Príbeh auta, ktorému cestu k sláve vydláždili bicykle a nevšedné prepojenie dvoch obchodných partnerov.
Unikátne spojenie
Pri počiatkoch Škody stáli dvaja nadšenci: Václav Klement a Václav Laurin. Hneď na úvod možno dodať, že tak výborne fungujúce prepojenie dvoch protikladov, aké možno badať u Klementa a Laurina, sa skutočne nevidí často. Obaja sa navzájom dopĺňali a disponovali vlastnosťami, ktoré ich činili navzájom nenahraditeľnými.
Václav Klement bol inteligentný a šikovný, šancu študovať však nikdy nedostal. Aj napriek tomu sa pri podnikaní ukázal ako veľmi schopný manažér, ktorý dokázal výborne pracovať s ľuďmi a motivovať ich. Jeho typickou vlastnosťou bola prísnosť nielen vo vzťahu k druhým, ale aj k sebe samému. Vyznal sa v ekonomických reáliách krajín, ovládal cudzie jazyky a neustále hľadal spôsoby ako zefektívniť výrobu a podporiť konkurencieschopnosť podniku.
Václav Laurin sa od svojho spoločníka v mnohom odlišoval. Laurin bol tichý a skromný človek, výnimočne technicky a manuálne nadaný. Vedel, že jeho pozícia v podniku je na míle vzdialená od tej, ktorú zastával Klement. Išlo o skutočne talentovaného technika, ktorý sa celý čas pohyboval priamo vo výrobe, kde neustále vylepšoval a dolaďoval technické detaily produktov. Kombinácia talentu, precíznosti a obrovského nadšenia dokonale vyhovovala aj prísnemu Klementovi. Ešte dlho po tom, čo sa z oboch stali úspešní podnikatelia, sa Laurin stále pohyboval v montérkach po závode a zamestnanci si ho za to nesmierne vážili.
Zatiaľ čo Laurin vedel, že Klement svojou povahou schopného obchodníka a manažéra dostal značku na úplnú špičku, Klement si zase veľmi dobre uvedomoval, že Laurin zabezpečuje technický chod firmy a tiež do veľkej miery stojí za ich spoločným úspechom.
Za všetkým bol bicykel
Ak sa chceme pozrieť na ich spoločné podnikanie od samého počiatku, musíme sa vrátiť do roku 1894, kedy sa v Českej republike v meste Mladá Boleslav začala písať história jednej z celosvetovo najznámejších automobilových značiek. Vtedy začal 26-ročný Václav Klement sám opravovať bicykle. Dohnala ho k tomu nepríjemná skúsenosť, keď sa mu krátko po kúpe pokazil bicykel nemeckej značky a predajca jeho reklamácii nebol schopný vyhovieť, keďže bola napísaná v češtine. Rozhorčený Klement sa preto spojil so zámočníkom Václavom Laurinom s cieľom venovať sa oprave bicyklov. A tak začalo duo Laurin & Klement opravovať bicykle a zároveň ich aj vyrábať pod značkou Slavia.
Originálny marketing
Prvé úspechy na seba nenechali dlho čakať. Koncom 19. storočia svoju činnosť rozšírili aj na motocykle, ktoré boli úspešné aj v zahraničí a ich predaj stále stúpal. Václav Klement sa totiž rozhodol postaviť marketingovú stratégiu na pretekoch, čo sa ukázala ako mimoriadne účinný krok. V roku 1902 sa ich motocykle zúčastnili slávneho závodu Paríž — Viedeň a ako jediné ho zvládli bez technických problémov. Spoločníci si uvedomovali, že zo svojho potenciálu môžu vyťažiť ešte viac, preto v roku 1905 začali vyrábať autá. Ich prvý automobil sa predstavil pod názvom Voiturette A a vzápätí sa na automobilovom trhu stal doslova hitom.
Prichádza Škoda
Po 1. svetovej vojne sa situácia nevyvíjala priaznivo: zákazníci z bývalého Rakúsko-Uhorska zrazu stáli za hranicami a novovzniknuté štáty čelili zlej ekonomickej situácii. V roku 1924 sa firma navyše stala obeťou ničivého požiaru a Laurin a Klement sa začali obzerať po partnerovi, ktorý by im pomohol postaviť sa na nohy. Rok nato sa spojili s akciovou spoločnosťou Škodou Plzeň, ktorá sa krátko predtým orientovala na výrobu zbraní a až po vojne svoju činnosť rozšírila o výrobu dopravných prostriedkov. Toto spojenie znamenalo koniec značky Laurin & Klement a oficiálne sa začala používať značka Škoda spolu s jej typickým znakom okrídleného šípu.
Čo sa dialo so Škodou a jej zakladateľmi ďalej?
Samozrejme, ani Václav, ani Klement sa nestratili. Václav Laurin v závode ďalej pôsobil ako technický riaditeľ, neustále bol prítomný priamo v závode a svoju vášeň za prácu v kancelárii nikdy nevymenil.
Klement bol aktívny v Spoločnosti pro výrobu a predaj automobilov (ASAP), kde neustále presadzoval modernejšie spôsoby výroby automobilov a zavádzanie nových technológií. Oblasť Mladoboleslavska mu dokonca vďačí za vybudovanie niekoľkých vodných elektrární a elektrifikácie celého regiónu. Možno práve akási večná nespokojnosť bola v podnikaní Klementovou najdôležitejšou vlastnosťou. Nikdy sa neuspokojil so zabehnutým systémom, neustále hľadal nové cesty na zdokonaľovanie a slovo stagnácia mu bolo cudzie.
Samotná Škoda sa po 2. svetovej vojne stala národným podnikom a automobilová výroba bola oddelená od časti podniku v Plzni. Od tejto chvíle vystupovala pod novým menom AZNP Mladá Boleslav a získala monopol na výrobu osobných áut v niekdajšom Československu.
Po páde komunistického režimu sa vláda zhodla na potrebe zahraničného partnera, ktorým sa stal známy Volkswagen.
V súčasnosti sa spoločnosť prezentuje pod názvom Škoda Auto a.s. a patrí medzi najvýznamnejšie podniky v Českej republike. Popularita značky je stále obrovská a dnes je to už 120 rokov odvtedy, čo Václava Klementa vyprovokovala reakcia nemeckého výrobcu bicyklov. O tom, že spolu s Laurinom položia základy jednej z najznámejších automobilových značiek, sa dvom bicyklovým nadšencom kedysi zrejme ani nesnívalo. Pritom výnimočné prepojenie tak rozdielnych ľudí, založené nielen na tvrdej práci a talente, ale aj na vzájomnom rešpekte, ich k tomu už od samého začiatku predurčovalo.