„Ako viem prilákať a udržať si svojich zákazníkov?“ Možno sa pýtate samých seba rovnakú otázku. Opäť prišiel čas hodnotenia, plánovania a nových stratégií. Vzhľadom na to, že rok 2016 sa blíži k svojmu koncu, povedzme si niečo o online trendoch, ktoré vám dajú odpoveď na vyššie spomenutú otázku.
Požičiam si citát od Einsteina, pretože to bol pomerne múdry chlapík, ktorý prehlásil, že: „Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow. The important thing is not to stop questioning.”
Keď si túto radu rozoberieme na drobné, veľa z nás zabúda na tú prvú časť – poučiť sa zo včerajška. Pozrite sa na predošlé roky, ako veľmi sa menil svet online marketingu. Táto evolúcia vám vie povedať veľa o tom, ako sa asi trendy budú vyvíjať ďalej. Preto som sa rozhodla vytiahnuť pár čísel, ktoré vám pomôžu uľahčiť rozhodovanie. Či už pri plánovaní online marketingovej kampane, alebo voľbe správnej formy obsahu pre rok 2017.
Tri hlavné fakty o Slovenských užívateľoch
- Až 65 % populácie používa svoje smartfóny aj popri iných zariadeniach, ktoré vlastnia = budúcnosť je mobile.
- Internet neslúži len na vyhľadávanie informácií, ale stal sa kľúčovým nástrojom v procese nákupu produktov online = dnešný zákazník je online zákazník.
- Online video je jednou z foriem obsahu, na ktoré sa ľudia dokážu naozaj sústrediť. Najmä v prípade kratších videí. Len na Slovensku používa Youtube 2,6 milióna užívateľov mesačne = zaujímavá forma obsahu.
3 top trendy, bez ktorých to stále nepôjde
Keď už poznáte fakty o slovenských užívateľoch, poďme sa bližšie pozrieť na to, čím by ste sa mali zaoberať, ak chcete niekomu konkurovať.
1. Úspech sa skrýva v mobilných stratégiách – buďte mobile a smart
To, že väčšina populácie sa denne nachádza na internete, nie je žiadna novinka. Čo by vás však mohlo zaujímať je, že smartfóny značne dobehli klasické počítače a Slovensko je jedna z krajín, v ktorej sa smartfóny používajú viac, ako je európsky priemer.
A používajú sa najmä v spojení s internetovými vyhľadávačmi (research), pozerajú sa online videá, sledujú emaily alebo navštevujú sociálne siete.
Smartfóny priamo súvisia s mobilnou optimalizáciou a mobilnou online komunikáciou. O mobilnej reklame aj optimalizácii sa hovorí už dlhšie, to nie je žiadna novinka, ale v roku 2017 je mobilná stratégia naozaj vašou prioritou. Prečo? Pretože, až 54 % užívateľov smartfónov sa stretáva s tým, že na weboch sú rôzne problémy a 23 % z nich radšej odíde na stránku, ktorá funguje lepšie.
Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že najčastejším problémom je neresponzívnosť, dlhé načítanie stránok, zlá orientácia a problém nájsť základné informácie rýchlo.
Ako tento trend použiť v praxi:
- ak je vaša stránka stále neresponzívna, zmeňte to
- vytvárajte online kampane, ktoré sú mobile friendly
- tvorte landing stránky, ktoré myslia v prvom rade na mobilných užívateľov
- vyskúšajte mobilnú reklamu
- tvorte obsah, ktorý bude prispôsobený mobilným užívateľov, rovnako aj forma jeho šírenia a propagácie
- ak na to máte prostriedky, vlastné aplikácie sú určite vítané
Ak si myslíte, že vás sa online netýka, tu je pár zaujímavých čísel, ktoré ukazujú, ako veľmi ľudia používajú online vyhľadávanie vzhľadom na jednotlivé odvetvia.
2. Zákazník vás musí ľahko nájsť, aby si vedel niečo kúpiť – SEO + content + reklama
Uvedomujem si, že spomínať SEO ako jednu z top stratégií môže niekomu prísť čudné, ale...
Vzhľadom na to, že 57 % užívateľov má ako hlavný zdroj informácie online vyhľadávače, SEO stratégiám sa ani v roku 2017 nevyhnete.
Aby to však celé neznelo veľmi prvoplánovo, ak hovorím o SEO, nemyslím tým len optimalizáciu stránok na kľúčové slová, umiestňovanie sa vo vyhľadávačoch na prvých miestach, linkbuilding, a pod.
Rovnako, ako je tomu aj teraz, SEO je komplexnejšie. Hovorme radšej o „SEO obsahovej stratégii“. Čiže, prepojení medzi tým technickým (čo sa páči vyhľadávačom) a tým, čo majú radi ľudia a vaši zákazníci. To znamená, spojenie optimalizácie pre vyhľadávače s obsahovým marketingom, platenými reklamami, email marketingom, stratégiou na sociálnych sieťach a dôkladnou analýzou získaných dát.
Ako tento trend použiť v praxi:
- optimalizujte svoje weby aj všetok obsah, ktorý používate – a nielen ten na svojej stránke (pamätajte aj na guestblogy a obsah, ktorý publikujete na rôznych weboch alebo sociálnych sieťach)
- tvorte obsah, ktorý je vyhľadávaný a ľudí zaujíma – pred plánovaním obsahu a tém si spravte jednoduchú analýzu kľúčových slov
- poskytnite zákazníkom jedinečnú digitálnu skúsenosť tým, že budete držať jednotu značky v plánovaných kampaniach, v obsahovom marketingu, platených reklamách aj emailovom marketingu
- analyzujte svoje dáta a sústreďte sa na formu obsahu, ktorá vám prináša nie najviac, ale aj najkvalitnejšie dopyty
- určite si presné ciele a následne kombinujte online stratégie tak, aby ste ich vedeli naplniť (napríklad, ak viete, že chcete získať 100 platiacich zákazníkov a viete, že z platenej reklamy viete získať 20, z organického vyhľadávania vám príde 60, z online PR aktivít príde ďalších 10 a cez emailovú akciu získate posledných 10 kusov – plánujte okolo týchto dát aj svoje aktivity a priamo úmerne aj budgety)
- ak už investujete do platenej reklamy, čo najviac ju personalizujte
- keďže ľudia lepšie reagujú na obsah, ktorý bol vytvorený niekým „z nich“, a nie firmou so zámerom predávať, skúste využívať obsah od svojich fanúšikov, vyzvite ich, aby sa podieľali na tvorbe vašej značky
3. Video pre malých aj veľkých
Video je síce len typom obsahu, ale rozhodla som sa mu venovať špeciálnu pozornosť. Už ste si určite všimli, že aj sociálne siete preferujú video formáty alebo že video na vás skáče z každého rohu. Nie je to náhoda.
Video formáty sú veľmi vďačným online nástrojom, pretože si nevyžadujú toľko úsilia ako čítanie, ľudia im lepšie porozumejú, vedia byť zábavne a dostatočne interaktívne, aby si udržali pozornosť. A aby som nadviazala na 1. bod, videá sú zároveň tým typom obsahu, ktoré ľudia na smartfónoch často pozerajú.
Keďže väčšina používateľov sa chce pomocou videí zabávať, relaxovať alebo sa niečo naučiť, aj tie vaše by to mali spĺňať.
Ako tento trend použiť v praxi:
- tvorte jednoduché a skôr kratšie videá, ktoré môžete použiť v online kampaniach, na sociálnych sieťach, na budovanie Youtube odberateľov a pod.
- videá v zmysle „ako na to“ sa tešia slušnej popularite – šírte svoje vedomosti vo forme video tutoriálu, ukážte zákazníkom, ako správne používať vaše produkty, atď.
- ak máte video, môžete skúsiť video reklamu na Youtube
- zoznámte sa s Facebook live alebo Instagram stories
Verím, že ste získali akú-takú predstavu o tom, čo bude aj naďalej dôležité a pomôže vám to pri rozhodovaní čo s budgetom na nadchádzajúci rok.
Zdroj dát: Consumer Barometer, Google