Pred pár dňami som na základe jedného stretnutia s niekoľkými ďalšími podnikateľmi začala premýšľať o tom, či môže podnikať človek, ktorý nemá rád ľudí alebo sa vyhýba kontaktu s nimi. Je to možné? Dá sa izolovať vo svete, kde ste neustále závislí od dodávateľov, zákazníkov, či partnerov? O tom, aj o ďalších sociálnych aspektoch podnikania v dnešnom blogu.
Načo byť sám vojak v poli
Pozrime sa na to pekne po poriadku. Keď začínate podnikať bez prechádzajúcej skúsenosti s týmto spôsobom života, buď ste „sekli“ so zamestnaním, alebo ste študent či čerstvo vyštudovaný, prípadne nezamestnaný alebo dôchodca. Pohybujete sa teda v osvedčenom okruhu ľudí, ktorí sú málokedy podnikateľmi. Nemáte teda kde nabrať skúsenosti alebo sa poradiť, keď príde prvý problém. Toto je základný problém, ktorý sa pri životnej ceste podnikateľa zvyčajne vyskytne.
Ďalším je aktivita. Nie, nemyslím tým, koľkokrát týždenne chodíte behávať alebo upratujete byt. Myslím tým celkovú aktivitu človeka, jeho prístup k životu, k úlohám a k iným ľuďom. Ak ste boli doteraz zamestnancom alebo študentom, úlohy vám zadával niekto iný. Aj komunikáciu vybavovali sales manageri vo firme, alebo predsedovia tried či študentského parlamentu. No teraz je situácia opačná. Vy musíte zadávať úlohy nielen sebe, ale i ostatným. Vy musíte aktívne komunikovať s klientmi, s dodávateľmi, s odberateľmi, s verejnosťou, s inými podnikateľmi...
Žiadne stretnutie nie je náhodné
Prečo sa ľudia najčastejšie boja komunikácie s ostatnými? Zvlášť v často drsnom podnikateľskom prostredí? Je to najmä preto, že pociťujú strach z odmietnutia, alebo očakávajú výsmech za neznalosť či negatívny postoj k vlastnej firme.
V čom však tkvejú všetky tieto komunikačné bariéry? Ľudia sa boja odmietnutia, no to je pritom prirodzené. To, že vás niekto odmietne, ešte neznamená, že vás nenávidí alebo že ho otravujete. Jednoducho len vaše služby či produkt práve nepotrebuje. Alebo nemá čas na komunikáciu s vami. No o nejaký čas sa tento postoj môže zmeniť. Je to teda iba momentálny stav. Nič, čo by sa nedalo prekonať alebo „predýchať“. Ako náhle začnete odmietnutia brať týmto spôsobom, prestanete z nich mať strach. Potom sa zlepší aj vaša celková komunikácia s ľuďmi.
Je dôležité si zapamätať, že každý jeden človek, s ktorým sa stretnete, vám môže niečo priniesť. Či už má k vám pozitívny alebo negatívny postoj. Ak na vás napríklad niekto bude vyvíjať nátlak, berte to ako príležitosť naučiť sa byť asertívny. Ak vás niekto oklame, pozerajte sa na to ako na lekciu a do budúcna sa pokúste byť opatrnejší. Je to vlastne základné a neustále opakované pravidlo podnikania – problém je vlastne príležitosť. Platí to samozrejme aj v medziľudských vzťahoch. A nielen tých podnikateľských...
Často sa stáva i to, že ľudia môžu byť vaším vlastným zrkadlom. Ak teda 90% vašich klientov patrí do kategórie „frfloš“, skúste sa zamyslieť nad tým, či sami príliš nehundrete aj na nepodstatné maličkosti. Ak sú zasa vaši klienti či dodávatelia nedochvíľni, pouvažujte, či sami robíte všetko načas. A tak ďalej...
Samozrejme platí to aj obrátene. Ako sa vraví, vrana k vrane sadá. A ak budete k ľudom milí, aj oni budú milí k vám. Stačí byť iniciatívny a skúsiť to ako prvý.
Tento aspekt „príťažlivosti“ funguje v biznise aj celkovo – ak sa pre niečo rozhodnete a nebudete sa báť oslovovať ľudí, veci sa dajú do pohybu. A vy sa už potom ľahko stretnete s tými správnymi osobami, ktoré vám pomôžu.
Inak to nebolo ani u mňa. Od začiatku až dodnes ma obohatilo množstvo stretnutí s inými ľuďmi. Či už to boli skúsenosti negatívne, alebo tie veselšie. Za všetky jeden žiarivý príklad, na ktorý dodnes rada spomínam.
Pred pár rokmi, keď som sa ešte len prvýkrát začala reálnejšie zaujímať o podnikanie, mi vtedajší priateľ ukázal web podnikajte.sk. Bola som z neho nadšená, všetko som si podrobne študovala. Vravela som si wow, kto toto všetko vymyslel... bolo by super poznať takých šikovných ľudí. Rozhodla som sa teda nebáť sa a pokúsiť sa to zistiť. Podarilo sa a osud už zariadil všetko ostatné potrebné. Dnes podnikám s písaním a píšem aj pre portál :) Keby mi to bol niekto pred pár rokmi povedal, zaťukala by som si na čelo...
Zásadou úspešného podnikateľa je teda nebáť sa, pýtať sa, oslovovať kompetentných a občas aj zariskovať. Nesmiete byť introvert alebo tvrdohlavec, chcieť si kopať vlastnú cestu a s nikým sa nerozprávať. Ochudobníte sa tak o cenné kontakty, rady, tipy, pomoc a celkovo to budete mať oveľa ťažšie. Hlavne na začiatku. Učte sa každý deň. Z dobrých aj zlých skúseností.
Kde, ako a s kým?
Stretnutia s inými ľuďmi, fajn, poďme na to. Niektoré zažívate denne, či už ako podnikateľ alebo nepodnikateľ. Vo vašom okolí sú priatelia, rodina, susedia, v podnikateľskom živote zákazníci, partneri či dodávatelia. Každý z nich vás môže nejako obohatiť.
Ak chcete napríklad inovovať, pýtajte sa vlastných zákazníkov. Oni sú tí, ktorí používajú váš produkt alebo službu a vedia, čo im chýba.
Ak potrebujete trénovať odolnosť, začnite istý čas vybavovať reklamácie. Veď viete, ako sa vraví... „čo ťa nezabije, to ťa posilní!“
No a napokon... ak sa chcete motivovať, dozvedieť sa niečo nové či poradiť sa s inými podnikateľmi, pomôže vám určite nejaké záujmové združenie alebo neformálna skupina. Môžu to byť jednoducho podnikatelia z vášho okolia či z rodiny, s ktorými občas vybehnete na pivo. Alebo sa môžete stať členom niektorej obchodnej komory či pridať sa do verejne známych aktívnych skupín. Mojou srdcovou záležitosťou je Združenie mladých podnikateľov Slovenska. Táto mladá a veľmi príjemná organizácia mi priniesla množstvo cenných kontaktov ale aj priateľstiev medzi ľuďmi, ktorí vyznávajú podobný životný štýl ako ja. Volá sa podnikanie a ja naň nedám dopustiť, pretože ma naučilo mnoho vecí. Okrem iného aj to, ako komunikovať s ľuďmi a zo sociálnych kontaktov vyťažiť čo najviac pre rozvoj firmy aj pre vlastný osobnostný rozvoj.