Spoločnosť Víno Mrva & Stanko vstúpila na domáci trh s vínom v roku 1997 a za takmer desať rokov dokázala svoju produkciu zvýšiť na viac ako dvadsaťnásobok. Založili ju dvaja priatelia, Peter Stanko a Vladimír Mrva.
Spoločnosť má každoročne v ponuke pätnásť až dvadsať druhov vína špičkovej kvality s výrazným odrodovým charakterom. V priebehu rokov sa pričinila o šírenie dobrého mena slovenských vín doma i vo svete, na jej víne si pochutnali napríklad aj Alžbeta II., G. W. Bush a V. Putin. Na domácich i medzinárodných súťažiach získali vína značky Mrva & Stanko stovky medailí a ocenení.
Vysoká škola je len základ vzdelania pre tých, ktorí sa chcú posúvať v kariére ďalej
Peter odmalička športoval a neskôr závodne plával. Myslí si, že každý človek potrebuje morálne uspokojenie, méty, možnosť posúvať sa ďalej a nejakým spôsobom sa presadiť. Peter toto všetko potreboval a chcel byť samostatný. „Podnikanie má svoje výhody aj nevýhody. Podnikateľ nepozná pracovný čas od do. Niekedy počas sezóny sme v práci celé noci. Veľkou výhodou však je, že človek má možnosť tvoriť niečo, čo po ňom ostáva.“ Petra motivuje aj možnosť zlyhania. „V podnikaní sa nikto nemá kam schovať. Všetko čo sa nepodarí, musí podnikateľ zniesť sám.“
Vyštudoval riadenie strojárskej výroby a vďaka tomu dostal dobrý ekonomický základ pre ďalšie aktivity. Vedel však, že sa musí posúvať ďalej. K podnikaniu ho povzbudil kamarát, ktorý mu mohol dodávať stroje a farby. Aj preto začal v roku 1993 podnikať v oblasti reklamy, v ktorej ešte nebola veľká konkurencia. Cez deň zháňal zákazky a večer stál v malej prenajatej garáži za strojom a sám ich tlačil. Postupne si priestory na podnikanie odkúpil. S úsmevom spomína na tú situáciu: „Otec mi vravel, že keď mám možnosť, mám ten dom odkúpiť. Povedal som mu, že na to nemám a on mi ponúkol, že časť mi požičia na desaťpercentný úrok a na zvyšok si vybavím úver. V banke bol vtedy úrok zhruba osemnásť percent. Sedel som tam a premýšľal nad tým, že vlastný otec mi chce požičať s úrokom. Nakoniec som to však prijal. Peniaze som neskôr otcovi vrátil do poslednej koruny a až vtedy som to pochopil. On mi svojím prístupom dal niečo oveľa cennejšie ako tých desať percent. Tým, že som peniaze musel vrátiť navýšené o úrok, vážil som si ich, aj všetko čo som dosiahol, omnoho viac.“ Peter vraví, že každý si váži menej to, čo dostane, ako to, čo si musí kúpiť a odpracovať.
Keď začínal, nemal podľa vlastných slov šajnu, ako veci robiť, iba inštinkt. Všetko sa menilo, trh sa vyvíjal a on sa postupne učil a inovoval. Uvedomil si existenciu dopytu po víne ako reklamnom darčeku a práve to bol jeho prvý prienik do vinárskej brandže. Keď hľadal pre zákazníkov svojej reklamnej spoločnosti víno, ktoré by bolo synonymom darčeka, hľadal niečo špecifické, čo sa nedá kúpiť hocikde. Nemuselo mať vysokú cenu, hľadal proste víno v lepšej kvalite a podarilo sa mu nájsť Vladimíra Mrvu, ktorý v rodičovskom dome vyrábal vlastné víno. Začali spolupracovať a Peter odoberal víno z Vladimírovej produkcie s aplikáciou loga a darčekových balení pre klientov reklamnej spoločnosti. Reklamný trh rástol spolu s počtom firiem a nebol nasýtený.
Po troch rokoch spolupráce už produkcia vína nebola dostatočná a tak prišla myšlienka založiť spoločnú firmu a posunúť spoluprácu ďalej, technologicky, kvalitatívne i objemovo. Peter opisuje, že ako spoločníci si s Vladimírom úplne sadli. Vladimír bol vždy opatrnejší, Peter mal za sebou podnikateľské skúsenosti a bol odvážnejší. Keby sa navzájom nedopĺňali, Peter by možno s víziou uletel mimo realitu a Vladimír by možno v podnikaní neriskoval. Napriek tomu spolu nikdy nemali konflikt, ktorý by nevedeli vyriešiť. Vladimír sa venuje predovšetkým vínu, Peter marketingu, odbytu a ďalším činnostiam. Práve fakt, že nie obaja sú vinári, ale každý posúva dopredu inú časť firmy, opisuje Peter ako dôležitú vec pre úspech spoločnosti. Označuje to ako ideálne spojenie a navyše priznáva, že aj keď príde s myšlienkou, o ktorej je presvedčený, že je skvelá, po vzájomnej konzultácii a modifikácii myšlienky s Vladom, si uvedomí, že je ešte lepšia. „Práve to je veľká výhoda partnerstva, veď nikto z nás nemá patent na rozum a podstatné je, že na to každý pozeráme z iného uhla pohľadu.“ Vlado z vinárskeho a Peter skôr z marketingového a ekonomického.
Keby som začínal dnes, začal by som tým istým spôsobom
Prvá spoločná kampaň bola v roku 1997. Petrova reklamná spoločnosť ostala naďalej aktívna. „Firmy sa navzájom dopĺňali, fungovali súbežne a rástli spolu.“ Určitú klientelu už mali a ďalších klientov zháňali tak, že cestovali po reštauráciách, kde ponúkali svoje víno a robili veľa degustácii. Začiatky boli ťažké. „Mnohokrát majitelia reštaurácií víno ani neochutnali a pýtali sa iba na cenu,“ spomína Peter. Začali premýšľať nad tým, ako vybudovať firmu. Dnes si vysoko vážia, že ju vybudovali úplne sami, práve preto, že začínali od piky a krok po kroku sa ku všetkému prepracovali. Biznis plán nemali vypracovaný do detailov, ale mali hrubú víziu a vedeli, čo chcú dosiahnuť. Prvá spoločná produkcia v roku 1997 bola dvanásťtisíc fliaš (cca osemtisíc litrov) a narastala každým rokom. Spoločnosť rástla prirodzene so svojím trhom a nikdy sa nesnažili nasilu produkovať a predávať väčší objem, čo Peter hodnotí ako správnu cestu. Postupne začali prijímať zamestnancov do výroby a začali stavať vlastné priestory, v ktorých dnes ponúkajú možnosť archivácie, degustácie, ubytovania a stravovania. Areál stavali od roku 2002, postupne počas desiatich rokov. Nakreslili projekt podľa svojich predstáv, no keď ho dali naceniť, zistili, že nemajú dostatok financií a úvery sa zháňali ťažko. Museli teda stavať postupne. Peter spätne hodnotí ako dobré, že nestavali tak rýchlo, pretože počas desiatich rokov sa technológie posunuli vpred a niektoré veci nakoniec riešili inak. „Vízia sa vďaka tomu formovala z roka na rok, podľa reálnych požiadaviek a trhu.“
V roku 2005 začal na sebe Peter cítiť pracovnú vyťaženosť a premýšľať, ktorej firme sa bude venovať naplno. Naskytla sa možnosť predať reklamnú spoločnosť a rozhodol sa využiť ju. Hodnotí to ako najťažšie rozhodnutie vo svojej podnikateľskej kariére. Získané financie investoval do ďalšieho rastu spoločnosti Víno Mrva & Stanko. S týmto rozhodnutím je dnes podľa vlastných slov mimoriadne spokojný, pretože vinárstvo má v sebe hlbší aspekt zmyslového vychutnávania a čo človek vníma zmyslami, na to je náročnejší v posudzovaní. Opisuje na príklade: „Keď predávate tričko s potlačou, tak v tej istej kvalite vám rovnaký produkt ponúkne niekoľko spoločností a tak ide hlavne o cenu. Každé víno je osobité a má v sebe život, srdce, kus vinára, ktorý ho spravil. Všetko, čo si vie človek vychutnať zmyslami by malo mať v sebe vyššiu pridanú hodnotu.“ Priznáva však, že cesta, ktorú si vybral je asi ťažšia. „V reklame sa dali problémy riešiť ľahšie. Vo vinárstve sú však chyby ťažko napraviteľné až nenapraviteľné. Vinár má jednu nevýhodu,“ vraví Peter, „pretože spraví víno len jedenkrát za rok. Má jeden jediný pokus.
Vo svojom produktívnom veku teda vinár spraví víno len asi štyridsaťpäťkrát. Nemá veľa možností nazbierať skúsenosti. Práve preto sa skúsenosti zvyknú generačne predávať. My sme museli cestovať do zahraničia a skúsenosti hľadať. Keďže nás tam nepovažovali za reálnu konkurenciu, pustili nás aj do kuchyne a k informáciám. Každoročne takto viackrát prechádzame nejakú vinársku oblasť.“ Práve toto je pre Petra a Vladimíra vysokou školou. V súčasnosti je objem výroby okolo štyristotisíc fliaš ročne. Vo výrobe pracuje päť ľudí. Objem nastavili tak, aby ho Vladimír dokázal mať pod vlastnou kontrolou ako hlavný vinár, no mnohokrát priniesli zlepšenia aj samotní pracovníci. „Je to vďaka tomu, že firemná filozofia je postavená na spolupráci celého tímu.“ Peter a Vladimír chcú, aby boli zamestnanci hrdí na svoju prácu a na spoločnosť. Nikdy sa nechvália, že spoločnosť vybudovali sami, vždy priznajú, že bez správnych ľudí by sa to nepodarilo. Možno aj preto je väčšina prvých zamestnancov stále vo firme a fluktuácia je minimálna. Vyberú si len takého človeka, ktorý je zodpovedný a je ochotný niesť posolstvo, ktoré produktu dali.
Ak chcete dosiahnuť kvalitu, musíte dať svojej činnosti srdce
V budúcnosti spoločnosť plánuje úplnú sebestačnosť a víno chcú vyrábať iba z vlastných surovín. Zvyšovanie produkcie neplánujú, pretože štyristotisíc fliaš je hranica, ktorú vinárstvo v záujme zachovania špičkovej kvality neprekročí. Ak by chceli zvýšiť produkciu, Vladimír by už nemal možnosť kontrolovať celú výrobu na sto percent a vína by sa mohli líšiť. „Filozofia spoločnosti je postavená na tom, aby všetky vína MRVA & STANKO mali vyrovnanú kvalitu a ak nejaká reštaurácia napríklad neponúka Rizling, hosť si môže pokojne zobrať Chardonnay, pretože vína sú kvalitatívne vyrovnané.“ Táto filozofia je dôvod, prečo sa pod názov vína podpísali vlastnými menami. Za kvalitu ručia osobne. Preto mnoho cestujú a sami prezentujú vlastné vína po celom Slovensku. Firme obaja venujú toľko času, koľko potrebuje. Keď je kampaň, mnohokrát celé dni, každý jeden rok.
„Človek, ktorý je pre niečo zanietený tak, ako je Vlado pre víno, tomu dokáže odovzdať všetko. Keď pijete víno, mnohokrát sa dá cítiť, či vinár dal do neho srdce, alebo nie.“ S rastom spoločnosti nemusel Peter nič zásadné meniť, procesy sa zlepšovali postupne a plynule a spoločnosť rástla v symbióze s vyvíjajúcim sa trhom. „Podnikanie vo víne je ťažšie v tom, že nie je možné reagovať na požiadavky zákazníka tak rýchlo, ako v iných segmentoch. Napríklad zameranie reštaurácie sa dá zmeniť za pár mesiacov. No my budeme tento rok zberať hrozno, ktoré budeme predávať v roku 2015. Ak by bol niekto nespokojný s vínami, ktoré predávame teraz, najbližšie dva roky by sme ťažko zareagovali, lebo dnešná zmena by sa prejavila až o niekoľko rokov.“ Hlavným cieľom Petra a Vladimíra je komplexné podnikanie, teda víno nie len vyrobiť a nafľašovať, ale ponúknuť viac. Robia degustácie priamo v sídle spoločnosti. Klient si u nich môže kúpené víno aj uskladniť. Keď má víno uskladnené a príde degustovať, má možnosť stravovať sa a dokonca i prenocovať.
Prví klienti spoločnosti boli firmy a práve tie veľmi často využívajú komplexnosť služieb, či už na rôzne školenia alebo posedenia pre obchodných partnerov a zamestnancov. Peter opisuje hlavnú zmenu, ktorou si prešlo vnímanie vína na Slovensku. „Pred pätnástimi až dvadsiatimi rokmi sme, povedané zjednodušene, pili dve vína. Biele a červené. Ľudia nerozlišovali prívlastky, výrobcov, lokality, ročníky a podobne. Ako rástla naša spoločnosť, rástli aj naši konzumenti a trh sa rozširoval. My sme túto víziu mali.“ Vladimír mal skúsenosti z Rakúska, videl ako funguje vinárstvo tam a podobný vývoj predpokladal aj u nás.
Prehry sú v živote dôležitejšie ako víťazstvá.
Svoje podnikateľské rozhodnutia Peter hodnotí pozitívne. „Každý urobí chyby a práve prehry sú v živote človeka dôležité, tie nás posúvajú ďalej, nie víťazstvá. Len je dôležité si na ne nezvyknúť,“ vraví s úsmevom. „U nás to však nikdy neboli dramatické omyly alebo prehry, z ktorých by sme si museli zobrať ponaučenie, že toto nemôžeme robiť.“ Najväčší problém môže ich podnikaniu spôsobiť príroda, ako napríklad v roku 2010, keď bol pre vinárstvo ťažší ročník. „Ak by bolo takých ročníkov viac, bolo by to mimoriadne ťažké. No to bohužiaľ nemôžeme ovplyvniť.“
Každý, kto chce byť úspešný, si musí uvedomiť, že sa musí učiť celý život
Peter a Vladimír mnoho cestujú a vzdelávajú sa vo svojom odbore. Navštevujú semináre, zahraničné spoločnosti a samozrejme, ochutnávajú a porovnávajú aj konkurenciu. Peter absolvoval mnoho biznis seminárov a prečítal veľa kníh, no vraví, že reálne z nich využil dvadsať percent. Zvyšok si musel prispôsobovať vlastnému biznisu, prostrediu okolo a trhu. Pripomína, že neexistuje univerzálna kniha, skriptá či návod. Všetko dá základnú inšpiráciu, no mnoho školení a publikácií prichádza zo zahraničia, kde je úplne iný trh a podnikateľské prostredie a podľa Petra práve preto je teória v praxi iná. „Podnikateľ sa môže snažiť vplývať na prostredie, v ktorom pôsobí a môže to mať účinok, no ak sa prostredie proti niečomu stavia, nemôže ísť proti múru.“ Preto odporúča predovšetkým chuť do práce a otvorené oči. Cestičku si musí každý nájsť sám. „Podnikateľské prostredie je u nás v podstate ešte mladé a preto sa podmienky menia oveľa dynamickejšie.“
Na začiatku je pre Petra dôležité posudzovať nápad aj z hľadiska trhu, či je pripravený a či je schopný prijať produkt. „Môžete mať skvelú myšlienku, marketingový plán a podobne, no najskôr musíte zistiť, či je segment trhu na ktorom chcete byť úspešní, naozaj pripravený.“ Záujemcom o podnikanie Peter odporúča: „Kto chce začať podnikať, môže začať kedykoľvek, ale najlepší čas je práve teraz. Teraz je doba očisty trhu keď prežijú iba najschopnejší. Ak máte chuť robiť niečo, čo zanechá odkaz, teraz je čas. Nikto to nespraví za vás a lenivosť nie je choroba ale vlastnosť, ktorú na naše šťastie vieme ovplyvniť. Kto sa navyše dokáže poučiť z prehier, ktoré sú dôležité, aj keď sú akokoľvek ťažké, môže dôjsť ďaleko. Nedávajte si nereálne méty, ale stojte nohami na zemi. Nečakajte milióny a luxusné autá. Podnikanie nie je o tom rýchlo vybudovať firmu a užívať si to celý rok na dovolenke. Predovšetkým vo vinárskom biznise je prítomnosť podnikateľa vo firme mimoriadne dôležitá.“