Časť podnikateľov, ktorí sa rozhodnú predať svoj podiel vo firme, vyhľadáva kupcov aktívne. Niekedy sa však môže stať, že po vašom podniku už dlhšiu dobu „pokukuje“ potenciálny záujemca a taký sa ozve sám. Častokrát, keď to najmenej čakáte. Takýto bol aj príbeh slovenského portálu Obedovat.sk.
K exitu prišlo viac-menej náhodne
Zakladateľom portálu je Peter Paška, ku ktorému sa v roku 2010 pridal aj Zdenko Hoschek. V roku 2014 si denne na Obedovat.sk 25 000 Slovákov prezeralo jedálne lístky stoviek reštaurácií z celého Slovenska. V roku 2012 sa firme podarilo vstúpiť aj na český trh a kúpiť 70 % podobného portálu Lunchtime.cz, ktorý dosahoval približne dvojnásobné čísla.
Ako sa dostali k investorovi, resp. záujemcovi o podnik? „Viac-menej náhodne. Neplánovali sme firmu predávať, neboli sme v tom čase na to ani pripravení. Chceli sme skôr expandovať do Maďarska a Poľska. Jedného dňa sa nám však ozval indicko-americký investor, ktorý mal podobné projekty rozbehnuté na zahraničných trhoch. Išlo o firmu Zomato, ktorá mala vďaka venture investorom (Sequoia Capital a Info Edge) 35 miliónov dolárov určených na celosvetovú expanziu portálu z oblasti reštauračných služieb. Chceli kupovať takéto projekty po celom svete, a potom ich rozvíjať už vlastnými silami,“ vysvetľuje Zdenko.
Indického investora zaujímala iba návštevnosť
Prvú ponuku dostali iba na Lunchtime.cz, pretože o existencii Slovenska nemali ani potuchy. „Mali zoznam 22 krajín, do ktorých chceli expandovať a medzi nimi bolo aj Česko, hlavne kvôli turisticky populárnej Prahe. Oslovili nás so zámerom kúpy Lunchtime.cz, no my sme portál nechceli predať. Vedeli sme, že sme v tomto smere unikátni a ťažko sa nám dá konkurovať. Tak sme sa rozhodli cenu naschvál nastaviť podľa nás neprimerane vysoko, aby sme ich odradili. Oni s ňou však súhlasili, chceli sa stretnúť a začať rokovania o kúpe,“ spomína na začiatok rokovaní Zdenko Hoschek. „Na stretnutí sme im potom povedali, že existuje aj Slovensko a že tu máme rovnaký portál ako v Česku. Povedali sme im na rovinu, že ak chcú kúpiť Lunchtime.cz, musia kúpiť aj Obedovat.sk, lebo predať len jeden portál nám nedávalo zmysel. Lunchtime.cz mal vtedy návštevnosť okolo 40 000 a Obedovat.sk asi 25 000 denne. Keďže návštevnosť bola pre nich prioritný ukazovateľ, tak ich tieto čísla presvedčili,“ dodáva.
Obrovskú návštevnosť dosahovali oba portály predovšetkým preto, že v Česku aj na Slovensku funguje špecifikum s dennými obedovými menu, ktorých aktuálnu ponuku ľudia hľadajú každý deň. Toto spôsobilo, že podľa analýzy indického investora bol slovenský portál vzhľadom na počet obyvateľov najnavštevovanejší zo všetkých v skupine a Lunchtime.cz bol hneď za ním.
Ako pokračovalo rokovanie o kúpe ďalej? „Prekvapila nás neuveriteľná rýchlosť ich jednania. Vôbec neriešili výnosnosť portálov, iba ich návštevnosť. Toto sme nečakali, vždy sme si mysleli, že takéto projekty sa kupujú na základe cash flow, ale dnes vidíme, že motivácia investora môže byť rôzna. Je to dobrá správa pre projekty, ktoré veľa nezarábajú. Pokojne môže prísť investor, pre ktorého bude mať hodnotu aj projekt s minimálnym cash flow,“ dodáva Zdenko.
Trojmiliónový kontrakt pripravili za 3 mesiace
V júni 2014 prvýkrát začali spolu komunikovať o predaji. Už o mesiac na to sa prvýkrát stretli a hneď sa na obchode dohodli. Ako hovorí Zdenko – do rána sa na to vyspali a na druhý deň si to ešte potvrdili a začali sa pripravovať transakčné dokumenty. V auguste 2014 bola podpísaná zmluva.
„Nevyhli sme sa ani due diligence. No podľa mňa to bola len formalita. Urobili ju iba preto, aby mali všetko právne v poriadku. Keďže plánovali vstúpiť na burzu, potrebovali mať celú transakciu seriózne zdokladovanú. My sme však firmu nepripravovali na exit, čo spôsobilo malé komplikácie. Tie sme však vyriešili. Kameňom úrazu boli iba licencie na softvér, ktorý sme mali spravený úplne univerzálne pre celú firmu, v ktorej bolo niekoľko internetových projektov, no investor kupoval iba dva z nich a nechcel, aby sme softvér viac používali. Nakoniec sme sa dohodli, že ho môžeme používať, ale nie na projekty spojené s reštauračným podnikaním,“ hovorí o ťažkej debate s investorom Zdenko.
Firma mala jedného právnika pre slovenský a jedného pre český trh. Stratégiu si zvolili takú, že riešili iba reálne riziká a tými nereálnymi, ktoré sa len ťažko dali pokryť, sa príliš nezaoberali. Zaujímavou skúsenosťou bolo aj to, že nový investor nemal vôbec záujem o ľudí z projektu. Tí preňho paradoxne predstavovali nízku hodnotu. Na Slovensku vymenili celý tím (asi 9 ľudí) a v Česku, kde mal dvojnásobnú veľkosť, vymenil jeho časť.
Dnes to vidíme inak
Ako vníma tento úspešný obchod jeden zo zakladateľov s odstupom času? „Dnes to vidím tak, že investor si trošku neuvedomil, že na našich stránkach hľadalo gro ľudí denné menu, ktoré stálo 3,50 eur. Oni si mysleli, že sú to predovšetkým ľudia ako u nich, ktorí chodia na 30 eurové večere. Keď si to porovnáte, tak nejde o rovnakú klientelu,“ hovorí Zdenko.
Pre indického investora mal projekt hodnotu predovšetkým preto, že by sa vďaka nemu dostal do centra Európy. Aj keď celá investícia bola nákladná a z hľadiska cash flow jej návratnosť otázna, podnikateľsky pôjde určite o úspešný projekt. Jedným z plánov investora je spraviť IPO a vstúpiť na Newyorskú burzu. Preto je pre neho dosahovanie globálnych čísel (ako je návštevnosť a zastúpenie v jednotlivých krajinách) oveľa dôležitejšie ako zárobok z bežnej prevádzky.
Čomu sa na celej transakcii slovenskí podnikatelia priučili? „Zostaňte otvorení všetkým možnostiam a nikdy nehovorte nikdy. My sme pôvodne portály vôbec nechceli predávať. No vďaka tejto transakcii sme predali minoritný podnik za veľmi slušné peniaze. Ubudli nám problémy a pribudol kapitál, čo malo pozitívny vplyv na náš hlavný projekt Zlavadna.sk,“ hovorí Zdenko.
Ďalšie skúsenosti a príbehy podnikania slovenských firiem s investormi nájdete v našej publikácii 39 rád ako budovať svetovú firmu s investorom na Slovensku.