Nápad s personalizovanými krytmi na mobilné telefóny Cool Photo Cases okrem vlastníkov smartfónov oslovil aj grantový program Tatrabanky Business Idea.
Mobilný telefón dnes napovie o človeku veľmi veľa. Nie je to len prestížou konkrétnej značky alebo kúpou najnovšieho modelu, ale najmä toho, akým spôsobom ho človek využíva. Projekt Cool Photo Cases, za ktorým stojí Patrick Hrdý, priniesol na trh s mobilnými telefónmi personalizované kryty. Ľudia si môžu naň dať vyrobiť rodinnú fotografiu alebo fotku svojho domáceho miláčika. Firmy ich môžu využívať na propagáciu svojej značky alebo aktuálnej reklamnej kampane.
Začínali sme ako sprostredkovatelia
Princíp Patrickovho podnikania je veľmi jednoduchý, ako keď si objednáte tričko s potlačou. Akurát tu ide o kryty mobilných telefónov. K samotnému nápadu vytvárať personalizované kryty sa Patrick Hrdý dopracoval pred necelými dvoma rokmi. Ako spravidla každý dobrý podnikateľský nápad, aj tento vznikol neplánovane. Začalo to totiž predajom drobných vecí na internete. Tie s priateľkou dokázali lacno nakúpiť. „Zo začiatku to boli najmä hodinky a postupne sme sa dopracovali až ku krytom na mobilné telefóny,“ konštatuje Patrick Hrdý.
Na mieru vytvorený kryt mobilného telefónu ho oslovil hneď od začiatku. Je totiž vyjadrením osobnosti človeka. Väčšinou si ľudia naň dajú niekoho blízkeho alebo peknú spomienku. Od prvotného nadšenia z originálnych krytov k reálnemu začatiu podnikania však bolo ešte ďaleko. Na začiatku bol totiž iba ako sprostredkovateľ. „Zákazník nám napísal, na aký telefón chce kryt, poslal nám fotku a my sme ho objednali od nášho dodávateľa. Trvalo nám veľmi dlho, pokiaľ sme našli zodpovedného dodávateľa, s ktorým sme boli úplne spokojní, no výsledok stál zato. Keď sme spustili predaj na Facebooku, kryty mali enormný úspech. Záujem bol obrovský, napriek tomu, že zákazníci museli na naň čakať dva týždne. To nás motivovalo k tomu, aby sme začali hľadať spôsoby, ako sa stať priamo výrobcom, nie len sprostredkovateľom,“ opisuje svoje začiatky podnikania Patrick Hrdý.Začali sme predajom hodiniek na internete
Riziko sa oplatilo
Získanie kapitálu na rozbeh firmy nie je pre každého začínajúceho podnikateľa jednoduchou záležitosťou. Jednoduché to nebolo ani pre Patricka. Problémom bolo získať potrebný kapitál na kúpu technológie. Vnímal to ako veľké riziko, ktoré sa ale v konečnom dôsledku oplatilo: „Byť sprostredkovateľom a predať pár krytov na internete je odlišné od toho, keď objednáte technológiu, ktorú neviete ovládať a chcete sa stať priamo výrobcom bez akýchkoľvek skúseností.“
Patrick preto čelil viacerým prekážkam a obavám. Základom však bola jeho schopnosť naučiť sa vyrábať obaly na požadovanej úrovni tak, aby boli na trhu konkurencieschopné. „Prekážok bolo viac ako dosť. Či už s dodávateľmi a tiež aj s nedokonalosťou niektorých produktov. Keď sme vyriešili jeden problém a mali pocit, že všetko je už na správnej ceste, objavili sa ďalšie dva. Stačí sa nevzdať a pokračovať ďalej a na každý problém sa postupne nájde riešenie,“ konštatuje Patrick Hrdý, autor projektu Cool Photo Cases.Začiatok podnikania bol o prekonávaní prekážok
Trh rastie, konkurencia nespí
Častým problémom, ktorý musí riešiť tento mladý podnikateľ, sú nekvalitné fotografie. Zákazníci totiž neraz posielajú fotografie, ktoré sú rozmazané alebo majú nevhodný rozmer. V takom prípade ani korekcie fotografie nedokážu zázraky, preto vždy pri objednávke upozorňujú, že fotografie musia byť v požadovanej kvalite. Napriek tomu Patrick Hrdý dnes vyrába personalizované kryty pre 21 typov mobilných telefónov. Cool Photo Cases sa súčasne zaradilo k oceneným projektom grantového projektu Tatrabanky. Grantový program Business Idea má za cieľ podporiť najlepšie realizovateľné biznis plány študentov a pomôcť im splniť si tak svoj podnikateľský sen.
Dnes vyrábam kryty pre 21 typov mobilných telefónov
Získané financie z predaja pomáhajú rozširovať ponuku krytov, ako aj materiálov. Za veľkú príležitosť rozšíriť svoje pôsobenie považuje možnosti, ktoré ponúka branding firiem. „Často sa stane, že zákazník si dá spraviť kryt s fotkou svojho obľúbeného športového tímu. Preto vidíme potenciál predaja tiež v športových kluboch s predmetmi pre fanúšikov alebo vo firmách, ktoré by sa radi propagovali svojím logom na obale telefónu. Chceli by sme sa priblížiť aj k takémuto predaju,“ konštatuje Patrick Hrdý. Možnosti na rast sú totiž otvorené. Konkurenčné firmy, ktoré pôsobia na Slovensku, nevnímajú totiž výrobu personalizovaných mobilných krytov ako svoju hlavnú oblasť záujmu. Najbližší cieľ je preto jasný. Je ním vlastný eshop, ktorý by sa stal ďalším predajným kanálom okrem predaja na sociálnych sieťach. Rozhodnutie začať podnikať Patrick Hrdý neľutuje. „Aj vďaka prekážkam, ktoré sme musel zdolať pri rozbehu podnikania, sme mohli spoznať trh s mobilnými doplnkami, zoznámiť sa s úplne novou technológiou a naučiť sa s ňou pracovať. Naším cieľom je, aby sa každému, kto bude mať náš personalizovaný kryt, zlepšila pri pohľade naň nálada.“