Biznis plán si mnohí predstavujú ako dokument, ktorý potrebujú pri žiadosti o úver v banke. Je to pravda? Na čo slúži biznis plán a kedy ho podnikateľ bude potrebovať?
Podľa štatistík Slovak Business Agency sa svojich piatych narodenín nedožije viac ako polovica slovenských podnikateľov. Dôvody môžu byť rôzne - od precenenia vlastných schopností, cez nedostatočné financovanie až po negatívne externé vplyvy, ktoré začínajúci podnikateľ nemôže ovplyvniť. Mnohým z nich však môže podnikateľ predísť alebo sa s nimi oboznámiť a venovať im zvýšenú pozornosť už na začiatku svojho biznisu.
Pýtate sa ako? Odpoveď je jednoduchá – plánovaním. V biznis pláne si podnikateľ nielen, že utriedi vlastné myšlienky o svojom nápade a jeho potenciáli, ale získa aj predstavu, či mu bude projekt zarábať. Potrebujú si však plán vypracovať všetci? A musí mať desiatky strán?
Kto musí a kto nemusí mať biznis plán?
„Jedinou skupinou, pri ktorej biznis plán nie je vôbec potrebný, sú tzv. fiktívni živnostníci. Sú to ľudia, ktorí hlavne z daňovo-optimalizačných dôvodov pracujú pre svojho zamestnávateľa na faktúru,“ hovorí finančný expert Ladislav Smoroň s tým, že biznis plán by mal byť samozrejmosťou pre všetky podnikateľské oblasti a subjekty.
Nemusí ísť o siahodlhú slohovú prácu, na začiatku úplne postačí jednoduchá A4 s nosnými bodmi podnikateľského nápadu a základným financovaním.
Prezident Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov Vladimír Sirotka je tiež toho názoru, že biznis plán je potrebný pre každého, kto to s podnikaním myslí vážne – aj pre slobodné povolania a živnostníka.
„Daňová poradkyňa potrebuje pracovný stôl s počítačom, odber právnych noviniek, ktorý môže byť spoplatnený a asi jej najväčšie výdavky pôjdu na odbornú literatúru, či vzdelávanie, spotrebu energie, kancelárske potreby a papiere. Aj ona potrebuje mať urobenú aspoň základnú cenovú kalkuláciu, jednoduchý finančný plán,“ tvrdí Sirotka.
V jednoduchosti môžeme povedať, že funguje paralela – čím väčší podnikateľ/zamestnávateľ, tým podrobnejší a precíznejší biznis plán.
Samozrejme, obsah biznis plánu sa môže meniť aj v závislosti od toho, pre koho je určený. Štruktúra a detailnosť vypracovania sa potom v jednotlivých prípadoch môžu líšiť. Plán môže byť určený pre:
- samotného podnikateľa pre vlastné potreby (aby sa mohol k svojim plánom kedykoľvek vrátiť a zanalyzovať, čo mu fungovalo a čo nie a prečo),
- banku za účelom získania úveru (najdôležitejšou časťou biznis plánu budú financie),
- štátne a verejné inštitúcie za účelom získania dotácie/grantu (dôraz sa kladie na udržateľnosť podnikateľského nápadu a na splnenie formálnych kritérií),
- investora, ktorého chce podnikateľ osloviť (dôležitú rolu hrajú financie, ale aj ľudia, ktorí za projektom stoja).
Je biznis plán potrebný na získanie úveru?
„Banky požadujú dodanie biznis plánu, najmä preto, aby vedeli posúdiť, či podnikateľ má dobre premyslený svoj podnikateľský zámer a hlavne, aká je kalkulácia nákladov a výnosov,“ tvrdí konzultant Andrej Rybanič.
„Vo väčšine prípadov je, ale získanie podnikateľského úveru podmienené podnikateľskou históriou a pozitívnymi číslami v účtovných výkazoch,“ hovorí Ladislav Smoroň. „Výnimkou je Slovenská sporiteľňa, ktorá vie zafinancovať aj začínajúcich podnikateľov bez histórie. Druhou možnosťou je mikropôžička od Slovak Business Agency,“ dopĺňa.
V týchto prípadoch je biznis plán kľúčový. Pri začínajúcich podnikateľoch je z neho možné odhadnúť, či biznis už generuje alebo bude generovať dostatok zdrojov na to, aby klient mohol splácať úver a či neuvažuje prehnane optimisticky.
V prípade kreatívcov – napríklad marketérov, dizajnérov, umelcov či remeselníkov – Slovenská sporiteľňa akceptuje dokonca aj biznis plán v audiovizuálnej forme. Či už ide o vlog, video alebo powerpointovú prezentáciu. Aj v týchto netradičných formách je však kľúčové, aby obsahoval biznis plán odpovede na dôležité otázky.
Čo zaujíma na biznis pláne banku?
Banka ide na istotu. Potrebuje záruky, že sa jej požičané peniaze vrátia. Preto by sa mal podnikateľ žiadajúci o úver predovšetkým sústrediť na finančnú časť svojho biznis plánu.
„Podnikateľ musí banku presvedčiť, že peniaze, ktoré mu požičia, dokáže splácať. Veľmi dôležité je preto vypracovať precízny cash flow – investičný či prevádzkový. Aby bolo jasné, že v rámci splátkového kalendára viete banke každomesačne platiť,“ odporúča Vladimír Sirotka, prezident Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov a živnostníkov.
Čísla sú pre finančné domy prvoradé. Váš nápad môže byť akokoľvek geniálny, no ak vám nebude vynášať, banka vám nepožičia.
Práve pri finančnej časti biznis plánu robia začínajúci podnikatelia najviac chýb, pretože na niektoré položky zabúdajú. Preto je dobré pomôcť si rôznymi vzormi a šablónami. Žiadna šablóna či vzor však nie je univerzálny. Ak obsahuje bod, ktorý je pre vaše podnikanie nerelevantný, preskočte ho. Ak naopak chýba nejaký bod, ktorý je vo vašom podnikaní dôležitý, je dobré ho do biznis plánu doplniť.
Rozsah podnikateľského plánu nehrá rolu. Môže byť vypracovaný na jednu stranu alebo ako krátke video. Dôležité je, aby boli zodpovedané najdôležitejšie otázky týkajúce sa podnikania.
Potrebuje začínajúci podnikateľ biznis plán, ak chce bankový úver?
„Pri podnikateľoch s históriou banky vychádzajú najmä z minulých ekonomických výsledkov a účtovných výkazov. Podnikateľský plán je až na druhom mieste. Začínajúci podnikatelia majú zložitejšiu situáciu a vo väčšine bánk nepochodia ani s najlepším biznis plánom,“ hovorí Ladislav Smoroň.
„Existuje však niekoľko výnimiek. Začínajúci podnikatelia, ktorí prešli transformáciou, napr. zo živnosti na s.r.o. alebo majú v banke dostatočné obraty na podnikateľskom účte alebo slobodné povolania ako lekári, zubári, advokáti či daňoví poradcovia,“ dodáva na záver Smoroň.