Ako funguje platba smartfónom? V čom sa líšia Google Pay a Apple Pay?
Aktualizované 21. novembra 2019
Nechať pri nakupovaní peňaženku doma už nie je nič nezvyčajné. Bezhotovostné alternatívy si Slováci obľubujú čoraz viac. Okrem karty pribúda aj počet platieb prostredníctvom mobilných zariadení.
Z online prieskumu UniCredit Bank z júna 2019 vyplýva, že až 40 % respondentov využíva alebo chce využívať mobilnú platobnú a digitálnu peňaženku. Z nich až 85 % uviedlo, že dôvodom využívania týchto služieb je pohodlnosť a rýchlosť. Takmer polovica opýtaných rada využíva moderné služby a skoro 30 % si chce uložiť všetky karty do jedného zariadenia.
Túto technológiu sprístupnil Google na Slovensku pre Android vo februári 2018 a v júni tohto roku aj spoločnosť Apple. Používať pri svojich úhradách mobil pritom nie je vôbec zložité.
Ako platiť mobilom?
Aby ste v obchode nemuseli vyťahovať svoju peňaženku ani platobnú kartu, vám stačí vlastniť smartfón, ktorý obsahuje čip NFC (Near Field Communication). V prípade operačných systémov Android sú to verzie 4.4 a vyššie, pri iPhonoch ide o verziu 6 a novšie. Takýto čip má aj platobná karta a práve vďaka nemu je možné platiť bezkontaktne.
Čip je v určitej vzdialenosti schopný zachytiť signál, ktorý vysiela terminál. Zvyčajne ide o pár centimetrov, no existujú aj také, ktoré reagujú na niekoľko metrov. Zvyknú ich využívať zlodeji, preto je mobil bezpečnejší ako karta - môžete si na ňom čip kedykoľvek vypnúť.
Ktoré banky podporujú platbu mobilom?
Keď už spomínaný druh telefónu máte, je potrebné stiahnuť si aplikáciu vhodnú pre daný operačný systém. V prípade Androidu je to Google Pay alebo G Pay, iOs využíva Apple Pay v aplikácii Wallet. V nich si zaregistrujete svoju platobnú kartu. Vyžadované sú všetky údaje - číslo karty, dátum expirácie, aj trojčíslie zo zadnej strany označované ako CVC. Následne si vyberiete spôsob overenia, napríklad telefonát od banky alebo kód zaslaný v SMS. Po verfikácii máte všetko nastavené a kartu v mobile môžete začať používať.
Dôležité je vedieť, či vaša banka podporuje takýto druh platby. Aj keď na slovenskom trhu ide o rastúci trend, niektoré ešte stále úhrady telefónom neumožňujú. V prípade niektorých bánk sa zasa môžete stretnúť s ich vlastným riešením mobilného platenia. Ide napr. o aplikáciu MobilePay od Tatra banky či SmartPay od ČSOB. Platenie telefónom navyše podporuje už aj stravenková spoločnosť Edenred Ticket Restaurant.
Apple Pay ku dňu 19.11.2019 podporujú:
- Slovenská sporiteľňa (len debetné karty)
- J&T Banka
- mBank
- Tatra banka
- Poštová banka
- 365.bank
- Fio Banka
- Prima Banka
- UniCredit Bank
- Edenred
Zo zahraničných finačných domov sú to napríklad Boon, Monese, N26, Revolut.
Google Pay ku dňu 21.11.2019 podporujú:
- Slovenská sporiteľňa
- J&T Banka
- mBank
- Poštová banka
- 365.bank
- Fio banka
- Prima Banka
- VÚB Banka
- OTP banka
- UniCredit Bank
- Edenred
Zo zahraničných finančných domov sú to napríklad Revolut, Boon, N26.
Do aplikácie si môžete nahrať aj viac kariet, a to kreditné, debetné, vernostné či stravovacie. Jednu z nich si zvolíte ako prioritnú a následne budete platiť len ňou. Ak budete potrebovať použiť inú z kariet, jednoducho si ju v aplikácii vyberiete.
Po všetkých nastaveniach už zostáva jediné - prísť do obchodu a zaplatiť mobilom. Rovnako ako v prípade bezkontaktnej karty, telefón so zapnutým NFC stačí priložiť k terminálu a počkať na schválenie.
Google Pay vs. Apple Pay – čo je bezpečnejšie?
Jedným z hlavných aspektov zabezpečenia je, podobne ako pri karte, ochrana prostredníctvom PIN kódu, prípadne odtlačku prsta alebo nakreslenia obrazca na mriežke. Toto je asi jedným z najväčších rozdielov medzi Google Pay a Apple Pay.
Zatiaľ čo Android stačí pri nižších sumách len rozsvietiť a odblokovať telefón je potrebné až pri platení nad 20 eur, iPhony si vyžadujú autorizáciu pri každej platbe. Ak platíte viac ako spomínaný alebo vami zvolený limit, Wallet si od vás vyžiada ďalšie overenie prostredníctvom niektorých vyššie uvedených spôsobov. G Pay sa uspokojí s odblokovaním telefónu, nič naviac si žiadať nebude. Z tohto dôvodu sa pri platení považuje za bezpečnejší práve iOS.
O bezpečnosť pri platení mobilom sa stará aj tzv. token. Je to jednorazovo generované číslo, sada platobných údajov. To znamená, že sa obchodníkovi neodosielajú údaje o vašej karte, ale práve tento tokenizovaný údaj.
Je dôležité byť pri platbe mobilom online?
Používať kartu prostredníctvom mobilu môžete aj offline, avšak nie neustále. Pripojením k internetu si obe aplikácie stiahnu približne 10 tokenov. Ak sa tieto kľúče minú, vyžaduje sa prístup na internet, aby sa stiahli nové kódy, vďaka ktorým môžete opäť platiť offline.
Úhrada smartfónom už aj v e-shope
Google Pay či Apple Pay sa dajú využívať aj v online priestore. Takýmto spôsobom môžete nakupovať v príslušnom prehliadači v niektorých e-shopoch, či uhradiť si novú aplikáciu a nákupy v nej. Ak na stránke alebo v obchode s aplikáciami uvidíte možnosť platiť cez G Pay alebo Apple Pay, stačí na ňu kliknúť a všetky údaje z karty sú už predvyplnené. Vy si iba vyplníte adresu doručenia a hotovo. Aj tu ste chránení tokenizáciou. Treba však upozorniť, že tento spôsob platby sa dá v eshopoch využiť, iba ak ste eshop navštívili priamo zo svojho smartfónu.
Platba mobilom z pohľadu podnikateľa
Keď sa pozrieme na úhrady mobilom zo strany obchodníka, ktorý platby prijíma, ide
o jednoduchší postup. Všetko, čo podnikateľ potrebuje, je platobný terminál
podporujúci bezkontaktné platenie. Poplatky
sú rovnaké ako pri kartách, čiže v jednotkách percent. Mobil však dnes
nie je jediným smart spôsobom platenia. Slováci čoraz viac používajú aj platbu
smart hodinkami.
Všeobecne bezhotovostné platby majú pre predávajúceho viacero výhod. Jednou z nich môže byť napríklad rýchlejšie vybavenie kupujúceho. Ďalšie benefity pre podnikateľa a viac informácií o mobilnej platbe, ale aj ostatných alternatívach si môžete prečítať v článku Hotovosť, karta či mobil? Ktorá platobná metóda je najobľúbenejšia a ktorá najbezpečnejšia?