Ako napísať dobré autorské bio?

Keď sa potenciálni čitatelia dostanú k vašej knihe, budú chcieť vedieť, kto za ňou stojí. K tomu slúži váš krátky životopis – teda autorské bio. Dobre napísané bio je súčasťou vášho brandingu a pomôže nielen s budovaním kredibility a autority, ale môže i podporiť predaj.

Pre niektorých autorov môže byť náročné napísať vlastné bio. Písať o sebe nie je vždy jednoduché. Predovšetkým autori beletrie môžu napísať skvelý príbeh plný zvratov a dobre vykreslených postáv, no môžu zostať zaseknutí, keď majú vyplniť položku „O mne“. Zarazia sa s otázkou: „Čo mám o sebe napísať?“ Napriek tomu dobré autorské bio pomôže vám i vašim čitateľom.

Čo je autorské bio?

Autorské bio je krátky životopis autora. Záleží na vás, koľko podrobností do neho chcete umiestniť. Niektorí autori uvádzajú do svojho životopisu informácie o práci či štúdiu, iní to nepovažujú za relevantné. Autorské bio vás reprezentuje a dodáva vašim čitateľom informácie nielen o vás ako autorovi, ale tiež o vás ako človeku.

Kam umiestniť autorské bio?

Krátky popis o vás by ste mali predovšetkým uverejniť na vašu autorskú webstránku. Bio by ste mali mať v hlavnom menu vašej stránky a malo by mať vlastnú podstránku. Návštevníci vášho webu by ho mali nájsť bez zložitého hľadania. Ak máte na webstránke sidebar, môžete krátke bio pridať i tam s odklikom na podstránku so životopisom. Bio budete potrebovať i na Goodreads účte alebo na sociálnych sieťach ako je Facebook. Svoje autorské bio môžete použiť tiež na zadnú stranu knihy, do tiráže knihy (do vnútra) prípadne ho kníhkupectvá uvedú pod vašu knihu v eshope.

Ja mám svoje autorské bio uvedené na konci svojej knihy, ako aj na webstránke a sociálnych sieťach. Pre odlišné formáty som zvolila odlišné bio – na svojej webstránke som o sebe napísala o niečo viac, na Goodreads som sa naopak držala kratšieho formátu a v anglickom jazyku. Môj LinkedIn účet zasa nesie celkom odlišné bio zamerané viac na moje pracovné skúsenosti. Niektoré eshopy, databázy alebo magazíny si moje bio prebrali pre svoje potreby, teda myslite na to, že vaše bio sa môže šíriť i ďalej.

Bio demonštruje vašu autoritu a kredibilitu

Keď píšete náučnú literatúru, mali by ste vašim potenciálnym čitateľom preukázať vašu odbornosť v obore. Môžete spomenúť vaše pracovné skúsenosti, nadobudnuté vzdelanie, získané ocenenia alebo nominácie. Ak napríklad píšete knihu o šachu, autorské bio je miesto, kde by ste mali spomenúť vaše niekoľkoročné pôsobenie v šachovom krúžku a vašu účasť na šachových turnajoch. Ak ste napísali biznis knihu a v minulosti ste pracovali napríklad pre spoločnosti Google či Facebook, môžete to spomenúť, ak je to relevantné.

Svoju kredibilitu môžete preukázať aj keď píšete beletriu. Ak sa váš román odohráva na lodi a vy ste niekoľko rokov pracovali na lodi, spomeňte to vo vašom biu. Čitatelia tak budú vedieť, že prostredie opisujete podľa reálnych zážitkov a skúseností. Potenciálnych čitateľov môže dobré bio postrčiť ku kúpe.

Bio je začiatok budovania vzťahu s vašim publikom

Obrovskou výhodou profesie autora je to, že ak si čitatelia obľúbia vašu knihu, pravdepodobne budú mať záujem i o vaše ďalšie knihy. Nezostaňte len menom na obálke. Predstavte sa im, aby si s vami mohli vybudovať vzťah. Krátky životopis o vás pomôže vašim čitateľom spoznať vás ako človeka. Bio je súčasťou vášho brandingu a pomôže vám budovať komunitu.

Ak ste napísali niekoľko kníh, vo svojom autorskom biu ich môžete spomenúť. Noví čitatelia sa tak dozvedia i o vašich predošlých dielach. Ak vaše knihy získali ocenenia alebo nominácie, uveďte to. Nebojte sa vyzdvihnúť vaše úspechy. Autorské bio teda pomôže predaju aj vašich ostatných kníh.

Ako vyzerá dobré autorské bio?

  1. Je stručné a priame. Nemusíte písať váš dátum či miesto narodenia, ak to nie je vyslovene potrebné. Používajte informácie, ktoré sú relevantné pre vašich čitateľov.
  2. Má dobrú štruktúru. Predovšetkým dlhší text čleňte do odstavcov, aby sa bio lepšie čítalo. Myslite na to, že ľudia čítajú zľava doprava v tvare písmena F.
  3. Je poväčšine napísané v tretej osobe, no opäť to záleží na vás a na platforme. Na svojej autorskej webstránke mám na úvodnej stránke fotografiu z besedy s dvomi vetami v tretej osobe, ktoré novému návštevníkovi hneď napovedia, čomu sa venujem. Keď sa potom návštevník preklikne do podstránky „O mne“, nájde tam konkrétnejšie bio o mne a mojej práci, ktoré píšem v prvej osobe, nakoľko tak chcem lepšie vytvoriť vzťah s čitateľom.
  4. Formát je prispôsobený platforme. Pre odlišné platformy ako je webstránka, Goodreads účet, LinkedIn alebo facebookové konto môžete zvoliť odlišné formáty. Pri niektorých platformách budete limitovaný tiež obsahom – napríklad na Instagrame či Twitteri máte k dispozícii iba zopár znakov. Myslite na to, akí ľudia budú na akej platforme vaše bio čítať. Napríklad moje LinkedIn bio je odlišné od toho na mojej webstránke. Na moju autorskú webstránku prichádzajú predovšetkým čitatelia, preto som obsah prispôsobila pre nich. Môj LinkedIn účet naopak slúži k vytváraniu spoluprác a pracovných príležitostí. Vyzdvihujem na ňom napríklad svoju copywriterskú prax, zameriavanie sa na obsahový marketing a branding.
  5. Spomína vaše úspechy, no nevychvaľuje vás. Autorské bio je priestor, v ktorom by ste mali spomenúť vaše nadobudnuté úspechy. Zároveň to však nepreháňajte, aby čitatelia nemali pocit, že sa vyťahujete.
  6. Je ľudské. Nebojte sa byť uvoľnený a prípadne zahrnúť i trochu humoru, ak to platforma dovoľuje.
  7. Môže nabádať k akcii. Napríklad na webstránke môžete pod bio vložiť prihlásenie do newslettra a textom v životopise môžete čitateľov vyzvať k tomu, aby sa prihlásili k odberu noviniek. V knihe naopak môžete čitateľov odkázať na vašu webstránku.
Článok pokračuje pod reklamou

Ako napísať dobré bio?

Pri písaní krátkeho životopisu postupujte rovnako ako pri písaní iných textov. Napíšte dlhšiu verziu a editujte ju. Vymažte všetko, čo nie je v texte potrebné. Dbajte nielen na obsah, ale aj na vhodnú štruktúru. Napíšte niekoľko odlišných verzií. Ak si neviete rady, poproste o pomoc niekoho známeho. 

Myslite na to, pre koho svoje autorské bio píšete. Ak píšete knihy pre malé deti, pravdepodobne vaše bio budú čítať rodičia. Ak naopak píšete pre mladých, práve oni budú čítať vaše riadky. Myslite na to, aké informácie budú vašich čitateľov zaujímať a poskytnite im ich. Nebojte sa pridať i zaujímavé fakty – napríklad môžete napísať, kedy ste s písaním začali alebo aké boli vaše začiatky. Autorské bio by nemalo byť iba faktografické, ale i zaujímavé.

Nezabudnite pridať fotku

Aké by to bolo bio bez fotografie? Vaši čitatelia isto chcú vidieť tvár, ktorá stojí za ich obľúbenou knihou. V zásade by som vám odporučila použiť profesionálnu fotku, ale záleží to na vás. Na svojej webstránke som na podstránke O mne použila fotografiu fotenú profesionálnou fotografkou, ako aj ďalšie fotky, ktoré síce nie sú v skvelej kvalite, ale vykresľujú ma ako človeka a sú autentické.

Prečítajte si tiež

Pri výbere fotky teda nemyslite iba na kvalitu, ale aj na celkový dojem, ktorý daná fotka vykreslí a na emócie, ktoré v návštevníkovi vášho webu zanechá. Ak chcete svoje bio umiestniť do tiráže knihy alebo na zadnú stranu obálku, použite kvalitnú fotografiu vyhotovenú profesionálnym fotografom.

Neviete si rady? Spojte sa s profesionálnym copywriterom

Dobré autorské bio nielen vytvorí vzťah s čitateľmi, ale môže podporiť predaj vašej knihy. Ak si pri písaní neviete rady, môžete využiť služby profesionálneho copywritera. Ako copywriterka som pomáhala napísať bio pre viacerých klientov, ktorí uprednostňovali, aby o nich napísal niekto iný, kto ich „vidí zvonka“. Copywriterovi zadáte nielen fakty o vás, ale mu tiež môžete predostrieť tón, v akom by sa vaše bio malo niesť. Copywriter následne vypracuje text, ktorý spoločne doladíte.

Autorské bio je vaša vizitka, vďaka ktorej si čitatelia o vás urobia mienku. Okrem faktov sa nebojte tiež zapojiť kreativitu a ľudskosť. Z času na čas svoje autorské bio skontrolujte a upravte podľa najnovších informácií a novonadobudnutých skúseností či úspechov.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Originálne reklamné predmety – inšpiratívne príklady

Prehľad trendov v reklamných predmetoch. Na čo staviť pri ich výbere a dizajne, ak chce firma pritiahnuť pozornosť?

Reklamné predmety: na čo myslieť pri ich výbere a dizajne?

Ako uvažovať nad podobou reklamného predmetu, ktorý bude mať pre firmu zmysel, ako znížiť náklady za jeho výrobu a na čo myslieť z hľadiska času? Tipy odborníka.

Google Consent Mode v2: čo to je a aké zmeny prináša?

Firmy, ktoré chcú využívať remarketing, musia od 6. marca 2024 implementovať novú verziu Google Consent Mode. Čo sa mení?

Zdaňovanie a odvody z príjmov autorov v roku 2024

Akými spôsobmi si môžu vysporiadať daň z príjmov autori? Aké si môžu uplatniť výdavky? Môže z tohto príjmu vzniknúť povinnosť uhrádzať mesačne odvody na sociálne a zdravotné poistenie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky