Slováci odštartovali Açaicomaniu – priniesli zdravý biznis z Brazílie

Na Slovensku sa rozbehla açai mánia. Postarali sa o ňu podnikatelia Peter Matúška s Andrejom Bartalosom, ktorí začali s výrobou a predajom produktov z açai, fialových plodov priamo z brazílskeho pralesa. Nejde o typický startup, no napriek tomu toto podnikanie rastie raketovým tempom a jeho cieľom je dobyť svetové trhy.

Açai - vitamínová bomba z amazonského pralesa

Pýtate sa, čo je to açai? Sú to fialové bobule z brazílskeho pralesa. Toto amazonské ovocie chuťou a vôňou pripomína čokoládu a lesné plody. Je unikátne tým, že je veľmi zdravé. Obsahuje vysoký objem vlákniny, je skvelým zdrojom energie, vďaka čomu zlepšuje telesný výkon, je obrovským zdrojom antioxidantov a obsahuje zdravé tuky nevyhnutné pre dobrý vývoj našej nervovej sústavy.

Všetko sa to začalo pred piatimi rokmi, kedy odišiel Peter Matúška z úspešnej slovenskej firmy, ktorú rozbehol od nuly a rozhodol sa aj s kolegom Andrejom Bartolosom vyraziť do Brazílie oddýchnuť si a zasurfovať. „Vybudoval som distribučnú spoločnosť mobilných telefónov, ktorá je v súčasnosti najväčšou distribučnou spoločnosťou v regióne Slovensko, Česko, Maďarsko s obratom okolo 150 miliónov eur. Pred piatimi rokmi sme si s mojim kolegom Andrejom povedali, že s biznisom končíme a ideme si do Brazílie zasurfovať. Tam úplne nevinne vznikol náš nový príbeh. Počas surfovačiek sme prišli na jednu pláž a stretli sme tam ľudí, ktorí celý deň jedli nejakú fialovú hmotu açai. Na pláži sme zostali dva týždne a tí ľudia boli veľmi veselí, príjemní, dobrí, vyšportovaní a v zásade nejedli nič iné iba toto,“ hovorí o začiatkoch ich firmy Peter Matúška.

Prvé receptúry miešali v záhradnom domčeku

Ešte vtedy si pri mojite spravili svoj prvý biznis plán. „Možno bolo mojít trochu veľa, lebo sme v našom podnikateľskom pláne nakreslili raketový štart a povedali sme si, že to pôjdeme otestovať - dostaneme sa k surovine a donesieme açai domov ochutnať naším priateľom na Slovensku. Tak sme to aj urobili. Išli sme do amazonskej časti Brazílie, no prišli sme tam v úplne zlú dobu, lebo nebolo obdobie zberu. Rozprávali sme sa s domorodcami a tí nám povedali, aby sme prišli znova, v čase zberu. Začali sme si tam pomaly budovať partnerstvá. Boli skôr na kamarátskej báze, lebo nejde o taký typický obchod kúpim – predám. Naši noví priatelia nám zabezpečili základ suroviny, s ktorou sme začali experimentovať v mojom záhradnom domčeku. Tak vznikla receptúra, tvár a vlastne celý výrobok Açaico. Dali sme ho ochutnať ľuďom na Slovensku a oni povedali: Wau, to je perfektné! Tak sme sa rozhodli biznis viac rozšíriť a v roku 2010 založili firmu Açaicomania Europe,“ vysvetľuje.

Dnes vyrábajú z açai výrobky Açaico, ktoré sú okrem výnimočne pozitívnych účinkov na zdravie aj pomerne rôznorodé. Môžete si kúpiť dreň, ktorá sa mieša s guaranou, nápoje, ale aj sušené açai a mrazený jogurt.

Investori nám umožnili začať budovať svetovú firmu

Sám Peter hovorí, že v začiatkoch ešte nemali globálne ambície, tie prišli až trošku neskôr. Prvý rok a pol vyvíjali produkt, ďalší rok ho priniesli ho do reštaurácií a do nie zosieťovaných miest predaja. Rok na to s produktom vstúpili do retailu a tento krok sa firme vydaril. „Mali sme veľmi pozitívne ohlasy. Tak sme si povedali, že by bolo fajn teraz urobiť taký veľký push, ale stále iba na Slovensku. Vedeli sme, že do partie budeme musieť niekoho prizvať a tak vzniklo naše partnerstvo s našimi dvoma aktuálnymi investormi LBG a G4. Toto pomyselné manželstvo funguje už druhý rok,“ spomína Peter, ako sa vlastne dostali k svojím súčasným investorom. „Investorov sme oslovili po troch rokoch od založenia firmy. Dostali sme sa k nim vďaka osobným kontaktom, ale viac-menej to bola náhoda. O bankovom financovaní sme príliš neuvažovali. Vedel som ako to chodí a v tom čase sme boli pre banky malou firmou, ktorej by určite taký veľký úver nedali. A my sme potrebovali väčší objem peňazí na rast,“ dodáva Peter Matuška.

Chceme tržby 200 miliónov eur a byť globálnym hráčom

Ako je na tom firma v súčasnosti? Po piatich rokoch existencie robí reálny biznis na Slovensku, v Česku, v Holandsku, škandinávskych krajinách, v Japonsku a v Južnej Kórei. Z hľadiska globálnej perspektívy ju však Slovensko a Česko príliš nezaujímajú, chce sa sústrediť predovšetkým na veľké svetové trhy.

Plány firmy sú naozaj ambiciózne a darí sa jej výborne ich plniť. „Každoročne rastieme o 100 – 200 %. Keď sme začínali mali sme tržby okolo 80 000 eur a tento rok budú viac ako tri milióny eur. Naším cieľom je do 10 rokov mať tržby na úrovni 150 – 200 miliónov eur a byť globálnym hráčom prezentovaným na 5 - 10 silných trhoch,“ dodáva Peter Matuška na záver.

Kľúčové míľniky Açaimanie

2010 Vznik Açaimanie
2011 Reálny štart predaja, prvé tržby na úrovni cca 80 000 eur
2013 Vstup dvoch investorov do firmy
2015 Tržby 3,2 milióna eur

 

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky