Aby bol váš marketing efektívny je potrebné poznať (a dodržiavať) základné pravidlá marketingu:
- Pravidlo vodcovstva: „Je lepšie byť prvým, potom je lepšie byť lepším.“ Je jednoduchšie byť prvým, ako niekoho presviedčať, že máte lepší produkt ako ten, kto s ním prišiel prvý.
- Pravidlo kategórie: „Keď nemôžeš byť prvým v kategórií, zriaď novú kategóriu, v ktorej môžeš byť prvý. Keď sa nedostanete do povedomia ako prvý, nevzdávajte sa, nájdite si novú kategóriu, v ktorej môžete byť prvý. Preformulujte otázku: „V čom je môj produkt lepší ako konkurenčný“ na otázku „v ktorej kategórií môže byť môj produkt prvý.
- Pravidlo povedomia: „Je lepšie byť prvým v povedomí, ako byť prvým na trhu.“ Často krát tí, ktorí boli prví na trhu /napr. prvý osobný počítač bol MITS Altair, prvá televízia Du Mont, prvý automobil Duryea – všetky sú dnes preč/, sa nedostali do povedomia. Je lepšie byť prvým v povedomí, pretože, keď sa mienka utvorí, málokedy sa zmení.
- Pravidlo vnímania: „Marketing nie je boj produktov ale vnímaní.“ Nevyhráva najlepší produkt, ale taký, ktorý sa dostane do povedomia ako prvý. /napr. ak ste mali zlú skúsenosť s japonským autom, mali ste molu, ak ste mali dobrú skúsenosť s americkým autom, mali ste šťastie.../
- Pravidlo pozornosti a exkluzivity: „Najsilnejší koncept marketingu je ten, ktorý vlastní jedno slovo v mysli zákazníka.“ /napr. IBM = počítač, Xerox = kopírka, Heinz = kečup/. Dve firmy nemôžu vlastniť jedno a to isté slovo v mysli zákazníka
- Pravidlo rebríka a duality: „Stratégia, ktorú použijete závisí od toho, na akom stupienku rebríka sa nachádzate.“ Vaša marketingová stratégia by mala závisieť od toho, kedy ste sa dostali do povedomia zákazníka, akú priečku rebríka zaberáte. Zistite, na ktorej priečke ste, nemôžte tvrdiť, že ste najlepší, keď nie ste.
- Pravidlo opaku: „Snaha o druhé miesto na trhu je podmienená stratégiou vodcu.“ Aj keď je líder silný, je možnosť otočiť pozície. Študujte firmu nad vami, kde je silná. Nesnažte sa byť lepší, snažte sa byť odlišný. /napr. Coca Cola – tradičný nápoj, Pepsi Cola – nápoj mladej generácie/
- Pravidlo divízií a perspektívy: „Po čase sa kategória delí, vzniká viac kategórií.“ /napr. počítače – notebooky, elektrónkové, minipočítače.../
- Preferencia dlhodobých efektov pred krátkodobými. /napr. zľavy – krátkodobo zvyšujú tržby, dlhodobo vychovávajú zákazníka, ktorý nakupuje len v prípade, že dostane zľavu/
- Pravidlo predĺženia produktového radu: „Ak chcete predĺžiť produktový rad, nedávajte svoju značku na ďalšie produkty.“ Lídrom v kategórii je tá značka, ktorá nie je druhovým predĺžením inej a neobsahuje jej názov.
- Pravidlo obety: „Musíte sa niečoho vzdať, aby ste niečo získali.“