Petra Marko (ExtravaDansa): Po každej skúsenosti si trúfnete na viac

Petra Marko začala podnikať ako devätnásťročná a trúfla si podstúpiť riziká, ktorých zvládnutie prinieslo výsledky a úspech. Spoločnosť realizuje osemdesiat percent svojich zákaziek v zahraničí a okrem Bratislavy má svoje pobočky v Londýne, Prahe, Viedni a Hongkongu.

ExtravaDansa s.r.o., Entertainment production house, poskytuje špeciálnych 4in1 umelcov a ich využitie v kreatívnych promotion, TV styling veľkých projektov, napríklad SuperStar, stovku hotových programov pre eventy a mnoho ďalších neobyčajných služieb. ExtravaDansa má vo svojich skladoch viac ako päťtisíc vlastných kostýmov, ktoré vyrába aj na zákazku.

Zdalo sa mi skvelé dostávať peniaze za zábavu

Petra je veľmi spontánna osobnosť. Od malička inklinovala k ekonómii, ktorej sa aj plánovala venovať. No už v devätnástich rokoch začala spontánne písať iný príbeh – ten podnikateľský. „Moja motivácia začať podnikať nebola nijako zvlášť sofistikovaná. Jednoducho som našla niečo, čo mi dávalo zmysel a pustila som sa do toho. Keď sa nad tým zamýšľam spätne, dalo by sa povedať, že som bola odmalička skôr líderský typ, manažovala som už hádam aj pečenie báboviek na pieskovisku,“ smeje sa Petra. Zmysel jej dávalo spojenie umenia a podnikania, k čomu sa prepracovala vďaka neustálej aktivite a množstvu brigád.

„Ako každý študent, aj ja som si chcela privyrobiť a v Bratislave bolo množstvo príležitostí. Jedna z brigád, na ktoré najradšej spomínam, bolo asistovanie kúzelníkovi, makromágovi. Pílil ma, prebodával, nechával zmiznúť, jednoducho skvelá brigáda.“ Pri tejto brigáde Petra videla, že aj umením či zábavou sa dajú zarobiť peniaze. „Neskôr mi napadlo, že by som mohla spojiť môj fanatizmus na čísla so vzťahom k umeniu a vytvoriť poriadny, fungujúci a na detaily zameraný produkčný dom v odvetví zábavného priemyslu.“ Spojenie týchto záľub vnímala ako príležitosť k úspechu. „Ľudia v umení sú väčšinou nepraktickí, éterickí, ja som naopak veľmi racionálna. Mala som pocit, že umelci by mohli privítať niekoho, kto im vyjedná dobré podmienky, jasne ich zmanažuje, zabezpečí imidžový marketing, zafinancuje produkty, ktoré sa budú dobre predávať, jednoducho človeka, ktorý im dá kvalitné zázemie.“

Petra začala v auguste 2002 a v roku 2003 založila živnosť. V začiatkoch svojho podnikania u seba aj tancovala, šila prvé kostýmy, robila účtovníctvo, zabezpečovala marketing aj obchod. „Celú základnú školu som chodila do detského muzikálového divadla, takže som mala základy baletu. Vďaka tomu som u seba vo firme mohla v úvode, keď bolo treba každú korunu na investície, ušetriť aj na jednom umelcovi. Jednoducho som si to pár mesiacov „odrábala“ aj na javisku. Takisto som si prvé roky robila účtovníctvo, obchod, marketing a dokonca aj vyšila pár kostýmov. Rozhodne sa preto však necítim byť ani krajčírkou, ani tanečníčkou či účtovníčkou. Situácia si to jednoducho v začiatkoch vyžadovala a ja som vďačná za každú z týchto skúseností, veľmi mi dnes pomáhajú pochopiť ostatné pracovné miesta vo firme.“ V podnikaní postupovala intuitívne. „Šla som cestou pokus - omyl.“ Zohnala prvých choreografov a tanečníkov a pripravili desať programov. „Ako prvých som oslovila tanečníkov, ktorých som poznala z vystúpení s kúzelníkom a cez nich som postupne zháňala ďalších.“ Na výber tanečníkov však mala už od úplného začiatku mimoriadne striktné kritériá, čo jej hľadanie vyhovujúcich ľudí komplikovalo. „Hľadala som viac ako stosedemdesiat centimetrov vysoké, dlhonohé, krásne dievčatá, pričom štandardná výška tanečníc je okolo stošesťdesiať centimetrov. Mnohokrát prišla skvelá, no nízka tanečníčka a ja som ju neprijala. To so sebou prinášalo veľkú kritiku mojej firmy v tanečných kruhoch, ale ja som cítila, že konám správne. Neskôr sa môj pohľad na estetický a harmonický tím umelcov ukázal ako kľúčový faktor úspechu.“

Sme produkčná spoločnosť, ktorá si vyberá, do akého typu umenia zainvestuje, a predáva výsledný produkt

Petra na začiatku obehala všetky eventové agentúry, v ktorých popri strednej škole robila hostesku či promotérku a informovala ich, čomu sa začala venovať. „Ako hosteska som na eventoch videla, že tieto agentúry zabezpečujú aj umeleckú časť eventov, takže mi prišlo najlogickejšie začať prezentácie mojich produktov práve u nich. Od začiatku som mala ambíciu budovať nadštandardný produkt aj preto, že obyčajných je na trhu veľa. Okrem toho, že naši umelci boli krásni a vysokí, vedeli na evente zatancovať celé spektrum tanečných štýlov. Každú choreografiu som kúpila od iného choreografa, špecialistu na daný štýl, takže rukopisy jednotlivých programov boli absolútne odlišné. Naši vtedajší konkurenti pracovali zväčša s jedným choreografom a tento prístup nám zabezpečil prvý náskok. Investovala som do špičkových kostýmov a kvalitných propagačných materiálov, čo nás posunulo o ďalší krok pred konkurenciu.“ Kvalitné propagačné materiály boli aj cieleným krokom, aby odstránila možnú nedôveru na strane klientov, vyplývajúcu z jej nízkeho veku. V tom čase bola Petra ešte len v prvom ročníku na vysokej škole a do tvorby prvých programov, kostýmov a celej prípravy musela investovať peniaze.

V začiatkoch podnikania stále chodila aj na brigády, ale nestačilo to. „Keď som narazila na dno mojich financií, skúsila som zohnať peniaze v banke. Dlžiť peniaze ľuďom je veľmi osobné, preto som nechcela oslovovať kamarátov. V banke mi však ponúkli päťdesiattisíc korún (približne 1660 €), čo by mi vôbec nepomohlo a navyše k tomu chceli vydokladovať množstvo vecí. A tak som prekonala svoje ego a šla požičiavať od kamaráta ku kamarátovi, niektoré služby som dokonca zakladala zmenkami. Takto som po častiach nazbierala na investíciu vo výške milión slovenských korún (približne 33 000 €).“ Vo svojich devätnástich rokoch Petra zariskovala. „Nebolo mi všetko jedno. Cítila som však, že ak poľavím v investíciách, nemám šancu. Práve tento kvalitný začiatok ma posunul na správnu vlnu. Potom už bolo treba z tej vlny „iba“ nevypadnúť, húževnato pádlovať, veslá zlomené o skaly nahrádzať novými a ísť stále vpred.“ Požičaný milión vrátila už po prvom roku. „Zafungovalo to. Klienti oceňovali náš profesionálny prístup, pestré spektrum produktov pod jednou strechou, dobrý manažment. Tým, že sme tak „zhurta“ získali veľa klientov, sme však narobili vrásky konkurencii, ktorá sa snažila pošpiniť naše meno ohováraním.“ Spočiatku sa tým trápila, no neskôr pochopila, že takáto neprajnosť konkurentov je súčasťou cesty za úspechom.

Nestavajte biznis model na svojom pracovnom preťažení.

Za prvý rok stihli päťdesiat vystúpení a Petra bola na každom z nich. „Všetko som robila sama. Predala som program, pripravila kostýmy, pobalila ich, odviezla som tanečníkov na vystúpenie, odtancovala som si to, zbalila kostýmy, odviezla tanečníkov naspäť, vybalila, oprala kostýmy a vystavila faktúru. A takto dokola.“ Pracovala veľa a vo zvyšnom čase sa ešte učila na skúšky. Vedela však, že jej extrémne nasadenie je len krátkodobé, nestavala na ňom svoj biznis model. V roku 2004 sa ExtravaDansa stala tanečným producentom prvej slovenskej SuperStar. Na ďalšie investície a rast spoločnosti si Petra musela znovu požičať, tentoraz jeden a pol milióna korún (približne 49 800 €). „Kostýmy sa opotrebovávali, programy bolo treba prispôsobovať požiadavkám trhu, bolo treba zamestnať viac umelcov a staré tanečné sály nám už boli malé.“ Petra v tomto čase zažila aj prvý šok, keď časť umelcov z ExtravaDansy odišla a založili si vlastnú firmu pod krídlami Petrinho bývalého klienta. Nepristúpila na jeho podmienky spolupráce, a tak zlákal časť jej tímu. Podotýka, že časom si na takéto veci zvykla. V roku 2005 Petra transformovala svoje podnikanie zo živnosti na spoločnosť s ručením obmedzeným.

Článok pokračuje pod reklamou

Získala som skúsenosti a trúfla som si na mnoho ďalších, predtým zdanlivo ťažkých vecí.

V roku 2005 získala ExtravaDansa prvú zahraničnú zákazku. „Neplánovala som podnikať len na Slovensku, pretože umelecké programy som považovala za vhodný exportný artikel. Oči a uši používajú všetky národy rovnako, nejestvuje jazyková bariéra a tej kultúrnej som sa nebála. Dlho som však otáľala kvôli zmluvám a legislatíve. Bála som sa, že spravím nejakú fatálnu chybu, chcela som mať čo najviac skúseností najskôr doma a potom ich postupne preklápať v zahraničí. Prvá zahraničná zákazka vznikla v roku 2005 na Slovensku. Vystupovali sme pre spoločnosť Philip Morris a všimlo si nás vedenie zo Spojených Arabských Emirátov. Hneď po šou nás oslovili so záujmom o spoluprácu a niekoľko rokov po sebe sme pre nich pripravovali turné na mieru v Dubaji, Bahraine, Beirute, počas Bahrainského okruhu Formuly 1.“

Počas týchto vystúpení si ExtravaDansu všimli ďalšie zahraničné spoločnosti a zákazky sa rozrastali. „Prišlo to samo, skôr ako som plánovala, no po týchto vystúpeniach v zahraničí som pochopila, že sme na to pripravení a začala som spoločnosť aktívne rozširovať.“ V Rakúsku Petra postupovala opačným spôsobom a založila spoločnosť predtým, ako tam získala zákazky. „V Rakúsku sa ukázalo priam nemožné získať zákazku pre slovenskú firmu, sú to silní lokálpatrioti. Môj prieskum však jednoznačne potvrdil, že naše služby sú bezkonkurenčne lepšie ako ponuky rakúskych firiem v tom istom segmente, takže som špekulovala, ako na ten trh plnohodnotne preniknúť. Založila som rakúsku živnosť, najala manažérku - Rakúšanku, preklopila stránku do nemčiny a dnes tvoria nemecky hovoriace krajiny významnú časť našich tržieb.“ Zakladanie spoločností v zahraničí robila Petra svojpomocne a informácie získavala z internetu. „Paradoxne, na založenie spoločnosti na Slovensku som si v minulosti najala právnika. Vtedy som si na to netrúfla. Ostatné pobočky som si už založila v podstate sama.“ Odhodlanie expandovať do zahraničia dnes hodnotí ako svoje najlepšie rozhodnutie. Rastu spoločnosti prispôsobila štruktúru zamestnancov a dáva si záležať, aby mala všade motivovaných ľudí.

Umenie nie je mať nápad, ale vedieť ho úspešne zrealizovať.

„Pred manažérmi nič netajím. Poznajú presné čísla a hospodárenie spoločnosti. Vedia o každom minutom eure a navzájom poznajú výšku svojich odmien. Vidia, koľko peňazí do firmy prichádza, pretože ak by nepoznali štruktúru a výšku výdavkov, mohli by mať skreslený názor na fungovanie firmy. Takisto o investíciách rozhodujeme spoločne. Nie každý sa s takýmto prístupom stotožní, ale mne sa to osvedčilo. Nie som direktívnym typom šéfa.“ Petra je zástancom otvorenej komunikácie a nebojí sa, že by jej niekto ukradol nápady, pretože k úspechu iba nápad nestačí.

Pomohlo mi neustále ohýbanie našich služieb. Nie všetko, čo bolo moderné v minulosti, je moderné aj dnes

Petrina orientácia na systém sa v ExtravaDanse mimoriadne prejavuje. „Od začiatku som používala desiatky grafov a tabuliek, až sa mi manžel smeje, že to vyzerá akoby som riadila jadrovú elektráreň.“ Nájsť ten správny systém si vyžadovalo jeho neustále vylepšovanie. „U nás má každý človek, od šoféra až po obchodníka, podrobný popis práce, ktorý som sama vypracovala. Každý vie, čo má robiť, má sa o čo oprieť, rozumie svojej pozícii a vie, čo sa od neho očakáva. Vďaka tomu, že som si každou pozíciou v začiatkoch sama prešla, som mala pri tvorbe systémov z čoho ťažiť.“

Petra sa naučila, že najlepším prostriedkom pre napredovanie je kritika. „Nemôžete byť na kritiku citliví, hnevať sa na ňu, či utekať pred ňou. Pekne si ju vypočujte, pretože vás upozorní na niečo, čo vám možno uniklo. Odfiltrujte klebety, kritiku vymyslených faktov a ostane vám cenná informácia.“ Pri spätnom hodnotení kľúčovej roly pri dosahovaní úspechu pripomína práve zvolenú stratégiu pri výbere interných umelcov a neustále formovanie portfólia služieb. „Začali sme pri rôznoštýlových choreografiách, ktoré dnes tvoria už iba desať percent našej produkcie. Ponúkame celovečerné predstavenia hotelovým rezortom, eventové animácie, aké nikto neponúka, sme dielňa kostýmov, robíme špecifické promokampane cez pohyb, tanec a špecifický kostým umelcov a mnoho ďalších noviniek. Dnes sme jediní, ktorí ponúkajú fenomén 4in1 artists - modelka, tanečníčka, herečka a extra promotérka v jednom. Ten istý umelec v jeden večer odkráča catwalk, zatancuje niekoľko choreografií v rozdielnych štýloch a víta hostí akoukoľvek hereckou akciou.“ Petra svoj produkt stále ohýbala podľa toho, ako si to žiadal trh a práve v čase hospodárskej krízy sa naplno ukázala sila týchto rozhodnutí. „Vtedy ustúpili eventy, no stúpal dopyt po produktových promotion či oživení výstav.

Svoje produkty neustále prispôsobujte trhu.

Aj keď máte úspešný produkt alebo spoločnosť, nepoľavte, pozorujte a premýšľajte, čo sa deje s trhom a kam smeruje.“ Petra sa od roku 2013 už nevenuje operatívnym činnostiam, ale svoje podnikanie strategicky riadi. Pohráva sa s myšlienkou kúpiť alebo postaviť pre materskú firmu veľkú, multifunkčnú budovu. „Chcela by som vytvoriť pekné pracovné prostredie. Nejde len o tréningové sály. Chcela by som v budove prevádzkovať reštauráciu so špeciálnou, kvalitnou stravou, mať obrovskú, prehľadnú kostymérňu s rôznym technickým vybavením. Umelcov mám z celého Slovenska, aj zo zahraničia, preto by bolo úžasné mať pre nich k dispozícii pekné byty, vytvorenú kvalitnú relax zónu, ideálne aj podnikového lekára. Z ekonomického pohľadu je to nezmysel, napriek tomu o tom snívam.“ Petra sa snaží zlepšovať svoje jazykové znalosti a navštevuje kurzy angličtiny a nemčiny. „Snažím sa, okrem neustáleho boja s jazykmi, vzdelávať aj v oblasti internetu, sociálnych sietí a reklamy na internete. Učím sa napríklad, ako reklamu nastaviť tak, aby ma klienti v Británii ľahko našli a mali pocit, že som lokálny dodávateľ.“ Dnes už aj tanečníkov získava predovšetkým prostredníctvom internetu.

Petra, ktorá je od roku 2009 jednou z ambasádoriek podnikateliek, mladým a začínajúcim podnikateľom radí: „Bez pracovitosti podnikanie nepôjde, nič v živote nie je zadarmo. Neplytvajte energiou na sťažovanie sa, makajte. Úžasné v podnikaní je, že si prácu môžete sami rozložiť, ako vám vyhovuje – ste pánmi svojho času. Podnikanie popri škole vám môže pomôcť pochopiť, ako niektoré veci, o ktorých sa učíte, fungujú v praxi. Nevzdávajte sa po niekoľkých neúspechoch, vytrvalosť je ďalšou nevyhnutnou vlastnosťou úspešných ľudí. Neexistuje návod na správne rozhodnutia. Jednoducho intuitívne rozhodujete a čím lepšie ste vec nasmerovali, tým rýchlejšie sa dostaví úspech. Keď si však osvojíte vytrvalosť, úspech sa s najväčšou pravdepodobnosťou raz dostaví.“

Náš tip: Ďalšie inšpiratívne príbehy a rady nájdete v e-booku a knihe 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov (Ako vybudovať úspešnú firmu na Slovensku)

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


Grantový program She’s Next: financie a poradenstvo pre podnikateľky

Druhý ročník grantového programu Visa She's Next podporí mikro, malé a stredné firmy vlastnené ženami. Ako sa zapojiť a aké sú podmienky?

Generačná výmena môže biznis posunúť vpred: príkladom je prešovská textilná firma

Zakladateľ OZEX Control System zveril firmu deťom, výsledkom je rozšírenie výroby a nová značka oblečenia. Čomu vďačia za hladký priebeh nástupníctva a prečo kladú dôraz na firemnú kultúru?

Za vznikom cukrárne DELIGHTILLI stojí diagnóza zakladateľky i láska k pečeniu

Našla dieru na trhu a založila bezlepkovú cukráreň, hoci polovicu zákazníkov tvoria ľudia bez alergií. Ako sa na úspechu firmy podieľa tím Petry Illeovej a čím v čase zdražovania potešila zákazníkov?

Konkurenčná výhoda firmy Profirol: inovácie a hodnoty v biznise

Vo firme s tieniacou technikou si zakladajú na férovosti a odbornosti. Ako zakladateľ Andrej Lehota firmu vedie, aby hodnotami žila a čím sa líšia od konkurencie?
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky