s rýchloobrátkovým spotrebným tovarom), nakoľko vo všeobecnosti je na trhu veľká konkurencia, tovar sa kupuje pomerne často a životný cyklus jedného produktu býva zväčša len pár rokov (samozrejme existuje pomerne veľa výnimiek):

Zdroj: Joshsang

Internetová éra nám priniesla aj veľké množstvo komplikácií, hlavne z pohľadu budovania značky, pretože:

  • konkurencia môže nastúpiť oveľa rýchlejšie
  • životný cyklus produktu sa môže dokonca ešte skrátiť
  • klienti reagujú flexibilne na negatívne veci spojené so značkou
Článok pokračuje pod reklamou

Na druhej strane, je to práve internet, vďaka ktorému vieme urobiť niektoré aktivity rýchlejšie a efektívnejšie:

  • prieskum trhu a konkurencie
  • spätná väzba na značku
  • zmena stratégie, komunikácie a pozicioningu

Pri diskusiách s klientami padne veľakrát otázka, ako sa líši online komunikácia B2B značiek vs. B2C značiek. Samozrejme okrem rozdielného využitia médií a online kanálov sa podľa mňa nerozlišuje nijako. Aj za veľkou firmou stoja ľudia, ktorí vnímajú svet a značky okolo seba úplne rovnako, ako je to pri nákupe potravín či drogérie v supermarkete. Len s tým rozdielom, že v rozhodovacom procese nie sú častokrát sami, čo môže zamiešať karty. A pochopiteľne pozicioning B2B značky sa vyhodnocuje väčšinou náročnejšie, pretože sa nepredáva daný produkt v miliónoch po kusoch, ale v stovkách po balíkoch (berte s rezervou, ale na ilustráciu to postačuje).

Veľa B2B značiek pritom robí chybu hneď na začiatku. Vyhodnocujú trh a porovnávajú sa s konkurenciou a pritom nemajú vôbec zadefinovanú víziu svojej značky a jej ciele. Ako potom viete, či ste na správnej ceste?

Ak si robíme prieskum trhu, máme dve základné možnosti výstupu. Graf pozicioningu značky v pomere Cena/kvalita:

Zdroj: MSB.edu

A samozrejme porovnanie výhod a atribútov, ktoré nám pomáhajú odlíšiť sa na trhu:

Zdroj: Thebrandingblog

Veľa malých firiem úplne podceňuje budovanie značky a hore uvedené informácie im prídu ako kopec zbytočnej teórie. Opak je však pravdou. Aj keď máte čo i len nápad v hlave, jednou z prvých vecí na zamyslenie sú práve veci týkajúce sa značky, jej odlíšenia a možnosti uspieť na trhu. A ak tieto veci nezadefinujete hneď na začiatku, neviete neskôr zmerať výsledok a je možné, že vás trh s konkurenciou pohltí. Nezabúdajte, že iba 56% startupov prežije aj tretí rok existencie, pretože ten zvyšok nezvládol úlohy súvisiace s marketingom a značkou (až 62% prípadov).

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Juraj Sasko
Juraj Sasko

S online marketingom začal počas štúdia na Coventry University vo Veľkej Británii. V roku 2009 založil agentúru Visibility, z ktorej sa postupne stala full servis digitálna agentúra s viac ako 70 pracovníkmi v dvoch krajinách. Ako prvý v Československu som spracoval tému online reputačného manažmentu v dizertačnej práci MBA na LIGS University v Prahe.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?

Zápis do RPVS: povinnosť poskytovateľov audiovizuálnej mediálnej služby

Ako postupovať, na koho sa obrátiť a s akými nákladmi počítať pri zápise do registra partnerov verejného sektora, ak ide o poskytovateľa audiovizuálnej mediálnej služby?

Marketingová stratégia firmy: prečo je dôležitá a ako ju definovať?

Dôležité je stanoviť si „SMART“ ciele či zistiť jedinečný predajný argument (USP). Čo to znamená a ďalšie tipy, ako na marketingovú stratégiu pri rozbiehaní biznisu.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky