Porota v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2020 vybrala piatich finalistov. Aké nápady ju zaujali a kto sa stal absolútnym víťazom tohto ročníka?
Ani v 14. ročníku súťaže Mladý inovatívny podnikateľ, ktorú každoročne organizuje Združenie podnikateľov Slovenska a Junior Chamber International Slovakia, nebola núdza o zaujímavé a inšpiratívne podnikateľské príbehy. V stredu 23. septembra 2020 boli ocenení piati finalisti, ktorých nápady zaujali porotu najviac.
Inovatívny nápad na uľahčenie života zdravotne postihnutým osobám
Jedným z ocenených finalistov je Ľuboš Belavý z HCK - Výskumno-vývojového, informačného a vzdelávacieho centra. Zaoberajú sa vývojom a výrobou špeciálnych pomôcok pre znevýhodnených ľudí. Produkt, s ktorým sa spoločnosť prihlásila do súťaže, je špeciálna počítačová klávesnica HandCubeKeys. Ide o bezdotykovú programovateľnú klávesnicu vyrobenú z dreva, určenú pre ľudí s telesným, mentálnym alebo zrakovým postihnutím. Táto klávesnica je jediná svojho druhu na svetovom trhu.
Ľuboš sa už od mladosti zaujímal o technológie, ktoré by mohli uľahčiť prácu aj znevýhodneným ľuďom. No k vytvoreniu daného predmetu aj spomínaného centra ho viedol aj ďalší impulz – telesne, mentálne a zdravotne postihnuté dieťa v jeho rodine. Videl, ako sa také osoby ťažko začlenia do spoločenského života, preto sa rozhodol pre takúto formu pomoci. V rámci projektu realizujú prednášky spojené s prezentáciou inovatívnej klávesnice a praktické ukážky pri výučbe v centrách a špeciálnych školách pre mentálne a telesne postihnuté deti a autistické deti. Snažia sa tak podnecovať a rozvíjať deti, ktoré nekomunikujú a zároveň im zlepšiť jemnú motoriku. Ich klávesnica je vhodná pre ľudí, ktorým tá bežná nevyhovuje ergonomicky, veľkosťou, tvarom alebo veľkosťou znakov. Nie je však využiteľná len pre znevýhodnené osoby. Taktiež môže slúžiť ako didaktická pomôcka pre zdravých ľudí.
Inovatívne produkty chcú aj naďalej vyvíjať. Momentálne pracujú na novom prototype klávesnice, kde budú 3D obrázky s optickou ilúziou, ale aj na vodiacom robotickom osobnom asistentovi pre osoby so zdravotným postihnutím. Jedným z hlavných cieľom je pokrytie európskeho trhu. Nápad okrem vecných cien získal taktiež špeciálne ceny - „Cena BMW za inovatívnosť“ a „Cena JCI-Slovensko za inovatívne podnikanie“.
Zachovanie rodinnej tradície vďaka biznisu
Zdravé sirupy podľa rodinného receptu zaujali porotu, a tak sa medzi ocenenými finalistami nachádza aj Alexandra Šeligová, zakladateľka spoločnosti Ihličkovo, s. r. o. Ako napovedá názov firmy, ich produktom sú sirupy z ihličia stromov, ktoré sami pestujú. Tie majú slúžiť na zlepšenie imunity a pomáhať pri kašli či zápale hrdla. Celý projekt je založený na príbehu starých rodičov a ich receptúre, no tradičné postupy oživli inováciami. Pracujú taktiež na tinktúrach z borovicových šišiek, vhodných pri reumatizme alebo do kúpeľa, no vyrábajú aj smrekový olivový olej.
Najskôr výrobky využívala rodina Alexandry len pre svoju potrebu. Neskôr sa však rozhodli nápad dostať aj medzi ľudí a zachovať tak rodinnú tradíciu. Sirupy si nechali testovať a certifikovať, čo je podľa jej slov veľmi náročné a finančne nákladné. V podnikaní jej pomáhajú rodinní príslušníci, ktorí majú talent každý na niečo iné. Projektu spoločne veria, preto by radi okrem slovenských certifikátov dostali aj európske, na čom momentálne stále pracujú. Ich ďalším cieľom je dostať produkty nielen do domácností, ale aj do horských chát a hotelov.
Ihličkovo na súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2020 získalo okrem vecných cien určených pre finalistov aj špeciálne ocenenie „Cena JCI-Slovensko za inovatívne podnikanie“.
Záchrana pri zatopení malého či veľkého majetku existuje
Už sa vám stalo, že ste si na notebook, mobil alebo inú elektroniku nechtiac vyliali vodu, alebo sa do zariadenia dostala tekutina iným spôsobom? Lukáš Petruňo so svojimi partnermi sa rozhodli pomôcť aj v takýchto situáciách. Vyvinuli ochranné čipy a záchranné balíčky, založené na nanotechnológii, ktoré majú ochrániť elektroniku a kovy pred pokazením z dôvodu zatopenia. Startupu veria viacerí ľudia, ktorí sú do ich rozvoja ochotní investovať a pomôcť im budovať spoločnosť Humidef, s. r. o.
Cieľom Lukášovej firmy nie je ponúkať tieto produkty len ľuďom pre záchranu malých elektronických zariadení. Zamerať sa chcú aj na štátne podniky (silové, lesy, obrana a pod.), no taktiež pomôcť domácnostiam v oblastiach, kde sú časté povodne a prívalové dažde. Takýmto spôsobom im chcú zachrániť nielen majetok, ale aj množstvo financií, ktoré by im vznikli škodou. Spoločnosť Humidef chce navyše vyvíjať a vyrábať tieto produkty ekologickou cestou.
Transformácia baníctva a čistejšie životné prostredie vďaka technológii od Ekolive
Prvý a jediný poskytovateľ svetovo unikátnej technológie, ktorá predstavuje ekologický prevrat v ťažobnom priemysle a prináša riešenie pre kontaminované životné prostredie ťažkými kovmi. Hovoríme o spoločnosti Ekolive, s. r. o., ktorá bola zaradená medzi víťazných finalistov tohto ročníka súťaže. Ocenenia prišla prevziať konateľka firmy, Darina Štyriaková. Spoločnosť sa zaoberá premenou nebezpečnej ťažby a úpravy nerastných surovín na plne ekologický a prírodný proces, ktorý vytvára lokálne nerastné suroviny ako alternatívu k drahému importu, zodpovedenému za množstvo CO2 emisií. Zároveň vzniká organické bio-hnojivo, ktoré môže nahradiť nebezpečné chemické hnojivá a pesticídy. Servis zabezpečujú množstvom mikroorganizmov.
Už rodičia Dariny mali sen dostať túto dlho vyvíjanú technológiu do reálneho sveta a pomôcť životnému prostrediu. Z vedeckého sveta sa musela naučiť pohybovať v tvrdom svete biznisu, komunikovať so zákazníkmi či naučiť sa cudzie jazyky, aby sa technológia dostala za hranice nášho štátu, ale aj aby mali možnosť získavať európske projekty a nadväzovať medzinárodné spolupráce s univerzitami a výskumnými inštitúciami. Darina verí, že ich technológiou dokážu veľké veci, docieliť zmenu, prispieť k životnému prostrediu a ochrániť zdravie ľudí.
Spoločnosť Ekolive získala okrem vecných cien aj špeciálnu cenu Ministerstva hospodárstva SR, ktorú odovzdal štátny tajomník Oravec.
Z vedca úspešný podnikateľ, ktorý chce pomôcť pri diagnostike ochorenia prostaty
Inovácie sú dôležité v každom odvetví, nevynímajúc medicínske. V roku 2017 vznikla firma Glycanostics, ktorá je zameraná na vývoj a komercionalizáciu diagnostických kitov. Cieľom je priniesť na európsky a neskôr aj americký trh presnú, dostupnú a neinvazívnu diagnostiku nádorového ochorenia prostaty. Predísť tak chcú vysokému počtu zbytočných, nákladných a nepríjemných biopsií prostaty. Firma má v súčasnosti štyroch členov – vedcov podieľajúcich sa na klinickej validácii kitu. Vedec Tomáš Bertók je spoluautorom európskeho patentu a držiteľom know-how, pod ktorého vedením spoločnosť vykonáva všetky klinické štúdie v spolupráci s odborníkmi na urológiu.
Ako problém vníma náročnosť malého startupu preniknúť medzi veľké spoločnosti, ktorými je trh ovládaný. Investori v našich končinách podľa neho nie sú zvyknutí investovať do Biotech sektora a odborná stránka je pomerne náročná na pochopenie pre angel investorov, pochádzajúcich z IT prostredia. Cieľom spoločnosti je preto vytvoriť pre Slovensko úspešný príbeh v Biotech sektore, ktorý by mohol inšpirovať ďalších mladých študentov a vedcov, ktorí sa boja podnikateľského prostredia.
Tomáš Bartók za svoj nápad získal ocenenia - „Cena Indexu za najinšpiratívnejší podnikateľský príbeh“, „Cenu J&T Banky za najväčší spoločenský a ekonomický potenciál“ a zároveň sa stal absolútnym víťazom tohtoročnej súťaže Mladý inovatívny podnikateľ. Jednou z cien, ktorá čakala absolútneho víťaza pritom bola cesta do Bangkoku od Bubo Travel Agency. Tomáš Bertók taktiež získal obed a mentoring od niektorého z EY Podnikateľov roka v SR. Balík cien dopĺňal voucher na ročné predplatné denníka Pravda a mediálnu podporu projektu v hodnote 3000,- EUR.
Špeciálna cena pre inovatívny technologický nápad
Súčasťou palety ocenení súťaže Mladý inovatívny podnikateľ
2020 bola „Cena Microsoftu za prínos k uplatneniu umelej inteligencie
v praxi“. Získal ju Matej Bodnár zo spoločnosti RE-CA, s. r. o. Tá
vznikla ako nasledovník zvončekov RE-BELLS. Ide o privolanie obsluhy
v gastro zariadení, vďaka ktorému je čašník dostupnejší
a produktívnejší. Využitie zvončekov našlo využitie aj v priemysle.
Pomocou smart hodiniek a iných smart zariadení v kombinácii s vlastnými senzormi a komunikačnými zariadeniami prepájajú jednotlivé výrobné procesy tak, aby boli pracovníci včas na správnom mieste. Cieľom je odstrániť čas strávený zbytočným hľadaním a čakaním. Automatizovať procesy vo výrobe im pomáha technika strojového učenia.
Spoločnosť identifikuje problém, navrhne riešenie a realizuje výrobu potrebných technológií, ktoré následne klientovi implementuje. Firma chce takto pomôcť výrobným podnikom zvýšiť svoju efektivitu a udržať si konkurencieschopnosť na trhu.