Drew Houston, 24 ročný študent, sa v roku 2007 rozhodol skrátiť si čakanie na autobus prácou na svojom notebooku. Potom, čo vybral počítač z tašky, zistil, že z tohto plánu bohužiaľ nebude nič. „Môj USB kľúč zostal doma na stole, čo znamenalo, že nemôžem pracovať.“, hovorí dnes už 28 ročný úspešný podnikateľ. „Po chvíľke zlej nálady som podobne ako každý poriadny inžnier začal písať program. Nemal som tušenia čo sa z toho nakoniec vyvinie.“
„To, čo som vtedy vytvoril bol základ Dropbox-u.“ Dropbox je služba, ktorá prostredníctvom webového prehliadača umožňuje užívateľom prístup, zdieľanie a synchronizáciu súborov, fotografií a videí takmer z každého mobilného telefónu alebo počítača. Dnes sa Dropbox pýši viac ako 25 miliónmi registrovaných užívateľov, pričom každých päť minút sa uloží viac ako milión súborov. Avšak toto všetko neprišlo zo dňa na deň.
V júni 2007 sa Houston spolu so svojim spolužiakom z technologického inštitútu v Massachusetts (USA) Arashom Ferdowsi rozhodol založiť firmu. Dvojica sa rýchlo rozbehla. KýmHouston stihol vysokú školu dokončiť, Ferdowsi z nej naopak v poslednom semestri odišiel, aby sa mohol projektu naplno venovať. Obaja tri mesiace neúnavne pracovali v preplnenej kancelárii v meste Cambridge. Každý deň vstávali na obed a pracovali až do skorého rána. „Myslím si, že sme začali ako väčšina podobných “tech“ firiem. Jednoducho zopár chlapcov, ktorí programujú v boxerkách v tmavej miestnosti.“ hovorí Houston. „Dali sme hlavy dohromady a tvorili sme.“
V septembri sa tím presťahoval do San Francisca. V nasledujúcom období spoločnosť získala na svoj rozvoj financie vo výške 7.2 milióna dolárov od Sequoia Capital, Accel Partners, Y Combinator a hŕstky individuálnych investorov. „Bol to dôležitý míľnik pre náš tím.“ hovorí Houston. Avšak až po tom, keď sa začalo šíriť inštruktážne video o požívaní Dropbox-u na webovej stránke Digg, si Houston začal naplno uvedomovať potenciál svojho start-upu.
„V tom čase nebol Dropbox spustený. Po rýchlom rozšírení videa sa v našom poradovníku zvýšil počet ľudí z 5 000 na 75 000 v priebehu jednej hodiny. Po tomto veľkom návale bolo jasné, že pracujeme na niečom, o čo ľudia majú záujem.“ hovorí Houston.
V súčasnosti firma zamestnáva 50 ľudí. Namiesto reklamy, ktorú firma využíva minimálne, sa spolieha na odporúčací program, ktorý užívateľov odmeňuje dodatočným voľným priestorom za to, že na webpozývajú nových zákazníkov. Hoci zakladatelia nezverejňujú konkrétne špecifické čísla, základom príjmu Dropboxu je ich prémiová služba. Základná služba, v rámci ktorej majú zákazníci zadarmo do 2 GB voľnej pamäte, je poskytovaná bezplatne, avšak ak má zákazník záujem o väčší voľný priestor, tak za 50 GB si priplatí 9.99 dolárov / mesiac a za 100 GB 19.99 dolárov / mesiac.
Medzi spokojnými užívateľmi nájdeme tak jednotlivcov ako aj malé podniky, organizátorov podujatí, ba dokonca aj veľké spoločnosti ako je napr. Red Bull. Keďže polovica zákazníkov pochádza zo zahraničia, spoločnosť nedávno spustila jazykovú mutáciu služby v ďalších štyroch jazykoch – španielčine, francúzštine, nemčine a japončine.
Spracoval Peter Franko podľa www.inc.com