Akým chybám sa vyvarovať a na čo si dávať pozor pri tvorbe biznis plánu.
Najčastejšou chybou je, že začínajúci podnikatelia nemajú žiaden biznis plán a teda nemajú ani premyslené jeho kľúčové časti. Pri tvorbe biznis plánu prídete na to, čo ešte potrebujete domyslieť, aby váš biznis prežil a rástol.
Príliš veľký optimizmus
Je prirodzené, že ak začínate robiť niečo nové alebo sa rozhodnete po rokoch v stabilnej práci podať výpoveď, aby ste si splnili podnikateľský sen, je potrebná značná dávka nadšenia. Najmä vo fáze prípravy biznisu je dôležité pozerať sa na veci triezvo. Snažiť sa všetko rozplánovať, uvedomiť si riziká, zamyslieť sa nad tým, či má váš nápad zmysel a reálny potenciál.
„Pri tvorbe biznis plánu sa nepozerajte na svoje podnikanie cez ružové okuliare a snažte sa reálne odhadnúť vaše možnosti. Biznis plán vám musí dať odpoveď na otázku, či sa váš nápad oplatí realizovať a venovať mu čas, energiu a investovať doň peniaze,“ radí finančný expert Ladislav Smoroň.
Nestačí povedať „Však to nejako pôjde“. Prílišný optimizmus sa u začínajúcich podnikateľov prejavuje v rôznych podobách:
- Očakávanie lepších výsledkov ako je trhový štandard (marže, návratnosť, zisk...) - Ak sa chystáte predávať cez e-shop a priemerná marža vo vašom sektore je v jednotkách percent, tak nemožno dúfať, že u vás to bude inak. Alebo ak bežne potrebujete osloviť 100 zákazníkov na to, aby ste predali piatim, nie je dobré plánovať, že u vás nakúpi každý druhý.
- Preceňovanie vlastných schopností – Na rozbehnutie úspešnej firmy nestačí byť odborníkom v tom, čo robíte. Ak je človek najlepším programátorom, to ešte neznamená, že bude úspešným majiteľom IT firmy. Okrem programovania bude musieť zvládnuť aj marketing, personalistiku a mnoho iného. Skôr ako sa pustíte do podnikania je potrebné si uvedomiť, čo všetko bude vaša nová rola zahŕňať.
- Optimizmus vychádzajúci z neskúsenosti – ak začínate podnikať v oblasti, v ktorej ste predtým nepôsobili, je pravdepodobné, že sa bude učiť z vlastných chýb. Začiatok podnikania bude drahší a nábehová krivka dlhšia. Ak sa marketér rozhodne otvoriť si reštauráciu, zrejme nebude poznať všetky finty, aby zamedzil plytvaniu surovinami, prestojom personálu, či krádežiam.
Produkt nerieši problém a je určený pre všetkých
Pri vytváraní produktu alebo služby je kľúčová otázka – Aký problém zákazníkov ním riešite? Aký úžitok z neho budú mať? Iba ak riešite zákazníkom problém, ktorý vnímajú, tak budú ochotní za jeho riešenie zaplatiť.
Ak vymyslíte samočistiaci náter, ktorý na jednej strane zabraňuje znečisteniu fasád domov a na druhej strane eliminuje baktérie v stenách interiérov, tak riešite konkrétny problém majiteľov bytoviek, prevádzkovateľov škôlok či zdravotníckych zariadení.
S dáždnikom pre psa, či USB ohrievačom kávy zrejme oslovíte výrazne menšiu skupinu zákazníkov ochotných za toto riešenie platiť.
Zároveň je dôležité mať jasne stanovenú cieľovú skupinu. Je mylné sa domnievať, že váš produkt zaujme všetkých, a teda ho aj budú všetci kupovať. Demonštrujme si to na príklade nového nápoja na slovenskom trhu, ktorý má prírodnú citrónovú príchuť a je predávaný v sklenenej fľaške.
Môžete presadzovať zjednodušenú paralelu, a teda, že každý človek potrebuje dodržiavať pitný režim, a preto je každý z nich vašim potenciálnym zákazníkom. Zvyčajne je realita iná. Dajme tomu, že polovica Slovákov si nápoje nekupuje, keďže pijú len vodu z vodovodu. Z druhej polovice môže 40 % zákazníkov kupovať len neochutené nápoje. Určitá časť zo zvyšných zákazníkov si kupuje len džúsy, iná zas umelo dochutené minerálky alebo sladké nápoje.
Vo výsledku vám môže vyjsť, že ľudí, ktorí si potrpia na nesladené a prírodne ochutené nápoje, je len 7 %. Ale ani to ešte nemusí byť vaša cieľová skupina, keďže niektorí môžu mať alergiu na citrusy alebo ich môže odrádzať vysoká cena nápoja. Nehovoriac o tom, že podobný nápoj môže ponúkať aj vaša konkurencia.
Na základe podrobnejšej špecifikácie vašej cieľovej skupiny (a aj konkurencie) viete prispôsobiť cenu, distribúciu, ale napríklad aj vzhľad výrobku a firemnú komunikáciu. V neposlednom rade by ste mali triezvo odhadnúť, či produkt vôbec bude niekto kupovať.
Neefektívne vyhadzovanie peňazí na marketing
Ak nemáte jasne stanovenú cieľovú skupinu, bude marketing začínajúcej firmy veľmi drahý a neefektívny. Asi každého začínajúceho podnikateľa dnes napadne, že bude inzerovať na sociálnych sieťach. No len máloktorý vie jasne špecifikovať cieľovú skupinu a dosiahnuť nízku cenu za oslovenie zákazníka. Zároveň mnohí využívajú na svoju propagáciu marketingové kanály, ktoré v danom segmente nefungujú. Predstavte si situáciu, že začnete pôsobiť ako kouč a chcete koučovať manažérov a podnikateľov. Rozniesť letáky vo vašom meste do všetkých schránok a za stierače áut asi nebude najefektívnejšia stratégia ako získať zákazníkov. Nedávny prieskum Združenia mladých podnikateľov Slovenska ZMPS však ukazuje, že práve priamy marketing (letáky do schránok a pod.) využíva takmer každý piaty začínajúci podnikateľ.
Podceňované náklady a preceňované tržby
Veľa začínajúcich podnikateľov má problém zostaviť finančný plán. Nevedia zostaviť rozpočet potrebný na otvorenie prevádzky, odhadnúť príjmy a výdavky a naplánovať si ich v čase, tak ako do firmy prichádzajú alebo z nej odchádzajú. Na mnohé výdavky často zabúdajú a zároveň v nadšení plánujú s vysokými príjmami.
Stret s realitou môže byť následne veľmi tvrdý. Pri začiatkoch podnikania logicky neviete, aký príjem budete mať, preto ho odhadujete. No výdavky by ste mali poznať detailne, tvrdí Vladimír Sirotka, prezident Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov. „Podnikatelia zvyčajne podceňujú výpočet výdavkov a nezahrňujú všetky. Môže ísť aj o stovky eur za mesiac.“
Problémom býva aj to, že podnikatelia vo finančnej časti biznis plánu nepočítajú s odmenou pre seba, keďže sa domnievajú, že si ju začnú vyplácať až vtedy, keď sa podnikaniu začne dariť. Často potom skĺznu k tomu, že si v prípade potreby berú peniaze z firmy a ohrozujú jej finančnú stabilitu. Počítajte preto od začiatku s odmeňovaním za vlastný výkon.
Pri zostavovaní finančného plánu je dobré sa poradiť. Využite rôznych poradcov alebo sa poobzerajte, či vo svojich kontaktoch nemáte zabehnutého podnikateľa v rovnakej oblasti biznisu. Ak má kamarátka kozmetický salón v Košiciach, nebude mať zrejme problém poradiť vám pri rozbehu toho vášho, ktorý bude v Trenčíne. Pomocnú ruku vedia podať aj v Slovak Business Agency alebo môžete využiť rôzne platformy, kde sa stretávajú podnikatelia. Môže ísť o inkubátory, coworkingy alebo organizácie ako Združenie mladých podnikateľov Slovenska.
Neexistujúca rezerva
Nielen pri štarte podnikania musíte myslieť aj na nepredvídateľné výdavky. Nemusí ísť len o povodeň, ktorá vám vytopí prevádzku, pokazené auto, prekvapiť vás môže aj štát. „Prídu nové legislatívne úpravy, nové povinnosti, s ktorými sa viažu napríklad nové poplatky. Aj s tým musí podnikateľ rátať,“ vysvetľuje Vladimír Sirotka, prezident Slovenskej asociácie malých a stredných podnikov.
„Podľa predstáv sa nemusia vyvíjať ani príjmy. Stavebné úpravy budú trvať dlhšie, otvorenie prevádzky bude meškať a prvé príjmy prídu neskôr. Rovnako môžete získať významného zákazníka, ktorý bude požadovať niekoľkomesačnú splatnosť faktúr. Situácií, ktoré môžu ohroziť príjmy je mnoho, a práve preto je nevyhnutné mať rezervu,“ dopĺňa na záver Ladislav Smoroň.