Môže sa zdať, že franchising je ideálnym riešením pre každé podnikanie. Nie je tomu tak! Poskytovateľ licencie vybudoval známu značku a spolu so svojim know-how ju odovzdáva (za poplatok) ďalšiemu podnikateľovi - je preto samozrejmé, že ju chce chrániť. Prijímateľ licencie musí zaplatiť nemálo peňazí za licenciou a preto jeho počiatočné obavy sú tiež na mieste. Aké sú teda výhody a nevýhody franchisingu?
Výhody pre franchisora (poskytovateľa licencie):
Získava konkurenčnú výhodu (rýchlejšia expanzia a vstup na nové alebo vzdialené trhy) a zaisťuje si tak stabilný a rýchlejší odbyt svojich výrobkov alebo služieb. Rozrastanie siete spôsobuje, že ponúkané služby a výrobky sú pre zákazníka rýchlejšie a ľahšie dosiahnuteľné. Nezanedbateľné je aj výrazné zníženie nákladov pri zavádzaní ďalších „pobočiek“ (mzdové a režijné náklady, náklady na reklamu).
Franchisingová sieť dopomáha aj k lepšej vyjednávacej pozícii na trhu.
Nevýhody pre franchisora:
Hrozí, že franchisant nepochopí partnerstvo, chová sa ako individuálny podnikateľ a začne vnášať do podnikania aj prvky, ktoré nie sú predmetom zmluvy a tak môže poškodiť značku.
Po zaškolení a prvotných úspechoch sa franchise partner môže cítiť nezávislý od franchisora a bude sa snažiť osamostatniť sa od poskytovateľa koncepcie.
Úspešný partner časom môže mať pocit, že výška mesačného poplatku (royalty) je preňho vysoká a bude sa snažiť zatajiť časť svojich príjmov aby takto znížil poplatok z obratu
(Aj preto sa franchise zmluva musí zaoberať aj postihmi a pokutami v prípade nedodržania zmluvných podmienok.)
Franchisant nie je zamestnancom a preto je ťažšie kontrolovať jeho aktivity.
Výhody pre franchisanta (prijímateľa licencie):
Franchisant má podnikateľsky relatívnu samostatnosť, a má väčšiu motiváciu ako by bol zamestnancom pobočky firmy. Obchoduje so zavedenou značkou a v praxi overenou koncepciou, čím výrazne znižuje riziko neúspechu.
Získava zaškolenie a sústavnú podporu od franchisora, teritoriálnu garanciu a môže si vymeniť skúsenosti s inými franchise partnermi spoločnosti. Má prístup k cenovo výhodným surovinám a pomáha mu celoplošná reklama a podpora značky od franchisora.
Master franchisant má (väčšinou) právo ďalej rozširovať svoju sieť, čím sa stáva franchisorom pre danú krajinu – z čoho plynú samozrejme ďalšie zisky.
Nevýhody pre franchisanta:
Musí platiť všetky poplatky zahrnuté v zmluve (vstupná cena licencie, royalty – mesačné platby, platby za reklamu, apod.) a znášať pravidelné kontroly franchisora. Hrozí aj nebezpečenstvo, že franchisor uzatvorí zmluvu s nekorektnými partnermi, ktorí svojim prístupom a neplnením zmluvných podmienok budú kaziť meno značky. Postupuje tiež riziko, že franchisor nedodrží zmluvné podmienky v oblasti zaškolenia a podpory (technickej alebo marketingovej).
Franchise poradca je niekto, kto dokonale pozná potreby franchisora a veľmi pozorne počúva očakávania franchisanta. Trpezlivosťou, skúsenosťami a odbornými radami dokáže nájsť zlatú strednú cestu pre spokojnosť oboch strán.
Viac informácii nájdete na stránke www.franchiseportal.sk