Vo franchisingu sú dva samostatné subjekty: Franchisor je spoločnosť, ktorá úspešne funguje na trhu niekoľko rokov a má overenú koncepciu podnikania so známou značkou. Pri rozširovaní firmy ale nevolí klasický spôsob pobočiek so zamestnancami, ale ponúkne svoje vedomosti, skúsenosti a známu značku nezávislému podnikateľovi vo forme licencie. Preto sa aj franchisorovi hovorí “poskytovateľ licencie“. Franchisant je nezávislý podnikateľ, ktorý má chuť podnikať, je cieľavedomý a vytrvalý a kúpi franchise licenciu úspešnej spoločnosti. Franchisant, hovorí sa mu aj „prijímateľ licencie“ získava okrem know-how a práva podnikať pod úspešnou značkou aj stabilného a dlhodobého partnera.
Franchisor odovzdáva franchisantovi práva na používanie značky, know-how, celkový design, vzhľad firmy, zaškolenie, skúsenosti, poradenstvo, atď.
Franchisant odovzdáva franchisorovi vstupný poplatok, royalty (ak je súčasťou zmluvy), poplatok za reklamu (ak je súčasťou zmluvy).
Royalty je štandardne mesačný poplatok z obratu, vyjadrený v % alebo fixná suma.
Dôležitým momentom franchisingu je partnerstvo. Kúpa licencie nepozostáva len v odovzdaní dokumentov a zmlúv, ale úvodné zaškolenie a sústavnú, dlhodobú spoluprácu partnerov (franchisora a franchisanta).
Vo franchisingovom reťazci je každý člen, poskytovateľ i prijímateľ, samostatným právnym subjektom, podniká na vlastný účet, hoci podnikateľská samostatnosť a iniciatíva prijímateľa je čiastočne ohraničená celkovou marketingovou koncepciou poskytovateľa.
Vo franchisingu ide v princípe o jednoduchú filozofiu: prebrať vyskúšaný systém a pri osobnom nasadení vykonať kvalitnú prácu pre zákazníka a zarobiť pri tom ešte i peniaze.
Spoluprácu na franchisingovej báze sa odporúča každému, kto nechce špekulovať a hľadá, čo by mohol robiť. Pozitívom je vyvážený vzťah, zabehnutý systém, jednotná marketingová politika. Všetko je už vymyslené a stačí len robiť.
Viac informácii a franchise ponuky pre Slovensko nájdete na www.franchiseportal.sk