Zamýšľajte sa nad tým, čo investor do firmy prinesie a čo vo firme po jeho exite zostane

To, že venture investor pomôže naštartovať začínajúcu firmu finančne a vďaka skúsenostiam, je všeobecne známe. Ako ale môže investor pomôcť firme, ktorá už dlhé roky podniká?

Slovenské spoločnosti, ktoré mali private equity investora sú dôkazom toho, že prioritným benefitom je nárast, ktorý by s bankovým financovaním či vlastnými zdrojmi nikdy nedosiahli. Spoločnosť NAY dosiahla vďaka investorovi 250% nárast počtu predajní a STD Donivo viac ako 300 % nárast počtu vlastných vozidiel. Bez investora by boli firmy oveľa opatrnejšie a z vlastných zdrojov, či bankového financovania by nikdy takú rýchlu expanziu nezažili.

Rýchly rast firmy však nenastane zo dňa na deň iba vďaka dodatočnému kapitálu. Je spôsobený aj novým systémom manažmentu, ktorý zvyčajne investor v podniku vyžaduje, a pravidelným reportingom vývoja najdôležitejších firemných ukazovateľov.

Celoslovensky známa firma NAY sa zaoberá maloobchodným predajom spotrebnej elektroniky. Dnes má na trhu približne 25 % podiel a 36 predajní. V čase, keď do nej vstúpil investor, mala 12 predajní a hľadala partnera na tzv. roll-out. Partnerom pre zakladateľov NAY sa stala najstaršia a jedna z najväčších spoločností spravujúcich fondy private equity a rozvojového kapitálu v strednej a východnej Európe - Enterprise Investors. Od svojho vzniku v roku 1990 Enterprise Investors vytvorili osem fondov, ktoré doteraz investovali 1,7 mld. eur do 136 spoločností z rôznych odvetví a ukončili 111 investícií s celkovým hrubým výnosom vo výške takmer 2,3 mld. eur.

Investor nám dal šancu extrémne rásť, to by sme s bankovým financovaním nikdy nedosiahli!

„V rokoch 2002 až 2003 sme začali uvažovať o intenzívnejšej expanzii našej firmy. Chceli sme si udržať pozíciu na trhu v porovnaní s konkurenciou, a preto sme potrebovali rýchlo rásť. Pre nás rast znamenal nárast počtu elektrodomov NAY, čiže sme boli spojení s realitným podnikaním. Pôvodne sme uvažovali o bankovom financovaní, no uvedomili sme si, že s úvermi by sme tak rýchlo rásť nedokázali. Na jednej strane by sme potrebovali veľké záruky a na druhej strane by sme sa nedostali cez banky k takým veľkým financiám, aké sme na výstavbu elektrodomov potrebovali,“ vysvetľuje dôvody hľadania alternatív k bankovému financovaniu jeden zo zakladateľov firmy NAY, Peter Zálešák.

Toto bol hlavný dôvod, prečo sa nakoniec majitelia rozhodli pre private equity investora. V roku 2005 sa dohodli s fondom spravovaným Enterprise Investors o odkúpení 48 % podielu vo firme.

Investor nám dal šancu rásť rýchlejším tempom a bol lokomotívou našej expanzie

Ako dnes vnímajú majitelia firmy prínosy investora? Vďaka skúsenému private equity investorovi firma NAY enormne narástla, v tom čase z 12 na 30 predajní, čo je 250 % nárast. Tržby spoločnosti sa viac ako zdvojnásobili. „Investor chcel, aby sme rástli rýchlo a naplnili finančné projekcie, ktoré sme si naplánovali. Bol lokomotívou expanzie. Chcel firmu dostať na vrchol expanzie a potom zhodnotený podiel vo firme predať. Sami by sme určite postupovali oveľa opatrnejšie,“ hovorí o prínose investora Peter Zálešák.

Článok pokračuje pod reklamou

Prínosy investora však boli aj iné. „Vďaka nemu sme si vo firme “upratali” a zaviedli procesy, ktoré sú štandardné pre veľké firmy – pravidelný reporting, jasné pravidlá a určenie zodpovednosti, účtovanie podľa IFRS a angličtina ako komunikačný jazyk. Toto nášmu rastu veľmi prospelo. No a v prvom rade nám investorove peniaze rozviazali ruky a mohli sme vďaka nim rýchlo rásť,“ dodáva Zálešák.

V čase exitu chcel investor maximalizovať hodnotu firmy a nie investovať do projektov s dlhodobou dobou návratnosti

V roku 2009 však spoločnosť začala čeliť kríze, klesajúcemu dopytu po elektronike a poklesu jej cien. To sa prejavilo aj na jej výsledkoch hospodárenia. Takýto scenár investorovi príliš nevyhovoval, pretože už dosiahol svoj investičný horizont a pripravoval sa na exit. V týchto časoch sa jeho zásahy do fungovania firmy výrazne zintenzívnili. „V prvej fáze, tým myslím prvých 5 - 6 rokov, bola kontrola zo strany investora v monitorovaní výsledkov a jednom stretnutí predstavenstva za mesiac, kde sme si vždy prešli a vysvetlili najdôležitejšie veci, ktoré sa udiali, a prediskutovali plány. V druhej fáze, kedy sa investor začal podľa investičnej zmluvy pripravovať na exit, sa zrazu zhoršila vplyvom krízy naša finančná situácia. Investorove správanie sa otočilo a začal žiadať oveľa detailnejšie informácie, vstupovať do manažérskych rozhodnutí a niektoré dokonca blokovať,“ vysvetľuje Peter Zálešák.

„Napríklad, v roku 2008 sme sa rozhodli ďalej expandovať a vstúpiť prvýkrát na český trh, kde sme otvorili dve predajne. Vedeli sme, že s dvomi predajňami nemôžeme byť hneď ziskoví. Tu sa však začali prejavovať odlišné ciele investora a zakladateľov firmy. Nakoniec sme sa z českého trhu stiahli,“ dodáva.

Skúsenosti spoločnosti NAY sú dôkazom toho, že prvotným cieľom investora je významný rast hodnoty spoločnosti, preto podporuje rozhodnutia partnerov a manažmentu, ktoré smerujú k naplneniu tohto cieľa. V čase, keď sa však investor chystá exitovať, už neočakávajte podporu projektov s dlhodobou návratnosťou. Dnes sa môžeme len domnievať, kde by bola spoločnosť NAY bez investície. No vďaka spolupráci zakladateľov so skúseným private equity investorom sa podarilo vybudovať domácu spoločnosť, ktorá úspešne konkuruje nadnárodným reťazcom a príbeh jej úspechu pokračuje aj po exite investora. Už v rukách pôvodných zakladateľov vstúpila v roku 2014 spoločnosť NAY opäť na český trh, tentokrát vďaka akvizícii siete predajní Elektroworld.

Ďalšie skúsenosti a príbehy z podnikania slovenských firiem s investormi nájdte v našej novej publikácii.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


CB ESPRI Impact One: nový fond na financovanie projektov s pozitívnym spoločenským vplyvom

Na Slovensku vznikol fond zameraný na podniky s merateľným spoločenským dopadom. Koľko plánuje investovať, do akých firiem a aké podmienky treba splniť?

Riaditeľ UVP TECHNICOM: ako prezentovať startup na súťaži či pred investorom

František Jakab radí, na čo dať pozor pri prezentovaní inovatívneho nápadu na súťaži a približuje, kto a ako môže využiť tzv. inkubátor či s čím pomáhajú experti z Technickej univerzity v Košiciach.

GymBeam získal najväčšiu e-commerce investíciu v histórii Slovenska

Najrýchlejšie rastúca e-commerce platforma v strednej a východnej Európe získala investíciu od Crowdberry a Slovak investment holding.

METRO Group & Techstars vyberajú inovátorov pre multikanálový predaj

Na základe minuloročného úspešného ročníku sa aj tento rok môžu start-upy zo Slovenska prihlásiť do projektu METRO Retail Accelerator v spolupráci s Techstars. Desať najlepších získa príležitosť zapojiť sa do trojmesačného akceleračného programu v Berlíne, kde sa im bude venovať viac ako 100 mentorov z celého sveta a môžu získať investíciu až 120 000 eur. Start-upy sa môžu prihlásiť až do 2. februára 2018.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky