Marketingový výskum

Marketingový výskum Európska spoločnosť na výskum názorov a marketing – ESOMAR definuje nasledovne: "Marketingový výskum je systematická a objektívna identifikácia, zhromažďovanie, analýza a diseminácia informácií za účelom podpory rozhodovania týkajúceho sa identifikácie a riešenia problémov a príležitostí v marketingovom procese.“

Marketingový výskum sa často krát zamieňa za pojem výskum trhu. Výskum trhu je systematické zhromažďovanie, zaznamenávanie a analýza údajov so zreteľom na určitý trh, kde je trhom myslená špecifická skupina zákazníkov v špecifickej geografickej oblasti. Marketingový výskum však zahŕňa aj výskum trhu – pre daný konkrétny výrobok či službu.

Rozoberme si jednotlivé oblasti marketingového výskumu bližšie:

  • Výskum potenciálu trhu zahŕňa napr. celkovú analýzu trhu - charakteristika dopytu, ponúkaný sortiment, hlavní konkurenti.
  • Výskum charakteristík trhu zahŕňa napr. výskum medzi podnikateľskými subjektmi zameraný na finálne výrobky.
  • Výskum v oblasti priemyslu je užší pojem pre špecializovaný výskum trhu v priemyselných odvetviach napr. polotovary, suroviny, technológie.
  • Výskum prognostík zahŕňa napr. budúci vývoj dopytu spotrebiteľov.
  • Výskum imidžu zahŕňa obraz, ktorý si zákazníci vytvárajú o firme, jedná sa hlavne o použitie metód psychologického výskumu
  • Výskum segmentácie umožňuje vybrať cieľové trhy a vytvoriť profil životného štýlu napr. charakteristiky demografické, mediálne a tvorby imidžu.
  • Výskum výrobku predstavuje koncepcia testovania, určenie optimálneho návrhu, test balenia, modifikácia produktu, test marketingu.
  • Výskum tvorby cien zohľadňuje dôležitosť ceny pri výbere značky, cenové politiky, tvorbu cien výrobkovej sady, elasticitu cien v závislosti na dopyte.
  • Výskum podpory predaja je napr. optimalizácia rozpočtu na podporu predaja, optimalizácia marketingového mixu, test kreativity reklamy, vyhodnotenie efektívnosti reklamy.
  • Výskum distribúcie objasní napr. vhodné umiestnenie maloobchodu či veľkoobchodu.
Článok pokračuje pod reklamou

Pokiaľ organizácia uvažuje o využití služieb marketingového výskumu je potrebné položiť si nasledovné otázky:

 

  1. Pred akým rozhodnutím stojíme?
  2. Aké náklady budeme musieť vynaložiť, keď prijmeme nesprávne rozhodnutie?
  3. Aké je riziko, že prijmeme zlé rozhodnutie na základe tých informácií, ktoré už máme bez realizácie výskumu?
  4. Aké informácie potrebujeme k rozhodovaniu?
  5. Čo urobíme s informáciami?
  6. Ako ich využijeme?
  7. Ako budeme informácie zhromažďovať?

Odpovede na uvedené otázky pomôžu organizácii v rozhodovaní či potrebuje realizáciu marketingového výskumu.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Originálne reklamné predmety – inšpiratívne príklady

Prehľad trendov v reklamných predmetoch. Na čo staviť pri ich výbere a dizajne, ak chce firma pritiahnuť pozornosť?

Reklamné predmety: na čo myslieť pri ich výbere a dizajne?

Ako uvažovať nad podobou reklamného predmetu, ktorý bude mať pre firmu zmysel, ako znížiť náklady za jeho výrobu a na čo myslieť z hľadiska času? Tipy odborníka.

Google Consent Mode v2: čo to je a aké zmeny prináša?

Firmy, ktoré chcú využívať remarketing, musia od 6. marca 2024 implementovať novú verziu Google Consent Mode. Čo sa mení?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky