Výziev, ktorým majiteľ maloobchodnej predajne každodenne čelí, je obrovské množstvo. Ktoré netreba podceňovať a ako ich úspešne zvládnuť?
Vlastniť malý obchod s potravinami síce na prvý pohľad môže zdať ako jednoduchý typ podnikania, no realita je iná. Zlepšujúca sa ekonomická situácia prináša rastúce nároky zákazníkov, ale aj výzvy v podobe nedostatku pracovných síl či čoraz početnejšej konkurencie.
V týchto situáciách môže byť pre podnikateľa v maloobchode oporou členstvo v nákupnej aliancii. Takou je napríklad aliancia Môj obchod, ktorú zastrešuje spoločnosť METRO Cash&Carry. Jej podporu v súčasnosti využíva už viac ako 500 podnikateľov na celom Slovensku. Ktoré sú kľúčové výzvy podnikania v maloobchode a ako ich pomáha ľahšie zvládať členstvo v nákupnej alinacii Môj obchod?
Rastúce nároky na úroveň predaja v maloobchode
Požiadavky zákazníkov na kvalitu predaja už niekoľko rokov neustále rastú. Dnes aj v menšej predajni potravín kupujúci očakávajú príjemné prostredie, prehľadné a praktické usporiadanie predajnej plochy aj sortimentu, vďaka čomu svoj nákup môžu uskutočniť efektívne a bez stresu. Modernizácia predajne podľa najnovších nákupných trendov je preto jedným z prvých krokov pri vstupe podnikateľa do aliancie Môj obchod.
Najčastejšie chyby v interiéri predajní sú podľa špecialistky METRO pre maloobchod Vlasty Meňhartovej nedostatočné regálové vybavenie, neprehľadne uložený sortiment a nevhodné rozmiestnenie zariadení. Vonkajšiemu vzhľadu chýba prevažne dostatočná navigácia a výrazné reklamné materiály na označenie budovy.
V spolupráci so špecialistami z aliancie získa predajňa moderný vzhľad a nový, ľahko zapamätateľný názov Môj obchod. Súčasťou zmeny je reklamná tabuľa s názvom obchodu, atraktívne polepy okien, marketingové materiály, brandované nákupné košíky a dokonca aj oblečenie pre personál predajne.
Pestrosť sortimentu a jeho optimálna skladba
Zákazníci sú čoraz náročnejší aj na kvalitu a pestrosť sortimentu. Maloobchodná aliancia Môj obchod poradí podnikateľovi aj v tejto oblasti a navrhne mu optimálnu skladbu sortimentu predajne s ohľadom na nákupné možnosti a zvyklosti zákazníkov v danej lokalite. Je to veľmi individuálny proces, špecialista vždy vychádza z danej lokality a svojich skúseností.
Podnikateľ svoju ponuku zároveň obohatí o značky tovarov, ktoré inde zákazníci nenájdu - značku ARO, ktorá ponúka štandardnú kvalitu za najvýhodnejšie ceny, a exkluzívnu líniu potravín Fine Life z vybraných surovín za priaznivé ceny. Výhodou menších predajní je aj možnosť ponúkať lokálne výrobky či farmárske produkty, ktoré sú v súčasnosti zákazníkmi veľmi vyhľadávané.
Tlak na ceny
Aj keď kúpna sila obyvateľov stúpa, úroveň cien alebo akciová ponuka tovaru je naďalej dôležitým faktorom výberu miesta nákupu, v tejto oblasti ponúka Môj obchod viacero efektívnych riešení. Aliancia dvakrát mesačne vyberie niekoľko atraktívnych výrobkov, ktorým zníži cenu, a letáky o akciových ponukách rozdistribuuje na vlastné náklady do domácností v blízkom okolí predajne. Vďaka letákovej akcii si tak majiteľ predajne dokáže významne zvýšiť návštevnosť predajne a tak aj nárast predaja iných tovarov.
Pre finančne citlivých zákazníkov si podnikateľ zároveň môže vybrať z viac ako 700 potravinových aj nepotravinových produktov značky ARO a vyskladať tak vlastnú ponuku výhodných tovarov, ktorou dokáže konkurovať veľkým obchodným reťazcom. Doplniť ju môže vybraným sortimentom, na ktorý si so spoločnosťou METRO Cash&Carry nastaví špeciálne ceny. Svoju ponuku tak dokáže ušiť na mieru stálym zákazníkom.
Nedostatok personálu maloobchodnej predajne a jeho kvalita
Maloobchod je jedným z odvetví, kde pokles nezamestnanosti spôsobil výrazný nedostatok pracovných síl. Aj v tomto je členstvo v aliancii pre podnikateľa podporou. Vzdelávanie v METRO Maloobchodnej akadémii mu okrem odborných vedomostí sprostredkuje aj informácie o tom, ako v dnešnom prostredí personál správne vyberať aj efektívne riadiť.
Maloobchodnú akadémiu môžu absolvovať aj samotní zamestnanci. Naučia sa ako komunikovať so zákazníkmi, ako im predať viac tovaru, či dokonca ako riešiť prípadné konfliktné situácie. Vďaka členstvu v aliancii tak majiteľ dokáže zamestnancom ponúknuť profesionálne vzdelávanie v odbore a tak ich motivovať aj do budúcnosti.
Školenia hradí METRO, prebiehajú v najbližšej prevádzke veľkoobchodu a sú rozdelené do niekoľkých tematických blokov. Prevádzkovatelia sa na nich zaujímajú o rôzne veci – legislatívne otázky (najmä ohľadom hygieny), výber sortimentu, cenotvorbu a podobne.
Legislatíva a predpisy - maloobchodníkom hrozia likvidačné pokuty
Každý typ podnikania vyžaduje od podnikateľa znalosti a sledovanie aktuálnej legislatívy. Práca s potravinami je zároveň špecifická aj množstvom ďalších predpisov najmä v oblasti hygieny pri manipulácii a predaji potravín a samotnej prevádzky predajne. Ich porušenie môže byť pre malého podnikateľa doslova likvidačné.
Kým vo veľkých obchodných sieťach sa sledovaniu aktuálnej legislatívy venujú celé tímy ľudí, v malej predajni potravín je na to podnikateľ zvyčajne sám. Veľkou výhodou členstva v aliancii je preto poradenstvo odborníkov aj v tejto oblasti, ktoré je pre neho dostupné kedykoľvek.
Rast konkurencie
V dôsledku zlepšujúcej sa ekonomiky neustále rastie aj konkurencia. Obchodné reťazce rozširujú sieť svojich predajní alebo prichádzajú na trh s úplne novými predajnými konceptami, na sídliskách aj v biznis centrách vznikajú malé predajne, ktoré umožňujú byť zákazníkom ešte bližšie ako doteraz. V silnejúcej konkurencii dokáže uspieť iba ten, kto neustále sleduje trendy, vylepšuje svoju ponuku a prináša zákazníkom pridanú hodnotu.
V tom všetkom dokáže majiteľovi predajne potravín pomôcť aliancia Môj obchod. „Vývoj a situácia na trhu sa stále mení a majiteľ, ak chce uspieť, musí sa prispôsobovať potrebám zákazníkov a riešiť problémy spojené nielen so svojím personálom, ale aj tlakom konkurencie. V rámci možností im poskytneme potrebné poradenstvo. Tiež pomáhame napríklad s vypracovaním HACCP, aby predajňa spĺňala hygienické normy v súlade s nariadením,“ hovorí Vlasta Meňhartová, špecialistka METRO. Špecialisti podnikateľovi poradia aj v oblasti marketingu, pomôžu so zostavením vernostného programu pre zákazníkov či dokonca zrealizujú ochutnávku na predajni.