Cyklistická sezóna je plnom prúde. Mnohých rekreačných cyklistov však trápi dilema, ako sa vyhnúť noseniu nepraktických prilieb, ktoré nám kazia celkový imidž. Máme riešenie! Čo tak nasadiť si neviditeľnú cyklistickú prilbu Hövding a vyraziť?
Airbagy sú už niekoľko desaťročí bežnou výbavou takmer každého automobilu. Výskumy dokonca potvrdzujú skutočnosť, že vďaka ním sa už zachránili tisíce ľudských životov. Zároveň však štatistiky dokazujú i to, že omnoho zraniteľnejší sú v porovnaní s posádkou automobilu na cestách práve cyklisti. Preto bolo nevyhnutné vymyslieť čosi ako airbag pre nich. Trvalo šesť rokov premýšľania a navrhovania až vznikla prvá neviditeľná cyklistická prilba a airbag v jednom s názvom Hövding.
Švédsko - krajina plná cyklistov odmietalo nosiť klasické prilby
Nie je dôvod sa čudovať tomu, že nápad s neviditeľnými cyklistickými prilbami sa zrodil práve v oblasti Škandinávie. Ako je totiž všeobecne známe, pre tieto krajiny je typický zvýšený pohyb cyklistov na cestách. Ľudia tam bežne jazdia na bicykli do práce, či na nákupy.
Za týmto nápadom stoja dve študentky Anna Haupt a Teresa Alstin, dnes už absolventky priemyselného designu Univerzity v Lunde. Myšlienky sa zhostili potom, čo vo Švédsku, ich domovskej krajine, bolo zavedené povinné používanie cyklistických prilieb pre deti do 15 rokov a súčasne sa začínali diskusie i o ich zavedení pre dospelých cyklistov. To sa však stretlo s veľkým odporom, najmä od tých, ktorí bicykel využívali ako svoj dopravný prostriedok do práce a klasická športová prilba sa im k ich „outfitu“ jednoducho nehodila. Veľký nesúhlas, voči tomuto zákonu prejavilo predovšetkým ženské pohlavie, ktoré bolo razantne proti. Švédky boli ochotné mnoho krát radšej zaplatiť pokutu, ako by si mali s prilbou zničiť svoj účes.
Golier a airbagom a USB káblom
Hövding je vyrobený z vodeodolnej tkaniny, ktorá je dostupná v niekoľkých farebných variáciách a to tak, aby bol Hövding nie len užitočným, ale zároveň i plnil funkciu módneho doplnku. Prilba vyzerá ako akýsi golier, v ktorom je ukrytá nafukovacia kapucňa. Princíp funguje na takmer totožnom princípe ako airbagy v aute. V okamihu ako snímače v golieri rozpoznajú, podľa rýchlosti a uhla náklonu pád, prilba sa ihneď nafúkne. Nafúknutie pritom trvá kratšie ako desatinu sekundy. Po nafúknutí si uchová tlak ešte niekoľko sekúnd a to preto, aby mohla absorbovať viacnásobný náraz. Prilba sa pri nafúknutí plní héliom, a to z dôvodu, aby pri páde ochránila hlavu cyklistu. Golier s airbagom je vyrobený z ultra-silnej nylonovej tkaniny odolnej voči poškriabaniu a následnému poškodeniu spôsobeného pádom. Nakoľko tento systém potrebuje i energiu, tak prilba obsahuje i batérie, ktoré sú dobíjateľné pomocou USB kábla. Na jedno nabitie vydržia batérie cca 18 hodín. Pomocou USB kábla je možné prístroj pripojiť i k počítaču a tým aktualizovať software.
Šesť rokov zdokonaľovania
Aby sa airbag nenafúkol za normálnej jazdy, venovali sa vývojári šesť rokov štúdiu pohybových vzorov cyklistov v každodenných situáciách. Vďaka tomu sa im podarilo vytvoriť špeciálnu matematickú metódu, vďaka ktorej prilba Hövding dokáže rozoznať, či ide len o bežný pohyb na bicykli, alebo o nehodu, pri ktorej sa musí airbag rozvinúť.
Čierna skrinka
V prípade nehody má prilba ešte jedno obrovské pozitívum, ktorým je čierna skrinka. Tá dokáže zaznamenať posledných 10 sekúnd pred nehodou a tým často krát i objasniť príčiny nehody. Rovnako, ak sa chcete podeliť o svoju skúsenosť s Hövdingom, môžete túto skrinku po nehode zaslať výrobcovi, ktorý tieto dáta využíva pri ďalšom vývoji.
Vhodná najmä pre chladnejšie oblasti
Pri každom takomto unikátnom vynáleze sa sledujú jeho plusy i mínusy. I ochranná neviditeľná cyklistická prilba Hövding ich zopár má. Ako jeden z jej hlavných nedostatkov je to, že technológia airbag je určená len na jednorazové použitie. Po nehode je potrebné zakúpenie novej prilby. Ďalší mínusový bod Hövdingu možno udeliť pri jej používaní v teplote 30°C, len ťažko si totiž dokážeme predstaviť niečo podobné na krku pri takejto alebo ešte vyššej teplote. Avšak nakoľko je prilba vynálezom pochádzajúcim zo Škandinávie, kde sa takéto teploty zväčša nedosahujú, vynález tu nachádza svoje opodstatnenie.
Bezpečnejšia než klasické cyklistické prilby
Ochranná zóna, ktorá je tvorená prostredníctvom airbagu je omnoho väčšia ako pri tradičnej prilbe a tým Hövding zabezpečuje i vyššiu bezpečnosť než klasické cyklistické prilby. Pri testovaní sa zistilo, že prilba Hövding v porovnaní s klasickými prilbami poskytuje až trojnásobne vyššie pohltenie otrasov.
Švédske študentky pracujú na Hövdingu už od roku 2005 a až po šiestich rokoch od jeho navrhnutia sa prilba dostala oficiálne na trh. Neustále sa pracuje na jej ďalšom zdokonaľovaní a aj napriek tomu, že u nás sa v súčasnosti ešte nedá zakúpiť, veríme, že tento cyklistický vynález sa čoskoro objaví aj u nás. Prilba je už totiž oficiálnym držiteľom tzv. CE značky potvrdzujúcej, že ide o certifikovanú ochrannú prilbu spĺňajúcu požiadavky kladené európskou smernicou o osobných ochranných prostriedkoch. Je možné si ju však zakúpiť i priamo na stránke firmy Hövding, kde sa jej orientačná cena pohybuje okolo 300 eur.
Máte aj vy podobne skvelý nápad? Nebojte sa ho zrealizovať!
Ak aj vy nosíte v hlave podobné inšpiratívne podnikateľské nápady, nebojte sa ich rozvíjať. Pomocnú ruku nájdete v coworkingových centrách, inkubátoroch, ale napríklad aj v podobe podporných programov Slovak Business Agency, ktoré začínajúcim podnikateľom ponúkajú tak finančnú ako aj nefinančnú pomoc.