Návštevnosť z Google alebo zo sociálnych sietí - čo je lepšie pre váš web?

Návštevnosť z Google alebo zo sociálnych sietí - čo je lepšie pre váš web?
Marcela Danišová

Marketérka so slabosťou a orientáciou na online, netradičné nápady, strategické myslenie, celoživotné vzdelávanie a sarkazmus. Pracujem ako marketingový manažér v agentúre ONLINE TORO a pokiaľ nefungujem na 150%, tak pravdepodobne niekde riadene prokrastinujem a kujem budúce plány.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Je niekoľko spôsobov ako dostať na web návštevníkov. Nie všetky sú však rovnako efektívne a prinášajú rovnaké výsledky. Ak by ste sa mali rozhodnúť, či je pre vás dôležitejšia návštevnosť z Google alebo obsah na sociálnych sieťach, vedeli by ste sa rozhodnúť správne? Ktorý z týchto kanálov je lepší? Alebo môže profitovať jeden z druhého?

Ak by som mala jednoducho porovnať SEO a sociálne média, myslím si, že vyhľadávanie v Google, na ktoré sa SEO sústreďuje, dáva odpovede na to, ČO ľudia chcú. Kým sociálne siete hovoria o tom, PREČO to ľudia chcú.

SEO optimalizácia a sociálne siete sú ako vajce. Môžete mať žĺtok bez bielka a bielko bez žĺtka, ale keď ich oddelíte, už sa nedá hovoriť o vajci. A rovnako je to aj pri plánovaní digitálnej stratégie. Buď máte obe možnosti, ktoré tvoria celok a dopĺňajú sa, alebo len jednu, ktorá postráda tú druhú. Možno nie teraz, ale časom určite.

Úloha SEO sa však za roky výrazne zmenila. Už nie je iba o linkoch, kľúčových slovách a pozíciách stránok, ale o silnom obsahovom marketingu a webovej použiteľnosti. Sociálne siete sa tiež vyvinuli. Stali sa z nich nástroje, ktoré si dokážu získať dôveru a vyťažiť z odporúčaní toľko, že tiež zohrávajú dôležitú úlohu v nákupnom rozhodovaní zákazníkov.

V čom je SEO lepšie ako sociálne siete?

David Ogilvy raz povedal, „You aren’t advertising to a standing army; you are advertising to a moving parade”. Čo vo veľmi voľnom preklade znamená, že vaša reklama nie je určená stojacej armáde, ktorá čaká na rozkazy, ale neustále sa pohybujúcej mase ľudí, ktorá koná impulzívne.

Aj keď sa chcete zviditeľniť, musíte rátať s tým, že potenciálni zákazníci nepostávajú kdesi pod oknom a nečakajú na vaše aktuálne ponuky. Naopak. Očakávajú, že dostanú čo hľadajú presne v čase, keď sa rozhodli vytiahnuť peňaženku. Alebo nájsť službu, ktorú potrebujú. A na tejto akútnej potrebe je založený celý proces Google vyhľadávania a optimalizácie webov.

  1. SEO sa zameriava na návštevníkov, ktorí sú pripravení kúpiť

Výsledky reportov napríklad od Econsultancy ukazujú, že až 61% zákazníkov používa vyhľadávače na to, aby im pomohli nakúpiť.

Zoberte si vlastné návyky. Keď potrebujete novú práčku, obal na telefón alebo fotoaparát, prvé čo urobíte je, že otvoríte vyhľadávač a napíšete doň frázu/kľúčové slovo. Následne si vyberiete jednu zo stránok, ktoré sa nachádzajú na prvých pozíciách vo vyhľadávaní. Trpezliví vyskúšajú aj všetky na prvej strane. Porovnávate, rozhodujete sa a kupujete.

To znamená, že ak chcete, aby vás našli zákazníci, ktorí si chcú kúpiť čo ponúkate, musíte sa veľmi dobre umiestňovať v Google na vybrané kľúčové slová, teda potrebujete SEO ako soľ.

  1. SEO vie, čo ľudia vyhľadávajú

Google globálne zastrešuje takmer 80% trhu, keď príde na vyhľadávanie na internete. Denne ľudia vyhľadávajú zhruba 40 000 dopytov za sekundu, čo znamená 3,5 bilióna vyhľadávaní za jeden deň. A výhodou SEO je, že presne vie definovať, čo ľudia do Google zadávajú. Je to tým, že jednou z vecí, ktoré sa robia ako prvé je analýza kľúčových slov pre dané odvetvie. Neverili by ste, aký rozdiel vo vyhľadávaní môže byť napríklad medzi „požičovňa áut“ a „požičovňa auta“. Kým jedno môže mať aj tisíc vyhľadávaní mesačne, druhé môže mať len 20. A vy predsa chcete osloviť 1000 ľudí a nie 20.

  1. SEO lepšie konvertuje nových zákazníkov

Konverzné pomery sú pri SEO zvyčajne vyššie ako je tomu pri sociálnych sieťach. Vychádza to z faktu, ktorý som spomínala v bode číslo 1. Okrem toho, hlavnou výhodou SEO je, že vás zákazníci nemusia poznať, aby u vás nakúpili.

Ak toto nestačí, ešte doplním, že SEO praktiky zvyšujú rýchlosť načítania stránok, vedú k lepšiemu objaveniu obsahu na webe, zlepšujú kvalitu PPC reklám a v mnohých prípadoch vedú k celkovo lepšej obsahovej stratégii.

Článok pokračuje pod reklamou

V čom je SEO lepšie ako sociálne siete?

Kúzlo sociálnych sietí je v tom, že sú voľne dostupné a pre každého. Nepotrebujete špeciálne znalosti, aby ste založili firemný profil alebo publikovali pravidelný obsah. Samozrejme, že vedomosti prídu vhod, ak sa chceme baviť o efektívnosti, ale v zásade sú sociálne siete oveľa dostupnejšie ako SEO. No hlavne sú menej komplikované na pochopenie aj exekúciu.

  1. Odporúčania a overovanie dôveryhodnosti

Až 75% ľudí hľadá odporúčania na sociálnych sieťach, keď sa rozhodujú nad kúpou konkrétnej služby alebo produktu. A okrem toho sú skvelým nástrojom na overovanie toho, či je s daným predajcom všetko v poriadku. Ako komunikuje so zákazníkmi a čo si tí o jeho službách myslia.

  1. Komunikácia so zákazníkom

Ďalšou nespornou výhodou sociálnych sietí je spôsob, ako dokážu komunikovať so zákazníkom. Či už je to samotná platforma alebo jazyk, sociálne siete sa dokážu ľuďom priblížiť oveľa skôr ako web alebo výsledok v Google.

  1. Obsah od zákazníkov a fanúšikov

Kým na svoj web nepridáte obsah, ktorý musíte vytvoriť, tak ani Google nemá čo nájsť. A práve vytváranie obsahu je o čosi jednoduchšie, ak máte skalných fanúšikov, ktorí to robia za vás. Napríklad aj tým, že sa fotia s vašimi produktmi. Ak ich v ich snažení ešte podporíte, nemusíte si lámať hlavu s kreatívou alebo fotením, spravia to za vás.

Ako SEO pomáha sociálnym sieťam

SEO optimalizácia sa netýka len webových stránok, ale aj sociálnych sietí. Aj stránky na sociálnych sieťach totiž viete optimalizovať pre vyhľadávanie.

  1. Identifikácia kľúčových slov vám pomôže nielen s obsahom, ale zároveň vám pomôže definovať #hashtagy, ktoré môžete používať pri postoch na sociálnych sieťach.

  1. Sociálne médiá sú často umiestňované na popredných pozíciách v Google vyhľadávaní, preto by ste mali svoje stránky a profily optimalizovať na kľúčové slová, na ktoré sa chcete zobrazovať.

  1. Obsah by sa mal tvoriť na základe toho, čo vaši potenciálni zákazníci vyhľadávajú a o čo majú záujem, nie čo si myslíte, že by sa im mohlo páčiť. Analýza kľúčových slov vám ho pomôže správne plánovať a vyberať.

  1. Vyhľadávacie dopyty sú ideálnym zdrojom nápadov, pre každú ďalšiu stratégiu alebo kampaň.

Ako sociálne siete pomáhajú SEO

Pýtate sa, je vôbec možné, aby sociálne siete ovplyvnili vaše výsledky vo vyhľadávaní? Je.

  1. Ako som spomínala vyššie pri SEO, sociálne stránky sa veľmi dobre umiestňujú vo vyhľadávaní. Ak niekto hľadá váš brand, ale nikdy sa s vami nestretol, profil na sociálnej sieti mu vie dať ten prvý vstup. Na jeho základe si o vás ľudia vedia vytvoriť obraz. Ako komunikujete, aký jazyk používate, atď. Sociálne profily sú vo všeobecnosti veľmi silný nástroj na prezentáciu značky.

  1. SEO a tvorba obsahu, ktorá s ním súvisí, sa len ťažko vykonáva bez šírenia spomínaného obsahu. A práve sociálne siete sú tie, ktoré v tomto snažení vedia výrazne pomôcť.

  1. Profil na sociálnej sieti buduje dôveru. Ak si vás niekto najskôr nájde cez Google, je veľmi pravdepodobné, že si pozrie aj niektorý z vašich sociálnych profilov.

Prečo je dôležité nerobiť jednu vec, ale robiť ich súčasne

Digitál veľmi zmenil to, akým spôsobom sa značky prihovárajú, ale nezmenil čo chcú povedať. Kým sociálne siete pomáhajú veľmi dobre definovať osobnosť značky, SEO pomáha zachytiť záujem zákazníka, ktorý je práve v „nákupnom móde“. Hranice medzi SEO a sociálnymi sieťami sa stále stierajú a dá sa polemizovať o tom, že SEO je vlastne social a naopak.

Nezabúdajte, že obe stratégie majú za úlohu zviditeľniť vás v očiach zákazníkov a priviesť ich na váš web. A čím viac ľudí začne na web chodiť, tým viac sa prichádza na chyby, ktoré treba naprávať. Nielen tie technické, ale aj procesné, ako odchody z nákupných košíkov, nezrozumiteľné menu, zle definovaná výzva k akcii, konverzný pomer, a pod. To všetko sú kroky, ktoré na seba nadväzujú a sú súčasťou plnohodnotnej online stratégie.

Preto si myslím, že je dôležité mať podchytené SEO aj sociálne siete. A len regulovať mieru, v akej ich využívate.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Marcela Danišová
Marcela Danišová

Marketérka so slabosťou a orientáciou na online, netradičné nápady, strategické myslenie, celoživotné vzdelávanie a sarkazmus. Pracujem ako marketingový manažér v agentúre ONLINE TORO a pokiaľ nefungujem na 150%, tak pravdepodobne niekde riadene prokrastinujem a kujem budúce plány.


Google analytics 4 (GA4): čo treba vedieť?

V čom sa Google Analytics 4 líši od predošlých verzií, aké výhody prináša firmám a marketérom, na čo pri nastavení nezabudnúť a akú rolu má v zbere dát umelá inteligencia? Podstatné info v kocke.

Informačné povinnosti e-shopu

Čo musí obsahovať webová stránka online obchodu a na aké informácie nezabudnúť v prípade obchodných podmienok či reklamačného poriadku?

Zápis do RPVS: vydavatelia publikácií a prevádzkovatelia webov

Vydavatelia periodických publikácií a prevádzkovatelia spravodajských webov sa musia zapísať do Registra partnerov verejného sektora. Koho sa to (ne)týka a ako postupovať?

Podvodné e-shopy: napodobenín webových stránok pribúda

Podvodníci kopírujú stránky e-shopov a zákazníkov oberajú o peniaze. Ako falošné e-shopy rozpoznať? Čo môžu robiť oklamaní spotrebitelia či prevádzkovatelia odkopírovaných stránok?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky