Motívy začatia podnikania

Začatie s podnikaním zmení nielen Váš všedný deň, ale aj bežné dni Vašej rodiny. Budete zodpovedný sám za seba a budete musieť každý deň niečo podniknúť, aby ste zostali na trhu a zarobili si na živobytie. Mnohí podnikatelia si založením firmy splnia sen o samostatnosti a sú so svojim rozhodnutím spokojní, no existujú aj takí, pre ktorých je vlastné podnikanie riešením z núdze. Nevidia inú alternatívu ako si nájsť prácu a zarobiť na živobytie.

Na určenie výhod a nevýhod podnikania v porovnaní so zamestnaním neexistuje jednoduchá odpoveď. Dôležitým faktorom je východisková situácia potenciálneho podnikateľa. Z tohto pohľadu môžu nastať tri situácie:

  • je zamestnaný a má istotu pracovného miesta, ale je nespokojný a chce začať s niečím novým,
  • stratil zamestnanie a podnikanie je najpravdepodobnejšou alternatívou ako si zarobiť na živobytie
  • má zamestnanie, ale rád by realizoval svoje nápady, osamostatnil sa a finančne si prilepšil.

Motívy začatia podnikania možno rozdeliť na dve veľké skupiny – negatívne a pozitívne.

Negatívnym motívom je prípad, keď podnikať osoba podnikať nechce, ale okolnosti (život a osud) ju donútia.

Pozitívnym motívom je prípad, keď osoba podnikať chce, dobrovoľne sa preň rozhodne a s radosťou sa doň pustí. Je dôležité zdôrazniť fakt, že podnikanie naozaj nie je prechádzka ružovou záhradou, hoci mnohí si majú túto mylnú domnienku.

Podnikanie nie je len o vození sa v aute, krajšom obleku, ale aj o často o dennej drine 14 – 16 hodín (aspoň kým sa firma rozbehne a stabilizuje na trhu), často je vo firme majiteľ zároveň riaditeľom, šoférom, obchodníkom a upratovačkou a ak aj iným vyplatí mzdu, sebe ju vyplatí nakoniec a často najmenšiu zo všetkých.

Je dôležité uvedomiť si, že na osobu podnikateľa je kladených množstvo nárokov. Zamestnanie je v porovnaní s podnikaním oveľa pohodlnejšie a vyžaduje menší diel zodpovednosti. Proces zakladania podnikania by mal preto pozostávať z nasledovných etáp:

Ďalšie informácie o začatí podnikania nájdete vo videoprezentáciach Kľúčové predpoklady na úspech v podnikaní (videoprezentácie). Ak Vám chýba podnikateľský nápad inšpirujte sa v seriály inšpiratívnych podnikateľských nápadov.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Ako začať podnikať: recept Jara Zacka z reklamnej agentúry TRIAD

Ako si „uvariť“ firmu radil na štvrtom ročníku Podnikateľskej fiesty spoluzakladateľ Agentúry roka 2018 - TRIAD Advertising.

Učitelia budúcich podnikateľov: Základom je motivácia a nadčasovosť biznis nápadu

Nepretržitá komunikácia, riešenie krízových situácií či organizácia výberových konaní. To je bežná súčasť práce pedagógov, ktorí pripravujú študentov na svet podnikania.

Prečo vznikol náš nový e-book o podnikaní

Ďalší z e-bookov pre začínajúcich podnikateľov má názov Vitajte v biznise! Poďme sa pozrieť na to, prečo sme ho vytvorili.

Nebezpečenstvo prirýchleho rastu malých firiem

Príliš rýchly rast malých firiem môže byť tak nebezpečný ako rast žiaden. Pripadáte si, že neustále fungujete v krízovom režime a zrazu detailne nepoznáte každého človeka v tíme. Firma je tá istá, ale okolnosti sa zmenili. A je nutné sa im prispôsobiť. Aké sú nebezpečenstvá prirýchleho rastu a ako sa im vyhnúť?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky