Elektronický občiansky preukaz vs. zaručený elektronický podpis od komerčných firiem

Aký je rozdiel medzi nimi, ktorá z uvedených možností má širšie spektrum využitia a viac sa oplatí?

Zaručený elektronický podpis bolo na Slovensku možné na základe zákona č. 215/2002 Z. z. o elektronickom podpise v znení neskorších predpisov používať už od roku 2002. Možnosti jeho využitia v tom čase boli veľmi obmedzené a až v posledných rokoch sa postupne rozšírili. Do vydávania nových elektronických občianskych preukazov bolo potrebné pre využívanie zaručeného elektronického podpisu mať kvalifikovaný certifikát, ktorý mohli vydávať len tzv. akreditované certifikačné autority (komerčné firmy) s povolením od Národného bezpečnostného úradu. Ročne tak vyšlo používanie zaručeného elektronického podpisu (vrátane kvalifikovaného certifikátu, softvéru na podpisovanie, čipovej karty, čítačky čipových kariet a podobne) jeho používateľa aj na viac ako sto eur.

Od 2. decembra 2013 začal štát vydávať elektronické občianske preukazy s integrovaným elektronickým čipom. Držiteľ nového typu občianskeho preukazu môže mať na tomto čipe bezplatne nahratý kvalifikovaný certifikát pre vytváranie zaručeného elektronického podpisu. Zadarmo je okrem toho možné získať aj čítačku čipových kariet a stiahnuť si všetok softvér potrebný pre používanie zaručeného elektronického podpisu. Okrem toho na Ústrednom portáli verejnej správy www.slovensko.sk je možné využívať množstvo elektronických služieb verejnej správy. Do tohto portálu je možné sa prihlásiť jedine s elektronickým občianskym preukazom.

Ak ide o elektronické služby spúšťané priamo cez portál www.slovensko.sk je možné ich využiť len s použitím elektronického občianskeho preukazu. S vybavením pre zaručený elektronický podpis od komerčných firiem k týmto službám nebudete mať prístup a rovnako nebudete mať prístup ani k elektronickým schránkam, ktoré budú pre firmy od 1. augusta 2015 povinné. K nim sa bude možné dostať len s elektronickým občianskym preukazom. S vybavením od akreditovaných certifikačných autorít je možné využívať len tie verejné služby, ku ktorým nebude potrebný elektronický občiansky preukaz a nebudú spúšťané z uvedeného portálu. Z vyššie uvedených dôvodov má oveľa širšie a hlavne bezplatné využitie práve elektronický občiansky preukaz.

Ak by ste chceli vedieť viac informácií o elektronickom občianskom preukaze a možnostiach jeho využitia, prečítajte si články
Elektronický občiansky preukaz a Možnosti využitia elektronického občianskeho preukazu.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Norbert Seneši
Norbert Seneši

Absolvent odboru Účtovníctvo a audítorstvo na Ekonomickej univerzite v Bratislave a odborník na témy z oblasti účtovníctva, daní a podnikateľského prostredia a je externý spolupracovník v spoločnosti Účtovná jednotka, s.r.o.


Zrušenie predkladania evidenčných listov dôchodkového poistenia od 1.1.2026

Povinnosť zamestnávateľov predkladať Sociálnej poisťovni evidenčné listy dôchodkového poistenia (ELDP) sa od 1.1.2026 zruší. Jednorazovo však bude potrebné poskytnúť údaje o zamestnancoch.

Zdokonalený elektronický podpis aj v roku 2025

Elektronicky podpisovať dokumenty bude možné staršími občianskymi preukazmi aj naďalej. Ako si stiahnuť certifikát pre uznaný spôsob autorizácie a kedy ZDEP (ne)možno využiť?

Zmeny cien poštovného od 1.1.2025: návrh

Od nového roka pravdepodobne vzrastú ceny zasielania listov a balíkov či použitia poštových poukazov. Prehľad avizovaných zmien.

Prístup a disponovanie s elektronickou schránkou: udelenie, úprava a zrušenie oprávnenia

Ako postupovať pri vybavení oprávnenia prístupu k e-schránke, kto a komu ho môže udeliť, čo oprávnená osoba (ne)môže robiť a ako zrušiť či zmeniť rozsah oprávnenia? Praktické info.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky