Marketingový výskum Európska spoločnosť na výskum názorov a marketing – ESOMAR definuje nasledovne: "Marketingový výskum je systematická a objektívna identifikácia, zhromažďovanie, analýza a diseminácia informácií za účelom podpory rozhodovania týkajúceho sa identifikácie a riešenia problémov a príležitostí v marketingovom procese.“
Marketingový výskum sa často krát zamieňa za pojem výskum trhu. Výskum trhu je systematické zhromažďovanie, zaznamenávanie a analýza údajov so zreteľom na určitý trh, kde je trhom myslená špecifická skupina zákazníkov v špecifickej geografickej oblasti. Marketingový výskum však zahŕňa aj výskum trhu – pre daný konkrétny výrobok či službu.
Rozoberme si jednotlivé oblasti marketingového výskumu bližšie:
- Výskum potenciálu trhu zahŕňa napr. celkovú analýzu trhu - charakteristika dopytu, ponúkaný sortiment, hlavní konkurenti.
- Výskum charakteristík trhu zahŕňa napr. výskum medzi podnikateľskými subjektmi zameraný na finálne výrobky.
- Výskum v oblasti priemyslu je užší pojem pre špecializovaný výskum trhu v priemyselných odvetviach napr. polotovary, suroviny, technológie.
- Výskum prognostík zahŕňa napr. budúci vývoj dopytu spotrebiteľov.
- Výskum imidžu zahŕňa obraz, ktorý si zákazníci vytvárajú o firme, jedná sa hlavne o použitie metód psychologického výskumu
- Výskum segmentácie umožňuje vybrať cieľové trhy a vytvoriť profil životného štýlu napr. charakteristiky demografické, mediálne a tvorby imidžu.
- Výskum výrobku predstavuje koncepcia testovania, určenie optimálneho návrhu, test balenia, modifikácia produktu, test marketingu.
- Výskum tvorby cien zohľadňuje dôležitosť ceny pri výbere značky, cenové politiky, tvorbu cien výrobkovej sady, elasticitu cien v závislosti na dopyte.
- Výskum podpory predaja je napr. optimalizácia rozpočtu na podporu predaja, optimalizácia marketingového mixu, test kreativity reklamy, vyhodnotenie efektívnosti reklamy.
- Výskum distribúcie objasní napr. vhodné umiestnenie maloobchodu či veľkoobchodu.
Pokiaľ organizácia uvažuje o využití služieb marketingového výskumu je potrebné položiť si nasledovné otázky:
- Pred akým rozhodnutím stojíme?
- Aké náklady budeme musieť vynaložiť, keď prijmeme nesprávne rozhodnutie?
- Aké je riziko, že prijmeme zlé rozhodnutie na základe tých informácií, ktoré už máme bez realizácie výskumu?
- Aké informácie potrebujeme k rozhodovaniu?
- Čo urobíme s informáciami?
- Ako ich využijeme?
- Ako budeme informácie zhromažďovať?
Odpovede na uvedené otázky pomôžu organizácii v rozhodovaní či potrebuje realizáciu marketingového výskumu.