Startupový projekt OrderLord priniesol inovácie do sveta objednávok jedál. Firma vyvinula aplikáciu, ktorá dokáže celý systém objednávania pre reštaurácie výrazne zjednodušiť a zefektívniť. Prvé analýzy na reálnych klientoch dokazujú, že služba vie firme ušetriť až 30 % času.
Na začiatku bol naším zákazníkom každý a teda vlastne nikto!
Celý príbeh spoločnosti sa začal v marci roku 2013. Dvaja zakladatelia Ivan Kollárik a Dušan Koutný mali skúsenosti s programovaním GPS, v tom čase hľadali možnosti ako sa osamostatniť. Keďže chceli zároveň zhodnotiť aj svoje doterajšie skúsenosti založili firmu AppVenture, ktorá poskytovala služby v oblasti vytvárania mobilných a webových aplikácií. V tom čase spustili aj projekt Livedispatcher, ktorý postavili na predošlých skúsenostiach. Išlo o aplikáciu určenú pre podniky, ktoré mali ľudí v teréne a chceli sledovať ich pohyb a presuny počas pracovnej doby. „Vtedy ešte naša firma nemala zadefinované, kto presne bude jej zákazník. A poznáte to, keď je vašim zákazníkom každý, vlastne ním nie je nikto. Biznis model „Livedispatchera“ vtedy nemal jasné kontúry,“ vysvetľuje začiatky firmy Richard Lipovský, tretí spoločník firmy.
V trhu s donáškou jedál sme videli najväčší potenciál rastu aj do zahraničia
Richard prišiel do spoločnosti ako posledný, dovtedy pracoval ako konzultant so zameraním na tvorbu nových produktov a služieb. Slovo dalo slovo a v januári 2014 sa z neho stal tretí spoločník. Odvtedy nabrali iné smerovanie. „Potrebovali sme si vybrať trhový segment s vysokým potenciálom. V apríli, teda pár mesiacov po mojom nástupe, to prišlo. Odpoveďou na našu životnú otázku, kam nasmerovať biznis bolo jedlo. Rozhodli sme sa pre donášku jedál. Zisťovali sme situáciu na trhu doma na Slovensku, ale aj v zahraničí – v Česku a Rakúsku. Spravili sme si aj bežný online prieskum trhu hlavne v USA , UK a Nemecku. Výsledky našej analýzy hovorili jasne. Ide atraktívny trh a hľadiska konkurencie sa to tiež nezdalo zlé. Bola pomerne malá, dokonca aj vo svete. Našou výhodou bolo, že na trhu s reštauráciami sme mali dosť kontaktov, takže stačilo sa len naštartovať a začať,“ hovorí o začiatkoch OrderLordu Richard. Dnes má na starosti vedenie spoločnosti z hľadiska biznisu a vstup na americký trh, Ivan sa venuje vývoju mobilných aplikácií a financiám a Dušan je šéf vývoja a taktiež má na starosti európsky trh.
Futbalové majstrovstvá sveta odštartovali úspech OrderLordu v Rakúsku
Už počas analýzy trhu si OrderLord našiel svojich prvých zákazníkov. Keď zisťovali situáciu na trhu v Rakúsku, viedenskému vedeniu McDonalds sa ich nápad zapáčil. „Klient chcel projekt spustiť do futbalových majstrovstiev sveta, pretože vtedy očakávali najväčší nápor. Mali sme na to len tri týždne, čo bol pre nás obrovský tlak. No aspoň sa ukázalo, čo všetko vieme v priebehu troch týždňov stihnúť. Za tento čas sme dokázali aplikáciu u nich nasadiť a zamestnanci aj vodiči sa jej tak prispôsobili, že odvtedy ju používajú 100 % pracovného času. Prejde cez ňu mesačne približne 10 000 objednávok a podľa prvých odhadov firma vďaka našej službe ušetrí až 30 % času,“ chváli ich prvý podnikateľský úspech Richard.
OrderLord vnáša do rozvozu jedál poriadok
Biznis model projektu je zatiaľ štandardný. Zákazník platí 100 eur mesačne za jednu pobočku, resp. reštauráciu. Na ňu môže evidovať neobmedzený počet objednávok aj vodičov. Aplikácia vnáša do celého procesu rozvozu poriadok, odtiaľ aj meno OrderLord = vládca objednávok. Manažérovi reštaurácie, ktorá robí donášku jedla umožňuje sledovať krok každej objednávky, od jej zadania do systému, cez pridelenie do rozvozu kuriérom až po jej cestu k zákazníkovi. Celý proces sleduje nielen čas, ale aj polohu vodičov počas rozvozu a každý ich krok v procese je zaznamenaný. Tieto dáta sa zbierajú a vyhodnocujú a umožňujú hľadať na základe konkrétnych dát priestor pre zlepšenie výkonu rozvozu ako aj pre jednotlivých kuriérov. Týmto aplikácia značne uľahčuje prácu, pretože prináša prehľad o všetkých objednávkach, výrazne zľahčuje navigáciu, ako aj kontakt so zákazníkom. Vďaka týmto zlepšeniam sa celý kolobeh zefektívňuje a dochádza k zvýšeniu produktivity. Pre firmu to znamená viac rozvezených objednávok, ale zároveň aj šetrenie nákladov. Najdôležitejším faktorom je hlavne rastúca kvalita služieb, čo vedie následne k spokojnejším zákazníkom. OrderLord sa bude do budúcna naďalej inovovať. Novinkou bude to, že zákazníci budú môcť sledovať pohyb svojho jedla od objednávky až po jej dodanie, rovnako ako dnes môžete sledovať poštové zásielky. „Jedným z problémov dodávky jedál je aj to, že šoféri často privezú zákazníkovi jedlo a nevedia ho zastihnúť. Zvonia, búchajú a zákazník jednoducho neprichádza. Naopak keď sa stane, že rozvoz mešká je potrebné volať do reštaurácie a to je často krát zdĺhavé a čakanie skôr znepríjemňuje. Tento veľký problém chceme odstrániť SMS a email notifikáciami, ktorá vás bude informovať o ceste jedla k vám z reštaurácie až po moment keď ho máte pred dverami,“ hovorí o novinkách Richard.
Investori OrderLordu veria, investovali do neho už 240 000 eur
Ešte pred Richardovým príchodom do firmy prihlásili Ivan s Dušanom projekt do akcelerátora Wayra a uspeli. Dostali finančnú injekciu 40 000 eur a 20 000 eur vo forme ďalších služieb. „Bolo to jedno z našich najlepších rozhodnutí. Veľmi nám to pomohlo, hlavne tie stretnutia s mentormi. V prezentácii nášho projektu pred investormi sme si zrazu boli oveľa istejší. Wayra nie je ako škôlka, ako si to mnohí predstavujú. Dajú vám peniaze, no nechajú vás ísť vašou vlastnou cestou. Pomáhajú, kde sa dá. Otvárajú dvere, ktoré by inak zostali zatvorené a prinášajú nám príležitosti, ku ktorým by sme sa inak nedostali,“ pochvaľuje si pobyt vo Wayre Richard.
Ako je na tom startup s 1,5 ročnou históriou dnes? Firma má už svojich prvých zákazníkov, dokonca aj zahraničných. Jedným z nich je viedenská pobočka McDonaldu s 22 reštauráciami a 40 vodičmi. Ďalším z nich je aj úspešná slovenská sieť SushiTime s pobočkami v Bratislave a Prahe. Taktiež spustili prevádzku so známou sieťou PizzaMizza, ktorá má rovnako pobočky v Čechách aj na Slovensku. V lete získal startup aj ďalšieho investora - fond Neuology Ventures s investíciou 200 000 eur. Vďaka tomu može firma môže firma rozvíjať produkt ďalej a expandovať na zahraničné trhy. Okrem toho Orderlord plánuje aj rozširovanie pracovného tímu. Produktovo dnes mieri hlavne na americký trh a chce preniknúť aj do Nemecka, Švajčiarska a Rakúska.
Kľúčové míľniky startupu OverLord
3/2013 | založenie projektu Livedispatcher |
01/2014 | príchod tretieho spoločníka do firmy - Richarda Lipovského |
4/2014 | rozhodnutie sa pre trh s donáškou jedál |
4/2014 | účasť v akcelerátore Wayra |
9/2014 | príchod druhého investora - venture kapitálového fondu |