Pravidelné testovanie vo firme je benefit na nezaplatenie

Testovanie vo vašej firme si viete objednať na kľúč. Nepotrebujete nič riešiť, profesionáli všetko zabezpečia za vás. Prečítajte si, ako takéto testovanie vyzerá v praxi.

Firmy dnes v súvislosti s pandémiou čelia hneď niekoľkým hrozbám. Medzi tie viditeľné patrí odstávka výroby a s ňou spojené obrovské náklady a neistota od manažmentu po zamestnancov. Ešte horšie sú však tie neviditeľné. Síce sa neprejavia okamžite v stojacich linkách, ale znížená výkonnosť a zhoršená psychika pre mesiace home officu a sociálnej izolácie dnes komplikujú život ľuďom vo veľkej časti firiem. Riešením je zabezpečiť bezpečné prostredie ešte predtým, ako sa podarí všetkých zamestnancov zaočkovať. Dosiahnuť to je možné pravidelným testovaním.

Pravidelné testovanie vám zrealizujeme na kľúč

„Keď sme chceli v našej materskej softvérovej spoločnosti Vacuumlabs vytvoriť v čase pandémie bezpečné prostredie pre softvérových vývojárov, spustili sme pravidelné testovanie. Najprv raz, neskôr až štyrikrát týždenne kombináciou antigénových a PCR testov. Výsledok bol jednoznačný: od októbra 2020 sa vo firme vyskytlo len sedem pozitívnych prípadov, ktoré sme zachytili ešte predtým než došlo k rozšíreniu nákazy. Pritom v priestoroch denne spoločne pracovali desiatky ľudí ako roky predtým,“ hovorí o praktických prínosoch pravidelného testovania Martin Vavrinčík, projektový manažér projektu Rýchlotest COVID.

Rýchlotest COVID je projekt, ktorý realizuje pravidelne tisícky testov vo firmách ako VÚB, Prima Banka, Dedoles, Formel D, Slovenská plavba a prístavy a ďalších. Celé testovanie funguje kompletne na kľúč. Vedenie firmy len zašle zadanie s počtom zamestnancov, dátumom prvého testovania a informáciou o priestoroch vo firme, zvyšok preberá Rýchlotest COVID.

Ako vyzerá testovanie na mieru vo firme 

Pre testovanie vo firmách odsúhlasil štát v januári poskytnutie antigénových testov zadarmo a príspevok 3,50 eur na zamestnanca, prípadne ich rodinných príslušníkov. Aj keď sú zvyšné náklady na firme, dnes sú už výrazne nižšie ako pred pár mesiacmi. „Testovanie antigénovými testami vyjde firmu od 3,50 eur na zamestnanca, pri PCR testoch je to od 27,90 eur,“ hovorí M. Vavrinčík. Tieto náklady sú neporovnateľné s prípadnými následkami prepuknutia ohniska nákazy vo firme.

„Kombinácia, ktorá sa nám pri testovaní vo firmách osvedčila, je rýchlosť antigénového testovania a presnosť PCR testov. Na jednej strane tak majú firmy možnosť identifikovať ešte pred začiatkom zmeny infekčných jednotlivcov, na druhej strane zachytávajú presnejšie PCR testy infikovaných aj v raných štádiách nákazy a dlhodobo poskytujú vyššiu mieru bezpečia,“ dodáva M. Vavrinčík.

Veľkým plusom je, že celé testovanie firmu nijako administratívne nezaťažuje. Rýchlotest COVID príde s odberným tímom či tímami (podľa počtu zamestnancov), kompletným vybavením a know-how, ako rýchlo, a zároveň v priateľskom prostredí bez stresu, otestovať aj stovky zamestnancov. „Testovanie vo firmách sme na základe tisícok testov maximálne zdokonalili a dokážeme pri testovaní zabezpečiť maximálnu bezpečnosť a pohodlnosť s minimálnym čakaním a zaslaním elektronických certifikátov na e-mail zamestnancov alebo cez sms. Naši ľudia sú profesionáli, ktorí sa navyše starajú o príjemnú atmosféru,“ vysvetľuje Martin Vavrinčík, ako to prakticky vyzerá pri testovaní.

Funguje to? Áno (fakty hovoria jasne) 

Skúsenosti z posledných mesiacov z projektu Rýchlotest COVID jasne dokazujú, že vytvoriť vo firme bezpečné prostredie vďaka pravidelnému testovaniu je reálne možné. Pravidelné testovanie zabraňuje tomu, aby sa v spoločnosti vyskytlo ohnisko nákazy a udržiava zamestnancov v istote, že budú mať prácu a uživia rodiny. Netreba zabúdať, že z každej firmy sa aj pri dodržiavaní zvyšných opatrení R-O-R môže rýchlo stať ohnisko nákazy, aj keď všeobecné čísla pozitívnych prípadov v populácii začali klesať. „Podobné situácie zažili firmy v mnohých európskych krajinách, ktoré sa dnes pasujú s treťou vlnou pandémie aj napriek doteraz lepším výsledkom a vyššej zaočkovanosti. Pravidelné testovanie vo firmách je nevyhnutná súčasť preventívnych opatrení.“

Návod, ako sa vrátiť späť k normálu

Najťažšie je skúsiť návrat do normálu vo firmách, ktoré mali dlhé mesiace zatvorené spoločné priestory. Martin Vavrinčík v takom prípade radí, aby v prvom kroku skúsili určiť iba jeden deň, kedy celá firma vďaka pretestovaniu zamestnancov bude môcť prísť do práce. „Keď sa všetci ľudia spoločne stretnú a jeden deň v týždni si pripomenú, aké je skvelé fungovať spolu v práci ako kolektív, zásadne to zmení doterajšiu „pandemickú“ náladu vo firme. Uvidíte, ako vás to naštartuje. Aby ste tento krok spravili bezpečne, stačí ľudí raz týždenne pred vstupom do firmy otestovať PCR testami, a potom už len dodržiavať všetky odporúčané pravidlá. Ľudia pookrejú vďaka kontaktu s blízkymi ľuďmi a istote, že sú v bezpečnom prostredí. To je benefit, ktorý je dnes vo firmách na nezaplatenie.“

Keď si spoločnosť na tento systém zvykne, môže sa počet dní postupne zvyšovať. Súbežne by mala stúpať aj intenzita testovania. Pri päťdňovom pracovnom týždni v spoločných priestoroch Martin Vavrinčík odporúča testovanie trikrát v týždni, ideálne v pondelok, stredu a piatok. Piatkové testovanie ľuďom dá istotu, že sú bezpeční aj pre svoje okolie počas víkendových aktivít a pondelkový test zase zabezpečí, že sa odhalí prípadný prenos vírusu z voľných dní.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Výluka ako alternatíva štrajku zo strany zamestnávateľa

Kedy a ako môže firma zastaviť prácu, čo to znamená z hľadiska mzdových nákladov a aké sú oznamovacie povinnosti zamestnávateľa, ktorý sa pre výluku rozhodne?

Dohoda o vykonaní práce a dohoda o pracovnej činnosti v roku 2025

Príležitostné práce možno vykonávať aj na základe dohody uzatvorenej mimo pracovného pomeru. Kedy a za akých podmienok po nej možno siahnuť v roku 2025?

Dohoda o pracovnej činnosti na výkon sezónnej práce od 1. 1. 2025

Sezónne práce je možné vykonávať aj na základe dohody o pracovnej činnosti, ktorá však má určité špecifiká. Aké obmedzenia a iné podmienky Zákonník práce vyžaduje?

Pobyt cudzinca v rámci vnútropodnikového presunu/mobility

V čom sa líši vnútropodnikový presun (ICT) od tzv. mobility zamestnanca presunutého v rámci podniku? Kedy sa ktorý využíva a aké povinnosti s nimi súvisia?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky