Návod: Ako jednoducho podať témy, ktoré sú ťažké na pochopenie

Návod: Ako jednoducho podať témy, ktoré sú ťažké na pochopenie
Marcela Danišová

Marketérka so slabosťou a orientáciou na online, netradičné nápady, strategické myslenie, celoživotné vzdelávanie a sarkazmus. Pracujem ako marketingový manažér v agentúre ONLINE TORO a pokiaľ nefungujem na 150%, tak pravdepodobne niekde riadene prokrastinujem a kujem budúce plány.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Nie všetci majú to šťastie, že predávajú produkty alebo služby, ktoré ich zákazníci okamžite pochopia. A keď príde na písanie blogov, lebo to dnes treba, nevedia ako. Nevedia alebo zabúdajú, že spotrebiteľ nemá rovnaké vedomosti. A tak sa ľahko môže stať to, čomu sa chcete vyhnúť. Stráviť dlhý čas písaním niečoho, čo považujete za majstrovské dielo, a potom zistiť, že pre čitateľa je to 10 strán nerozlúštiteľného pekla. Ak aj vy bojujete s tým, že si od vás kupuje len veľmi málo ľudí, skrytým dôvodom možno bude to, že vám nik nerozumie. Ale nič nie je stratené. V týchto 4 bodoch sa naučíte, ako písať o náročných témach tak, aby sa váš objekt záujmu nestratil v prvej vete a neunudil k smrti.

Pamätáte si na to? Hlas, ktorý sa vás snažil v škole niečo naučiť. No akosi mu to nešlo. Lebo po prvých minútach ste už nevedeli, na akej hodine sa vlastne nachádzate. Či už to bolo monotónnym hlasom alebo tým, že ste ničomu nerozumeli. V mojom prípade si mozog dal šlofíka v momente, keď sa na tabuli objavil matematický vzorec.

Nie chemický alebo fyzický. Iba matematický. Prečo? Lebo sme mali učiteľa, ktorý predpokladal, že gymnazisti si doma z nudy študujú vysokoškolské osnovy. Alebo že mu čítame myšlienky a všetci vieme to isté ako on. Omyl. Veľký omyl.

Ak by sa ospravedlnenky na jednu hodinu dali zohnať ľahšie, myslím si, že by tá trieda zívala veľmi rýchlo prázdnotou. A teraz si predstavte, že váš web/obchod je ako trieda. Iba s tým rozdielom, že potenciálny zákazník si môže odísť, kedy chce a nepotrebuje vám dávať ospravedlnenku. Prestane ho to baviť a odíde. Nad zákazníkom nemáte moc, ktorá ho na vašom webe udrží, aj keď nechce. A vonkoncom si u vás nič nekúpi, ak nemá najmenšie tušenie o čo vám ide. Preto...

1. Obujte sa do role svojich čitateľov a opatrne s odbornými výrazmi

Než začnem. Poznáte tie vtipné meme, kde sa určitý druh práce popisuje tak, ako ho vidia rôzne skupiny ľudí? Alebo obrázky, kde na jednom vidíte starú aj mladú ženu? V závislosti od toho, z ktorého uhla sa pozeráte. Áno? Výborne.

Vždy si na ne spomeňte, keď sa budete snažiť vysvetliť niečo veľmi odborné. Každý človek vníma text na základe svojich skúseností, vedomostí a spôsobu uvažovania. Do toho ešte vstupuje únava, nedostatok času a ruch z okolia.

Ak vo svojich textoch budete očakávať, že vaši čitatelia majú rovnakú hĺbku odborných vedomostí ako vy, nikdy vás nepochopia a nezískate si tak ich uznanie. Totižto, „napísať odborný text“ a „napísať odborný text, ktorému každý porozumie“, je veľký rozdiel. Niekedy aj talent. Dobrou správou je, že túto schopnosť sa môžete naučiť.

Skôr než začnete písať, zamyslite sa nad tým, kto je vaša cieľová skupina. Položte si niekoľko otázok:

  1. Akí ľudia budú čítať môj článok?
  2. Čo by takýto ľudia mohli poznať, považovali za známe?
  3. Rozumejú odborným názvom a skratkám, ktoré sa chystám použiť?
  4. S čím majú najčastejšie problém?
  5. Čomu nechápu a ako by sa to dalo jednoduchšie opísať?
  6. Čo by som chcel vedieť, ak by som bol na ich mieste a o téme nevedel nič?
  7. Čo by mali vedieť ešte predtým, aby vedeli porozumieť novým veciam?

A čo odborné názvy? Áno, ak chcete budovať svoju povesť odborníka v oblasti, mali by ste ukázať, že niečo naozaj viete. Preto sa ani týmto pojmom nevyhnete. Čo môžete urobiť je, že ich dôkladne a jednoducho vysvetlíte. Uvidíte, že tá trocha námahy navyše bude stáť za to. Ak tak neurobíte, ľudia budú nad vašimi textami krútiť očami a nikdy ich nedočítajú. Google nevznikol preto, aby sa niekto snažil pochopiť, čo sa mu snažíte povedať.

Dajme si príklad:

Pôvodná verzia textu:

Deti majú často pozápalovú hypo- a hyperpigmentáciu, ktorá sa stráca za niekoľko týždňov či mesiacov po upokojení ekzému.

Upravená verzia textu:

Deti majú neraz aj pozápalovú zmenu farby kože alebo fľaky na koži, ktoré súvisia s jej podráždením a zápalom. Odborne sa tento jav nazýva pozápalová hypo- a hyperpigmentácia a stráca sa za niekoľko týždňov či mesiacov po upokojení ekzému.

Samostatnou kapitolou sú skratky. Problémom odborných skratiek je, že nie vždy majú jeden a ten istý význam. A pokiaľ ich nevysvetlíte alebo rovno nevypustíte, môže sa stať, že si ich niekto „preloží“ úplne inak. Nesprávne. V tomto momente sa končí vaša odbornosť.

Článok pokračuje pod reklamou

2. Nebuďte príliš jednoduchý

Opakom odborných výrazov a skratiek je, keď sa bavíte s ľuďmi tak, že si pripadajú akoby práve opustili pomocnú školu. Ani príliš jednoduchá forma komunikácie nie je výhra. Ako sa toto prejavuje?

Nemôžem hovoriť za všetkých, ale u mňa je bežné, že po prečítaní takejto samozrejmej „jednoduchosti“ nasleduje sarkastické „fakt?“ alebo „vážne?“.

Príklad:

Píšete o kožených topánkach pre dospelých a v jednom momente sa im snažíte vysvetliť, že šnúrky slúžia na viazanie. Je viac ako pravdepodobné, že toto ľudia ovládajú.

Iný prípad by bol, ak by ste sa rozhodli písať o tom, aké iné štýly zaväzovania šnúrok existujú. Alebo, prečo je jeden lepší ako druhý.

Vždy všetko vysvetľujte tak, aby to nebolo príliš jednoduché, ale ani príliš komplikované.

3. Používajte príhody a analógiu

Anológia je používanie známych konceptov na to, aby ste vysvetlili tie neznáme. Najmä ak sa snažíte niekomu vysvetliť veci, ktoré si vyžadujú isté skúsenosti alebo odborné vzdelanie. Napríklad, také fungovanie atómovej elektrárne alebo bezpečné prihlasovanie do bankových systémov. Pochybujem, že by toto ovládala väčšina populácie, pretože nemá čas do detailov študovať všetky nuansy ich fungovania.

Ako môže vyzerať analógia v praxi:

Za bezkonkurenčne dobrú analógiu považujem odpoveď jedného inžiniera z ropnej rafinérie, ktorého sa opýtali, ako sa vyrábajú jednotlivé triedy benzínu.

Jeho reakcia bola taká, že benzín prirovnal k mexickej reštaurácii. „Predstavte si, že na stole je veľmi štipľavá a sladká omáčka/salsa. Ale vy by ste si dali stredne štipľavú. Čo urobíte? Zmiešate ich. A rovnako postupujeme pri výrobe benzínu. Špeciálne vyrábame len tie najlepšej a najnižšej kvality. Keď chceme benzín strednej triedy, iba ich zmiešame. Je to jednoduchšie, ako ho samostatne vyrábať.”

Ľahké na pochopenie, nik sa nestratil a okamžite pochopil systém výroby jednotlivých tried benzínu. Ak takto chlapík vysvetľuje všetko, rada ho budem počúvať celý deň. Akurát by mi asi pri jeho analógiách vyhladlo.

Používanie príhod je oveľa jednoduchšie, pretože nad nimi nemusíte toľko rozmýšľať. Príhody ste si zažili, sú vo vašej pamäti. Nielenže pomôžu čitateľom s pochopením, ale zároveň dodávajú textom viac ľudskosti a dokážu v ľuďoch vyvolať ich vlastné spomienky. Vďaka tomu si rýchlejšie získate ich pozornosť aj záujem.

4. Rozhodnite sa, ktoré informácie sú naozaj dôležité

Je jasné, že miešanie benzínu nie je také jednoduché, ako to pán inžinier popísal. No položte si otázku: Naozaj potrebuje bežný človek poznať všetky detaily, z ktorých by sa mu len poplietla hlava? Nepotrebuje.

Toto je kľúčom k pochopeniu odborných textov. Vy ste ten, kto vidí do problému zo všetkých strán, ale to neznamená, že musíte svojim čitateľom povedať úplne všetko. Stačí ukázať celkový obraz, aby ľudia mali prehľad. Ale zbytočné detaily môžete vynechať. Obmedzte svoje vysvetlenia na to, čo je nutné k tomu, aby vás pochopili.

Nezabezpečíte si tým len porozumenie, ale aj šetríte čas a hovoríte k veci. Čo výrazne môže pomôcť vášmu obsahu.

Napríklad:

Pamätáte si, keď sa vám na hodinách geografie snažili do hlavy vtĺcť všetky možné fakty o každej krajine? Možno na chvíľu ste si aj niečo pamätali, ale pochybujem, že by ste si po rokoch spomenuli na detaily. No ak by ste zobrali len niekoľko TOP vecí z každej krajiny, vybrali len to najdôležitejšie a najzaujímavejšie, nebolo by to ľahšie aj po rokoch si na to spomenúť? Ak k tomu pridáte zmysel pre humor, o pozornosť máte postarané. Svoje o tom vie, aj tento chlapík, ktorý učí ľudí o svete naozaj svojskou formou. Odporúčam pozrieť si aspoň niečo z jeho tvorby.

Písanie náučných alebo odborných textov nie je jednoduché, preto obdivujem každého, kto to dokáže robiť naozaj dobre. Ani ja v tomto ešte nie som úplne doma, ale snažím sa to meniť. Vždy myslím na rovnaké 4 body, aké som tu opísala.

Ak ste sa rozhodli, že aj vy chcete, aby vám ľudia rozumeli, začnite tým, že dáte niekomu (mimo váš obor) prečítať niečo z toho, čo ste vytvorili. Nech vám povie, čo mu nie je jasné a prečo.

Mám na vás ešte jednu prosbu. Pomôžete mi bojovať za zaujímavejšie a zrozumiteľnejšie texty? Ak áno, zdieľajte tento článok a dajte o ňom vedieť vo vašej firme alebo vašim obchodným partnerom.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Marcela Danišová
Marcela Danišová

Marketérka so slabosťou a orientáciou na online, netradičné nápady, strategické myslenie, celoživotné vzdelávanie a sarkazmus. Pracujem ako marketingový manažér v agentúre ONLINE TORO a pokiaľ nefungujem na 150%, tak pravdepodobne niekde riadene prokrastinujem a kujem budúce plány.


Originálne reklamné predmety – inšpiratívne príklady

Prehľad trendov v reklamných predmetoch. Na čo staviť pri ich výbere a dizajne, ak chce firma pritiahnuť pozornosť?

Reklamné predmety: na čo myslieť pri ich výbere a dizajne?

Ako uvažovať nad podobou reklamného predmetu, ktorý bude mať pre firmu zmysel, ako znížiť náklady za jeho výrobu a na čo myslieť z hľadiska času? Tipy odborníka.

Google Consent Mode v2: čo to je a aké zmeny prináša?

Firmy, ktoré chcú využívať remarketing, musia od 6. marca 2024 implementovať novú verziu Google Consent Mode. Čo sa mení?

Umelá inteligencia v marketingu: ako ju využiť?

Nové technológie menia nákupné správanie zákazníkov, prispôsobiť sa tomu musia aj firmy a marketéri. S čím vie pomôcť umelá inteligencia v reklamných nástrojoch?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky