Moja firma funguje...a čo ďalej?

Má veľa energie, svojský humor, skvelý rozprávačský a dokonca i básnický talent a niekoľko fungujúcich firiem. V roku1995 prevzala firmu po svojom zosnulom manželovi a napriek tomu, že išlo o výsostne „mužské“ odvetvie, zotrvala v ňom a firmu, dnes už vlastne holding – Auto VALUŠEK, vedie veľmi úspešne až dodnes. „Viete, že rovnako ťažké ako začiatok podnikania je rozhodnúť sa v čase, keď už vaša firma alebo firmy fungujú, ako ďalej? Čo vlastne chcem ďalej robiť, aké budú moje ciele?“ opýtala sa pani Valušková hneď na úvod nášho stretnutia. Priznám sa, že ma táto téma zaskočila – predsa len, malo to byť niečo určené začínajúcim podnikateľkám. Ale nakoniec – prečítajte si nasledujúce riadky a uvidíte, že táto téma na začiatok podnikania rozhodne patrí. Je totiž o zmysle celého podnikania.

Kedy ste sa prvýkrát pristihli, že rozmýšľate, čo a ako ďalej?

Kdesi na začiatku, keď som zdedila prvú značku Škoda a potom následne budovala značky VW, Kia, Fiat a Alfa Romeo v rôznych regiónoch, kráčala som cestou, ktorá bola neprebádaná. Vedela som však, že jedna značka a jedno miesto nie je cesta k úspechu. Dnes sa stále viac vyžaduje rozširovanie sortimentu služieb, dostupnosti rýchlej služby, alternatív v obchode, prispôsobenia sa klientovi a rôznych iných aspektov. Podarilo sa. Medzitým moje deti dorástli nielen do veku, ale aj do vysokej odbornosti tak, že sa na nich môžem úplne spoľahnúť. Mala som to šťastie, že všetci traja chceli zostať po štúdiách v rodinnej firme. Generačná konfrontácia je ústretovým krokom aj u nás.Potom však dospejete k poznaniu, že radosť vám vlastne robí niečo úplné iné ako úspech – či už finančný alebo spoločenský. Začnete mať pocit, že chcete participovať aj niekde inde ako v rutinnom obchode a projektoch s tým súvisiacich. Zastavíte sa a poviete si, či už táto križovatka je ta pravá a je správny čas sa rozhodnúť? To je vlastne váš vrchol úspechu, na ktorom si sadnete a rozhliadnuc sa po okolí si vyberiete to, čo vás najviac osloví... a možno aj úplne z inej oblasti.

Článok pokračuje pod reklamou


Prečo práve zdravotne postihnutí?

Práve v tomto období sa v rodine stala ďalšia tragédia a synovec zostal na vozíku. Pár dní s ním mi vlastne pomohlo rozhodnúť sa. V prvom rade som videla roztrieštenosť služieb a aktivít pre ľudí s preukazom ZŤP, veľmi málo možností ďalšieho vzdelávania, uplatnenia sa v praxi, spoločných stretnutí, výmeny skúseností, ale aj poradenstva či pomoci.Tak som začala úplne na začiatku. Po konzultáciách s tými ľuďmi, ktorí mi vlastne svoje potreby a požiadavky tlmočili, som začala zostavovať mozaiku, ktorá už dnes má celkom pekný tvar a farbu. Okrem zdravotne postihnutých ľudí som navštívila aj rôzne štátne inštitúcie, neziskové organizácie, súkromné firmy a nadácie, ktorým som predostrela projekt call centra. Ujalo sa. Z vlastných zdrojov a sponzorských príspevkov súkromných spriaznených firiem som vlastne vytvorila stredisko, kde si skupina zdravotne postihnutých môže nájsť skutočne všetko pod jednou strechou a možno osloví aj zdravých,ktorí pridajú tiež ruku k dielu.


Zdravotne postihnutí a biznis – ide to dohromady?

Táto otázka určite vŕta hlavou všetkým, ktorý s projektom prišli do styku. Po istých skúsenostiach však dnes viem, že zdravotne postihnutým ľudom treba ukázať „ako rybu chytiť a nie im ju dať zjesť“. Zjesť ju môžeš iba raz, ale chytať ich môžeš sústavne. Musíme im pomôcť naučiť sa všetkému, čo môžu v rámci svojich možností následne dosiahnuť. V tom je kus obetavosti, ale aj vzájomného biznisu. Jednorazovo niekomu niečo darujeme, ale čo potom a ako ďalej? Prídu zase tie obyčajné dni bez okázalosti.Krok za krokom, postupne, je nutné ukazovať tým, čo na to majú a aj tým, čo chcú, ako pomaly a iste ísť krok za krokom k cieľu.Tam je jedno či máš preukaz ZŤP alebo nie. Je to tvoj sen a tvoj cieľ. Musíš poznať svoje hodnoty, a aj možnosti, v tomto rozmedzí sa určite každý z nás nájde.

Čo bolo na ceste k úspešnému podnikaniu najťažšie?

Nájsť človeka, ktorému môžete veriť, nájsť partnera, ktorý stojí o Vašu etiku. Plniť sľuby, ktoré sú krásne nielen keď ich dávate, ale aj vtedy, keď ich plníte. Dokázať, že biznis je o úcte partnerov, dodržaní zmlúv, alebo iba tak – slova. Uplatniť sa ako žena v biznise mužov je dodnes i pre mňa nezodpovedaná otázka. Jeden deň mám pocit, že sme to dokázali, ale na druhý deň sa stretnem s úplne inými postojmi, ktoré vyvrátia moje kladné pocity. Ale aj o tom je život, o tom je vzťah muža a ženy, o tom je biznis.Na konci je úspech, peniaze, uznanie, spokojná rodina, pochopenie, radosť, vyčerpanosť, šťastie. A teraz je na vás, vyberte si, čo je najdôležitejšie?


To bolo, je a bude

Lačné pohľady plné túžob – v premenenie snov,
Vzdušné zámky na základoch Pevna,
Obrovská radosť – či túlavosť bezcieľna,
Roztáčajúc kolotoč pravdivých
či nepravdivých slov.
To bolo...

Keď deti rúčky vkladali ti do dlane,
Cítila si obrovskú silu a odvahu,
Zastavila si ten čas až na srdca prahu,
Vykročiac – nebojácne na života obrovské pláne.
To bolo...

Zľahka, potichúčky zakráda sa zlodej čas,
Malé, malinké – denné znaky zanecháva,
Menia sa šaty, hry, spojenia i práva,
Vždy v inom však veľa nachádza sa krás.
To je...

Ani netušíš aký je život protivný tajnostkár,
Užívaj si v pohode hodinu, deň, jaro či rok,
S úsmevom predsa darí udržať sa ti
zrýchľovania krok,
Lebo nielen na telo pomaly sadá únava –,
ale i na tvár,
To je...

Zakvač si ruky do prednej len úspechu línie,
A nepúšťaj sa veru za živý svet,
Udrž si silu Tvojej bojovnosti a krásu duše
rozkvitnutý kvet,
Nech brečtan úspešnosti Tvojej na všetkých
a všade sa vinie.

Klaudia Valušková venuje pre všetky ženy
podnikateľky a budúce podnikateľky.

ZDROJ: Magazín Úspešná podnikateľka, ktorý vychádza v rámci projektu na podporu podnikania žien REGIONFEMME – ženy - vzdelanie – podnikanie. Projekt bol vybraný a realizuje sa v rámci programu cezhraničnej spolupráce Slovenská republika – Rakúsko a je spolufinancovaný z prostriedkov EFRR. Vydavateľ: Združenie žien v podnikaní.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?

Cukráreň Floril: súdržnosť rodiny sa odráža v ich fungovaní aj zákuskoch

Z pivnice do vlastných prevádzok, kaviarní či hotelov. Ako funguje 80-členný kolektív, ktorého štvrtinu tvoria príbuzní zakladateľov a čo by im uľahčilo podnikanie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky