Martin Piko: 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov zlepšilo moje podnikanie

V októbri 2013 predstavil portál podnikajte.sk knižnú novinku, 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov, ktorú vydal v spolupráci so Združením mladých podnikateľov Slovenska. Jej autorom je Martin Piko (1990), redaktor portálu podnikajte.sk, pre ktorý začal písať v júli roku 2012. Predtým sa venoval krátkej beletristickej tvorbe, s ktorou získal tucet ocenení v literárnych súťažiach na Slovensku. Externe študuje na Katedre žurnalistiky Filozofickej fakulty Univerzity Konštantína Filozofa v Nitre. Okrem toho, že rád píše, je spolumajiteľom spoločnosti Presporty s.r.o., ktorá v Bratislave prevádzkuje športové predajne špecializované na tenis, bedminton a squash.

Čo je nosnou témou knihy 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov a komu je určená?
Nosnou témou je podnikanie na Slovensku, o ktorom majú mnohí ľudia iný obraz, než je v skutočnosti. Určená je každému čitateľovi, ktorý podniká alebo nad začatím podnikania uvažuje. Obsahuje príbehy inšpiratívnych firiem a ich zakladateľov s dôrazom na momenty, ktoré samotní zakladatelia pokladajú za kľúčové pre ich úspech v podnikaní. Zároveň nájdu čitatelia v každom z príbehov rady, ktoré môžu využiť pri štarte a rozvoji vlastných podnikateľských nápadov.

Čo ponúka čitateľovi?
Verím, že každému čitateľovi prináša predovšetkým pútavé čítanie skutočných príbehov, pozitívny príklad a inšpiráciu. Taktiež reálny obraz o tom, čo podnikanie skutočne obnáša a že začať sa dá kedykoľvek a v akomkoľvek veku. Poskytuje nielen inšpiráciu, ale aj praktické rady. Ja sám som vášnivý čitateľ biznis kníh a príbehov podnikateľov, no s každou ďalšou knihou či článkom, ktorý som v minulosti prečítal, mi viac a viac chýbali rady od ľudí, ktorí dosiahli úspech na našom trhu, opis toho, vďaka čomu sa im to podarilo, aké kroky podnikli a akých chýb sa im nepodarilo vyvarovať. Práve preto vznikla táto kniha. Otvorene rozpráva o tom, že cesta k úspechu je v podnikaní dláždená často aj neúspechmi.

Ako dlho sa venuješ autorskej tvorbe?
Písanie ma vždy bavilo. Na základnej škole som bol šéfredaktorom školského časopisu, na strednej škole som štyri roky písal vlastnú humoristickú rubriku, v ktorej som parodoval dianie v škole a niekedy aj dosť ostro poukazoval na veci, ktoré som nepovažoval za správne. Získala niekoľko ocenení. Po skončení strednej školy ma ale neprijali na štúdium žurnalistiky dennou formou. Ukázalo sa to ako kľúčová vec pre moje ďalšie smerovanie.

Prečo?
Zamestnal som sa a veľmi rýchlo som zistil, že forma zamestnania mi nevyhovuje a túžim po pocite slobody a po sebarealizácii. Kým som nemal možnosť podnikať, pracoval som v zamestnaní a po večeroch a po víkendoch som pracoval na sebe. Veľa som čítal, a pomáhal v podnikaní známym. Strážil som si výdavky, aby som si z finančného hľadiska mohol dovoliť meniť zamestnania a stále sa učiť niečo nové. Uvedomil som si, že učenie nefunguje tak, že človeka niekto niečo naučí. Človek sa učí sám a čo sa chce naučiť, to sa naučí aj sám a čo sa nechce, to ho nenaučí nikto. K štúdiu žurnalistiky som sa o rok vrátil, ale externou formou.

Ako si nadviazal spoluprácu s portálom podnikajte.sk?
Chcel som písať, ale nechcel som robiť napríklad v spravodajstve, alebo písať o negatívnych veciach. Svojou tvorbou som chcel podporovať k proaktivite a pozitívnym hodnotám. Záľuba v písaní, túžba po samostatnosti a podnikaní a hlad po vzdelávaní prirodzene vyústili do myšlienky písať o podnikaní. Nápady na témy som však nemal. Portál podnikajte.sk som v rámci samovzdelávania čítal už dlhú dobu, tak som cez kontaktný formulár na portáli prejavil záujem autorsky sa podieľať na tvorbe obsahu. Na ukážku som poslal jeden článok a dostal som možnosť spracovať ďalšie témy. Získaval som pri nich presne tie vedomosti, ktoré som v podnikaní neskôr skutočne potreboval. Stal som sa členom Združenia mladých podnikateľov a spoznal som ľudí, ktorí ma o podnikaní naučili viac ako ktorákoľvek kniha, ktorú som predtým čítal.

Článok pokračuje pod reklamou

Písanie článkov sa napokon premietlo do myšlienky vytvoriť knihu?
Počas spolupráce s portálom som publikoval niekoľko rozhovorov z podujatí, ktoré organizovalo Združenie mladých podnikateľov. Čitatelia o ne prejavovali vysoký záujem. V Združení mladých podnikateľov Slovenska, ktoré organizovalo mnoho podujatí na inšpiráciu mladých ľudí k podnikaniu v tom čase vznikla idea spracovať príbehy slovenských podnikateľov, s ktorou oslovili portál podnikajte.sk a mňa ako autora, ktorý sa venoval týmto témam. Dostal som obrovskú príležitosť, vložili do mňa dôveru a pri tvorbe som mal nezanedbateľnú podporu. Iba veľmi málo ľudí v mojom veku malo možnosť stretnúť sa s toľkými inšpiratívnymi osobnosťami, zhovárať sa s nimi a zároveň vydať svoju vlastnú knihu.

Zmenili úspešní podnikatelia tvoj pohľad na podnikanie?
Kedysi v mladosti som si naivne myslel, že keď človek vybuduje firmu, už nemusí pracovať a firma zarába peniaze sama. Taktiež som si myslel, že majitelia zabehnutých firiem uspeli buď vďaka peniazom, šťastiu alebo pomoci niekoho iného. Ale príbehy úspešných podnikateľov jasne ukazujú, že úspech je záležitosťou hlavne tvrdej práce a správnej kombinácie myslenia a toho, čo človeka baví a na čo má talent. Len minimálny vplyv majú peniaze alebo šťastie. Podnikateľ si totiž nevydýchne a neodchádza do dôchodku, ani keď firmu vybuduje. Je potrebné naďalej ju meniť, zlepšovať, inovovať a neustále prispôsobovať trhu. Pred knihou som si myslel, že podnikanie je hlavne o zarábaní peňazí, ale je to viac. To pravé podnikanie je životný štýl založený na tvorbe a prinášaní hodnôt zákazníkom, klientom a celej spoločnosti.

Čo ti kniha priniesla ako podnikateľovi?
Okrem iného zlepšila moju organizovanosť. Predtým som mal tendenciu odkladať si prácu a plánovať si aktivity. Napríklad emaily som čítal viackrát denne, ale odpisoval som neskôr. Dnes čítam emaily len dvakrát denne a odpisujem ihneď, alebo namiesto písania emailu zdvihnem telefón a veci sa hýbu omnoho rýchlejšie.
Bez môjho dobrého timemanažmentu by v knihe mnoho podnikateľov nebolo. Stretnutia s podnikateľmi, spracovávanie príbehov a popritom manažovanie vlastného podnikania a externé štúdium žurnalistiky znamenali toľko práce, že som sa musel naučiť vybavovať drobné veci hneď, aby ma neťažili a nehromadili sa v úlohách.

Taktiež som sa naučil dôkladne rozlišovať, čo je potrebné urobiť hneď, aby sa veci hýbali a čo niekoľko dní počká bez toho, aby to ohrozilo termíny. Kniha zmenila aj moje ambície. Keď som reálne začínal podnikať, čo bolo takmer súbežne s prípravou knihy, bol som rád, že konečne môžem riadiť svoj čas a podnikanie mi zarobí toľko ako zamestnanie. Kniha ma však obrátila smerom k rastu a odrazu som si dokázal vo svojom podnikaní predstaviť viac. Uvedomil som si, že cieľ je stále ďaleko a je potrebné naďalej dodržiavať princípy, hospodáriť ekonomicky a tvrdo pracovať.

Čo ti kniha priniesla ako spisovateľovi?
Nenahraditeľné a neoceniteľné skúsenosti. Stretnúť sa s vysoko úspešnými podnikateľmi, viesť s nimi plnohodnotné rozhovory a dokázať tlmočiť ich myšlienky bola obrovská výzva, ktorej zvládnutie prirodzene prinieslo zlepšenie niektorých novinárskych zručností, napríklad schopnosť vystihnúť podstatu, či preniknúť do hĺbky problému a získať plnohodnotné informácie.

Čo ti kniha vzala?
Asi dvesto hodín spánku a šesťsto hodín denného času. Ale bola to skvelá jazda.

Ktoré rady si už vyskúšal?
Trochu ma potešilo, keď som videl, že takmer v každom podnikaní panoval v začiatkoch chaos, pretože som potom ľahšie predýchaval chaos, ktorý panoval v mojom podnikaní. Keďže som v podniku práve riešil vytváranie efektívnych procesov, ihneď som zužitkoval všetky rady ohľadne tejto témy. Využil som aj viacero praktických rád, napríklad dohodnúť si s dodávateľmi fakturovanie raz za týždeň alebo za mesiac a nie pri každom dodaní. Ohromne ma posunuli aj rady ako skladať tím, ako vyberať a motivovať zamestnancov, či potreba posudzovať veľkosť pridanej hodnoty vylepšovania nedostatkov. Hlavne som bol pripravený na nevyhnutné prvé zakopnutia. V knihe je však veľa ďalších rád, o ktorých už teraz viem, že ich využijem pri raste a ďalších fázach spoločnosti.

Ktorú knihu by si ty odporučil mladým a začínajúcim podnikateľom?
Všetky, ktoré odporúčali podnikatelia v knihe, sám som väčšinu z nich už čítal a zvyšné mám v pláne. Myslím si však, že v tejto súvislosti by určite mala odznieť ešte kniha Stephena Coveyho "7 návykov skutočne efektívnych ľudí".

Na záver ešte naším čitateľom prezraď, čo tebe osobne dalo písanie tejto knihy?
Som toho názoru, že človek by v mladosti nemal pracovať pre peniaze, ale pre osobný a profesijný rast. Vždy, keď som sa do niečoho pustil neposudzoval som len to, koľko mi za môj čas zaplatia, ale tiež to či vďaka danej aktivite zvýšim hodnotu môjho času do budúcnosti. Jednou z takýchto aktivít je pre mňa aj spolupráca s portálom podnikajte.sk a bola ňou aj tvorba tejto knihy. Získal som veľa vedomostí, ktoré využijem vo svojom podnikaní. Keďže rady od ľudí sú užitočné pre mňa a moje podnikanie, tak si myslím, že rovnaký pocit z tejto publikácie budú mať aj ostatní mladí čitatelia.

Knihu 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov si môžete kúpiť v našom e-shope

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky