Vedecko-technologický park Žilina (VTP Žilina) je organizácia, ktorá podporuje realizáciu výsledkov výskumu a vývoja formou malých a stredných firiem. Je prepojený so Žilinskou univerzitou a inými organizáciami výskumu a vývoja. VTP Žilina prevádzkuje v areáli Žilinskej univerzity podnikateľský inkubátor, ktorý poskytuje priestory pre ľudí rozbiehajúcich svoje vlastné firmy. VTP Žilina pozostáva z partie mladých ľudí, ktorých baví všetko okolo podnikania a kariérneho rozvoja. Chcú pomáhať ľuďom, ktorí majú zaujímavé nápady a nevedia sa s nimi rozhýbať, alebo sa hýbu, no nemajú určený smer. Riaditeľom VTP Žilina je Juraj Kavecký.
Pán Kavecký, čo Vás priviedlo k podpore podnikania mladých?
Myslím, že náhoda. V roku 2001 som po skončení univerzity riešil brannú povinnosť a na Žilinskej univerzite (ŽU) brali “civilkára” do Kancelárie pre spoluprácu s priemyslom. Tak som to skúsil. Práve v tom čase sa na univerzite končil aj výskumný projekt Vedecko-technologického parku, ktorého výstupom malo byť založenie združenia po vzore “západných” VTP. Dostal som od vtedajšieho vedenia univerzity šancu chytiť sa toho. A drží ma to doteraz :-). Tam som sa poprvýkrát dostal aj k problematike start-up a spin-off firiem.
Prečo myslíte, že je dôležité podporovať mladých ľudí smerom k podnikaniu?
Možno ani nie tak k podnikaniu, ako k samostatnosti a k zodpovednosti. Podnikanie je vrcholom. Nie každý, kto je samostatný a zodpovedný sa stáva podnikateľom, no už má k tomu veľmi blízko. Pre mňa sú podnikatelia skutočnými tvorcami hodnôt, zamestnanosti, stability, jednoducho “zdravej” spoločnosti. Nie vlády, parlamenty a podobné inštitúcie. Veľa mladých ľudí nad podnikaním neuvažuje a pritom majú dnes omnoho lepšie predpoklady ako kedykoľvek v minulosti - otvorený trh (minimálne EÚ), prístup ku vzdelaniu a informáciám (internet), financie (sme omnoho bohatší než si myslíme), kontakty a komunikácia (sociálne siete). Dnes sú mnohé oblasti, kde sa dá začať veľmi rýchlo a lacno. Stačí to len skúsiť.
Aké sú Vaše ciele v podpore podnikania mladých?
Cieľom naších aktivít je v prvom rade vybudovať povedomie o podnikaní ako o alternatíve k zamestnaniu sa. Aby sa mladí ľudia nerozhodovali len kde sa zamestnať, ale aj či neskúsiť vlastnú cestu. A potom, keď sa pre ňu rozhodnú, snažiť sa im ju spríjemniť a zrýchliť. Poradenstvom, kontaktmi a poskytovaním potrebných služieb.
V čom tkvie dôvod úspechu VTP Žilina?
Nemyslím si, že sme veľmi úspešní. Ak by sme boli, asi by o nás mali vedieť viac vo svete - o našich úspešných klientoch, o našom VTP ako takom (priestory, služby). A nesídlili by sme v unimobunkách ako je tomu teraz. Mohli by sme sa porovnávať s najlepšími VTP vo svete, čomu tak nie je.
Ako zistí človek s nápadom a chuťou uskutočniť ho, či je pre neho podnikateľský inkubátor vhodný?
Inkubátor je vhodný ako pomocná ruka. Ak má človek dostatok kontaktov (partneri, pracovníci, klienti, dodávatelia), prirodzený “drive” a aj postačujúce financie, inkubátor asi až tak nepotrebuje. Zmysel inkubátora je práve pomoc s menovanými záležitosťami. V inkubátore nájdete ďalších, jemu podobných ľudí, má možnosť budovať nové kontakty, spolupráce a podobne. A čo má urobiť preto, aby tieto služby využil? Jednoducho sa ozvať. E-mailom, telefonicky, osobne. A povedať, čo chce robiť a čo si myslí, že potrebuje na to, aby to dokázal. A my sa budeme snažiť pomôcť.
V ktorých aspektoch podnikania potrebujú začínajúci podnikatelia pomôcť najviac?
Najmä mladí ľudia bez väčšich skúseností sa potrebujú trochu dostať do reality. To sa dá účasťou na rôznych podujatiach, zapájaním sa do súťaží ako Podnikateľský nápad roka alebo na našom predmete Povolanie podnikateľ na Žilinskej univerzite. Tam získajú množstvo spätnej väzby na to, čo chcú robiť. A potom peniaze. 99% mladých si myslí, že peniaze sú najväčšou prekážkou pre rozbeh podnikania. My im ukazujeme, že nie. Dnes je k dispozícií väčšie množstvo financií ako dokážu absorbovať. Stačí si ich len “zaslúžiť”.
Aké podnikateľské projekty preferuje VTP Žilina?
Najzaujímavejšie sú projekty postavené na netradičnej technológií, či novom prístupe k tradičným veciam. Nebývajú jednoduché, ale aj pre nás sú to výzvy.
Sú nejaké chyby, ktorých sa mladí podnikatelia často dopúšťajú, hoci by sa im mohli vyhnúť?
Niekedy sú tak zanietení, že nepočujú a nevidia varovania okolo seba a potom sa môžu popáliť. Na druhú stranu aj neúspech je skúsenosť. Učenie sa z chýb druhých nám nejde ľahko. Lepšie sa učíme z tých vlastných. Veľkým problémom pre začínajúceho podnikateľa môže byť istá “prelietavosť”, keď každý týždeň príde s iným biznis nápadom. Potom sa ťažko hľadajú partneri, pretože je tam príliš veľká neistota.
Aké projekty na podporu podnikania mladých podporujete a ste súčasťou?
Na Žilinskej univerzite prevádzkujeme študentské firmy (spolu s JASR Slovensko) v rámci predmetu Povolanie podnikateľ. S partnermi ako Združenie mladých podnikateľov Slovenska organizujeme súťaže biznis plánov, organizujeme stretnutia a diskusie s podnikateľmi, prednášky, workshopy.
Ako hodnotíte záujem o podnikanie zo strany mladých ľudí?
Stále si myslím, že je nízky. Akoby podnikavosť nebola v našich génoch dostatočne silná. I keď dnes tomu pomáha mediálna pozornosť, či množstvo organizovaných podnikateľských súťaží, ako je napríklad aj Podnikateľský nápad roka. A možno len s jedlom rastie chuť :-)
Čo by ste poradili začínajúcim podnikateľom?
Aby chodili s otvorenými očami a ušami. Aby vnímali podnety okolo seba, rady skúsenejších podnikateľov, či investorov tak, aby nerobili zbytočné chyby. A aby boli dostatočne tvrdohlaví v tom, čo chcú dokázať. Potom to určite dokážu.
Aktuálne beží už II. ročník najväčšej podnikateľskej súťaže Podnikateľský nápad roka. Ako hodnotíte prínos tejto súťaže?
Hlavným prínosom tejto a aj všetkých súťaži je spätná väzba na to, čo chcem urobiť a porovnanie sa s ostatnými, ktorí chcú dokázať to čo ja. To si zo súťaže odnesie každý. A pre víťaza môže byť súťaž výborným odrazovým mostíkom, či štartovacím bodom jeho podnikateľskej kariéry. Ale samotné súťaže nestačia. Každý to raz musí urobiť naozaj - rozbehnúť firmu. Len vtedy zistí, ako je na tom naozaj.
Čo by ste odporučili záujemcom, ktorí sa chcú do zapojiť s vlastným nápadom?
Nech to skúsia, nech do toho dajú svoje najlepšie myšlienky, pekne utriedené, aby najmä porota ľahko pochopila, čo plánuje a ako to chce realizovať. A podrobné rozpočty nie sú až také dôležité. Stačí predstava, ako bude projekt zarábať, kto sú klienti, koľko ich je a ako budú platiť - jednorázovo, pravidelne, aké sumy a pod. Veľmi dobré je svoj zámer dať pred odoslaním do súťaže prečítať niekomu, kto o tom nič nevie, bez akéhokoľvek ďalšieho komentára a požiadať ho o spätnú väzbu. Ak nemajú koho, nech to kľudne na komentár pošlú aj nám, radi pomôžeme.