Finančná správa pokračuje v kontrolách dodržiavania zákona o používaní elektronickej registračnej pokladnice. Ako budú prebiehať a na čo sa pripraviť?
Nová kontrolná akcia bude realizovaná počas októbra. Finančná správa sa zameria na segment skrášľovacích salónov a im podobných prevádzok. Je to aj z toho dôvodu, že tieto služby patria medzi najrizikovejšie z pohľadu priznávania tržieb. Až polovica daňovníkov (fyzických a právnických osôb) v tejto oblasti vykázala za rok 2022 tržby nižšie ako 5 300 eur a štvrtina deklarovala nulový zisk alebo daňovú stratu. Okrem toho finančná správa dostáva tipy aj od samotných občanov, ktorí sa v tomto type prevádzok často stretávajú s nevydávaním pokladničných dokladov.
Ako budú kontroly prebiehať?
Kontroly budú realizované fyzickou návštevou prevádzok, ale môžu byť realizované aj formou monitoringu, a to tak, že kontrolóri budú priamo na mieste napojení na systém eKasa a budú porovnávať zaevidované tržby s reálnym poskytnutím služby. V prípade, ak si podnikateľ bude svoje povinnosti plniť, vyhne sa byrokracii nevyhnutnej pri bežnej kontrole.
O novej jesennej kontrole finančná správa informuje podnikateľov s cieľom, aby dbali na dodržiavanie zákona a vyhli sa prípadným sankciám. Cieľom finančnej správy totiž nie je rozdávať pokuty, ale podporiť dobrovoľné plnenie daňových povinností. Zároveň je povinnosťou finančnej správy zabezpečiť, aby podnikatelia dodržiavali zákon a zákazníkom vydávali pokladničné doklady.
Ak sa občania stretnú s vydávaním neúplných alebo falošných pokladničných dokladov, túto skutočnosť môžu ohlásiť finančnej správe emailom na [email protected].
Akcia Horúce leto priniesla svoje „ovocie“
V lete sa finančná správa zamerala na letné prevádzky, ako hudobné festivaly, jarmoky, bary, reštaurácie či kúpaliská. Túto akciu nazvala „Horúce leto“ a výsledky neboli v porovnaní s predošlým rokom vôbec potešujúce. „Porušenie zákona o používaní elektronickej registračnej bolo zistené v 736 prípadoch, čo predstavuje 57 % z celkového počtu kontrolných nákupov. Najčastejším porušením bolo neevidovanie tržby, a to v 551 prípadoch. Kontrolóri tak uložili pokuty vo výške 180 010 eur. Len na porovnanie, vlani počas rovnakej kontrolnej akcie bolo celkovo preverených 768 pokladníc, pričom porušenie zákona bolo zistené v 425 prípadoch. Celková výška uložených pokút vtedy dosiahla 123.196 eur,“ uviedla finančná správa v tlačovej správe.
Vzhľadom k negatívnym výsledkom, ktoré kontrola priniesla, apeluje FS na občanov, aby si za svoje nákupy pýtali pokladničné doklady. „Nevydaním dokladu si totiž niektorí podnikatelia krátia tržby a tým si znižujú svoju daňovú povinnosť. Krátenie tržieb je neférové aj z pohľadu daňovej spravodlivosti, nakoľko takíto podnikatelia majú nezaslúženú konkurenčnú výhodu oproti poctivým podnikateľom a tým deformujú podnikateľské prostredie,“ uvádza.
Treba si uvedomiť, že v neposlednom rade pri neevidovaní tržieb podnikatelia klamú svojich zákazníkov. Kupujúci predsa platí za nákup tovaru/služby cenu vrátane DPH a úlohou prevádzkovateľa je túto vybranú daň od občana odviesť do štátneho rozpočtu. „Napríklad pri nákupe v hodnote 10 eur predstavuje DPH približne 1,7 eur. Takže pokiaľ kupujúci zaplatí za nákup 10 eur vrátane DPH a nezaeviduje tržbu, oklamal svojho zákazníka o 1,7 eur,“ dodáva finančná správa.
Zdroj: Tlačové správy Finančnej správy SR