Slovenská franchisingová asociácia na svojom nedávnom sneme zvolila za svojho nového prezidenta Jozefa Šétaffyho, jedného zo zakladateľov slovenskej franchisingovej siete Pizza Mizza. Portál podnikajte.sk a s ním zhováral o jeho plánoch v novej funkcii.
Čo Vás motivuje k pôsobeniu a aktivitám v Slovenskej franchisingovej asociácii ?
Slovenská franchisingová asociácia (SFA) je významným propagátorom a iniciátorom rozvoja franchisingu na Slovensku. Združuje subjekty ktoré franchising používajú a usiluje sa vytvárať priaznivé podmienky pre ich podnikanie. S franchisingom ako metódou podnikania som sa podrobnejšie zoznámil, keď sme tvorili náš franchisingový koncept Pizza Mizza. Pomáhal nám vtedy franchisingový poradca z ČR, prostredníctvom ktorého sme nadviazali spoluprácu aj s Českou asociáciou franchisingu (ČAF). Úroveň podpory rozvoja franchisingu v ČR zo strany ČAF ma inšpirovala, aby sme aktívnejším spôsobom pôsobili aj na Slovensku. Pred dvomi rokmi sme preto vstúpili s našim konceptom Pizza Mizza do SFA, následne na valnom zhromaždení SFA som bol zvolený do predstavenstva SFA. Hlavným dôvodom mojej motivácie pre prácu v predstavenstve SFA aj v nasledujúcom období je, aby som mohol pokračovať v započatej práci v SFA a zrealizovať nápady a plány, ktoré som mal rozpracované v predchádzajúcom funkčnom období.
Plánujete už nejaké konkrétne aktivity ?
Na Slovensku je v súčasnosti veľmi nepriaznivá situácia v podnikaní nielen z dôvodu pretrvávajúcej hospodárskej krízy a jej dôsledkov ale aj z dôvodu výrazného zhoršenia podnikateľského prostredia, najmä pre malých a stredných podnikateľov. Preto okrem obligátnych priebežných cieľov a úloh každej franchisingovej asociácie by som chcel hľadať spôsoby a možnosti, ako túto ťaživú situáciu pre podnikateľov uľahčiť a zároveň pôsobiť na kompetentné orgány a inštitúcie, aby prijímali rozhodnutia, ktoré podnikanie na Slovensku zjednodušia a podnikateľské prostredie zlepšia. V aktuálnom pláne činnosti SFA pripravujeme predovšetkým aktivity a akcie, ktoré budú výhodné a zaujímavé pre našich členov. Konkrétne napríklad pripravujeme v partnerskej spolupráci s našimi českými kolegami, podnikateľskými združeniami, tiež s obchodným zastúpením rakúskeho a amerického veľvyslanectva v Bratislave realizáciu Medzinárodnej výstavy pre podnikanie a franchising, ktorá sa uskutoční v dňoch 30. a 31. októbra v Bratislave. Na tomto podujatí uprednostníme a zvýhodníme účasť našich členov a partnerov.
Ako sa bude rozvíjať samotná Slovenská franchisingová asociácia ?
V súčasnej komplikovanej situácii na trhu a v podnikaní máme ako menežeri svojich firiem predovšetkým problémy zabezpečiť realizáciu (niekedy až prežitie) vlastného biznisu. Pokiaľ sa nám podarí v tejto ťaživej situácii zaktivizovať činnosť predstavenstva a členov SFA, pretransformujeme činnosť a charakter našej asociácie z relatívne pasívneho diskusného klubu na aktívnu inštitúciu, ktorá bude reálne užitočná pre svojich členov aj pre spoločnosť. Mala by teda nielen priebežne pôsobiť v oblasti propagácie franchisingu a podpore svojich členov, ale zároveň sa usilovať o všeobecné zlepšenie podmienok podnikania na Slovensku. Uvedomujem si však, že tento cieľ sa dá dosiahnuť naozaj iba v prípade, že dokážeme inšpirovať a presvedčiť svojich kolegov v predstavenstve SFA a vlastne všetkých členov asociácie, aby svojim dielom prispeli a pomohli k naplneniu týchto predstáv. Momentálne pripravujeme návrhy na úpravu stanov SFA, aby sme si vytvorili lepšie podmienky pre vlastnú existenciu asociácie a možnosti širšieho záberu našich aktivít. Máme záujem tiež rozširovať spoluprácu s inštitúciami, ktoré pôsobia na trhu v oblasti informácií, osvety a podpory podnikania, preto sme nadviazali spoluprácu so Združením podnikateľov Slovenska, Združením mladých podnikateľov Slovenska a Národnou agentúrou pre rozvoj malého a stredného podnikania. Snažíme sa aj o priebežné rozširovenie vlastnej členskej základne, v dôsledku čoho získame väčší akčný potenciál.
Máte plán ako prilákať nových členov ?
Môj plán je jednoduchý - aktívnou a angažovanou prácou. Pokiaľ sa nám podarí rozvinúť činnosť asociácie tak, aby bola reálne užitočná najmä pre svojich členov, tak verím že tí bystrejší podnikatelia pochopia možnosti, výhodnosť a význam členstva v SFA a pridajú sa. Mnohí už pochopili, v minulom roku sme mali rekordný prírastok nových členov.
Ako by ste charakterizoval aktuálny slovenský franchisingový trh ?
Je mladý a nezrelý, musí sa ešte veľa učiť a získavať skúsenosti. Slovenský franchisingový trh má totiž vlastné špecifiká, je napríklad výrazne geograficky aj ľudsky štruktúrovaný. Pre jeho spoznanie je potrebný určitý čas, tiež kvalifikované a aktuálne informácie. Užitočné sú najmä praktické skúsenosti podnikateľov a subjektov, ktoré na tomto trhu (viac–menej) úspešne pôsobia. Mnohí z nich sú členovia SFA, preto má naša asociácia informačný potenciál byť pre nové slovenské koncepty, ale aj pre koncepty prichádzajúce zo zahraničia užitočná. Niektoré známe globálne franchisingové koncepty to nezohľadnili a majú s rozvojom na Slovensku problém. Niektorým sme naopak ušetrili kopu peňazí, pretože na základe našich informácií neuzavreli pre svoje prevádzky nevýhodné nájomné zmluvy na nevhodných miestach. Ale popravde – všetci sa učíme predovšetkým na vlastných chybách a omyloch, avšak chytrejší z nás na omyloch a skúsenostiach tých druhých.