Podnikateľský príbeh muža, ktorý vymyslel automobil (Carl Benz)

Podnikateľský príbeh muža, ktorý vymyslel automobil (Carl Benz)
Lýdia Hamarčáková

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.

Zobraziť viac
Zobraziť menej

Mercedes–Benz, značka automobilov, ktorá je dnes známa po celom svete. Trojcípa Daimlerova hviezda a okolo nej Benzove vavríny, to je znak prvého automobilu s vtedy tromi kolesami, kormidlom a žiadnou karosériou. Dnes je základ auta iný, to však nič nemení na skutočnosti, že za otca automobilu nemôžeme označiť nikoho iného ako Carla Benza, ktorý bol už od útlych začiatkov konštruovania automobilu presvedčený, že to bude celosvetový trhák.

Detstvo a úspešné roky štúdia

Carl Benz sa narodil 25. novembra 1844 a jeho detstvo nebolo ani zďaleka jednoduché. Už ako malé dieťa prišiel o otca, ktorý však aj napriek tomu ostal pre neho veľkým vzorom. Vďaka otcovi mal už od detstva vzťah k technike a automobilovému priemyslu. Carl bol aj napriek ťažkým životným pomerom a rodinnej situácii výborným študentom a dosahoval nevídané úspechy. Už ako deväťročný začal navštevovať Lýceum pre nadaných, následne študoval na Polytechnickej Univerzite a ako pätnásťročný nastúpil na Univerzitu v Karlsruhe, ktorú aj úspešne dokončil.

Neslávne roky a prvé neúspechy           

Po ukončení štúdií sa však Carl dlho pretĺkal v rôznych firmách strojárenského charakteru v rodnom Karlsruhe, Mannheime, Pforzheime, či vo Viedni. To však nebolo tým čo by Carla nadchlo. Jeho veľkým snom bolo totiž zostrojenie vozidla podobného konskému kočiaru. Tak sa ako dvadsaťsedemročný vrátil do Mannheimu a so spoločníkom Augustom Ritterom založil zlievarenskú a mechanickú dielňu, kde predpokladal prvý skutočný úspech. Ten sa však neodstavil, pretože Ritter sa ukázal ako nespoľahlivý  spoločník a firma následne skrachovala. Na nohy ho opäť postavila jeho milujúca manželka Bertha Ringer, ktorá odkúpila vtedajší Ritterov podiel.

Ďalšie ťažkosti sa však ukázali potom, čo si banky v Mannheime začali nárokovať  na jeho Gas Fabrik a tak sa Carl pokúsil získať novú pôžičku od banky a následne sa spoločnosť pretransformovala na akciovú spoločnosť Gasmotoren Fabrik Mannheim. Carl však nebol spokojný s jeho len približne 5 % podielom akcií a stále nenaplnenou túžbou o dizajnovaní vlastných automobilov, to neskôr bolo aj dôvodom jeho odchodu zo spoločnosti.        

Toto pomerne ťažké obdobie bolo zároveň podmienené aj spoločenskými udalosťami, ktoré sužovali krajinu v týchto časoch. Neustále prebiehali vojny, ktoré vyvrcholili zjednotením Nemecka. Až tento podnet sa stal vrcholom nemeckej politiky a celkom nevyhnutne to malo vplyv na oživenie a posilnenie priemyslu v Nemecku a zároveň vznik Nemeckého cisárstva. Po tomto temnom období sa ukázali konečne svetlé okamihy v Carlovom živote, ktoré boli podmienené aj dobovými podmienkami.

Zrod prvého automobilu            

Vďaka jeho húževnatosti a neustálej snahe napredovať svoj cieľ a zároveň aj  napriek ťažkým časom a mnohým neúspechom sa mu v roku 1883 konečne podarilo svoje dlho očakávané túžby naplniť a skonštruoval vozidlo, ktoré bolo v podstate trojkolka poháňaná jednovalcovým štvortaktným benzínovým motorom s elektrickým zapaľovaním. Táto trojkolka s výkonom jednej necelej konskej sily dosahovala rýchlosť 18 km/h. Podarilo sa mu to už v jeho novej spoločnosti Benz & Company Rheinische Gasmotoren-Fabrik. 29. január 1886 možno preto označiť za deň zrodu prvého automobilu. Carl predpokladal, že tento jeho vynález zožne nesmierny úspech, ale skutočnosť bola iná, automobil sa sprvu nestal celosvetovým trhákom a skôr ako obdiv u ľudí vzbudzoval nedôveru. Ako jeden z dôvodov, prečo automobil neprerazil možno označiť aj zlé Carlove marketingové schopnosti, ktoré ho aj napriek jeho vynikajúcemu technickému nadaniu nedokázali vyniesť na stupienok veľkých vynálezcov. Tak sa Carl aj naďalej musel pasovať s finančnými ťažkosťami ako udržať firmu a súčasne materiálne zabezpečiť svoju rodinu.

Bertha Benz a jej tri prvenstvá

Ako veľká opora sa v tejto opäť slabej chvíli ukázala Carlova manželka Bertha, ktorá sa bez vedomia svojho manžela spolu s dvomi synmi vydala na tomto prvom automobile na výlet k mame do 106 km vzdialeného Pforzheimu. Bola to veľká odvaha, akú Bertha predviedla, vozidlo bolo totiž do tejto chvíle skúšané len na kratšie vzdialenosti a teda šlo o prvú diaľkovú jazdu. Ďalším prekvapením bolo, že Bertha ho nikdy predtým neriadila a v technike tiež nebola doma, napriek tomu bola vôbec prvou vodičkou na svete. Počas cesty musela vyriešiť viaceré nástrahy. Jednak to boli zlé cesty, ktoré neboli ani zďaleka vhodné pre automobily a taktiež nedostatok paliva. To však Bertha vyriešila v jednej z lekárni po ceste (totiž prvou pohonnou látkou bol ligroín, ktorý bol dostupný výlučne v lekárni) a teda ako o prvej benzínovej pumpe hovoríme práve o lekárni vo Heidelburgu.

Práve vďaka nesmiernej odvahe Berthe zožal nakoniec tento Carlov automobil u ľudí obdiv a uznanie. Od tohto momentu začala sínusoida firmy stúpať náramným tempom a tým sa zlepšilo aj Carlovo postavenie.        

Daimlerova hviezda a Benzové vavríny

Autá so značkou, ktoré nosili meno tohto vynálezcu sa vyrábali až do leta 1926, práve vtedy sa na ceste objavili vôbec prvé automobily z radu Mercedes-Benz, ktoré dodnes majú v znaku trojcípu Daimlerovu hviezdu, ktorej hroty symbolizujú tri oblasti kde sa musia motory presadiť dodnes a to zem, vzduch a voda, okolo nej sa nachádzajú Benzové vavríny. Vznik značky Mercedes-Benz bol dôsledok toho, že dvaja veľký konkurenti Gottlieb Dailmer a Carl Benz sa spojili a založili tak veľkú automobilku Dailmer-Benz. Ako dôvod spojenia sa uvádza najmä spomínané neuspokojivé Benzove schopnosti v oblasti manažovania, ktorý týmto krokom svoj podnik posilnil a stal sa tak veľkým hráčom vo svete automobilového priemyslu.

Názov Mercedes

Mercedes označuje španielke meno a v preklade znamená milosť. Názov značky Mercedes sa zrodil vďaka rakúskemu obchodníkovi Emilovi Jellinkovi, ktorý bol ohúrený práve automobilmi z radu Daimler a tak si objednal v roku 1897 svoj prvý voz Daimler. Následne si objednával ďalšie a ďalšie a neustále požadoval vyššiu výkonnosť. S týmito autami sa zúčastňoval rôznych športových súťaži, kde vystupoval jeho tím pod pseudonymom „Mercedes“, čo bolo symbolicky meno jeho prvej dcéry. Tak sa v roku 1900 dohodol Jellinek s firmou Daimler na výrobe nového motora, ktorý niesol názov Daimler – Mercedes. To možno označiť za novú plejádu vo výrobe áut značky Mercedes, ktorá si našla uznanie a obľubu po celom svete.

Carl Benz prežil vo svojej automobilke celý svoj život a ukončil ho až 4. apríla 1929 keď umrel na zápal priedušiek. Na svoju dobu a pomery bol aj napriek nie vždy slávnym rokov svojho života nepochybne úspešný človek. Označujeme ho za prvého vynálezcu automobilu. Podľa neho nie je pomenovaná len automobilka Mercedes–Benz, ale rovnako aj pohonná hmota benzín. Spoločnosť Mercedes-Benz patrí v súčasnosti k jedným z najväčších výrobcov automobilov na svete.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk

Lýdia Hamarčáková
Lýdia Hamarčáková

Som človek, ktorý nemá nikdy na nič čas a aj ak ho má vždy si ho nejako rozvrhne. Popri štúdiu a priateľoch si ho rada vypĺňam písaním článkov, ktoré i mňa vždy obohatia o nové informácie. „Neškatuľkujem sa“, a preto ma zaujímajú témy z rôznych oblastí (rada prepínam): ráno politické, popoludní podnikateľské a večer spoločenské. Ako typická žena, nemám problém sa prispôsobiť v akejkoľvek situácii, a to o mne tvrdia i iní. Pri mojich aktivitách je dopingom jednoznačne káva, no i dobrá nálada a príjemní ľudia.


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky