ZlavaDna.sk je najväčší portál hromadného nakupovania na Slovensku. Na stránke ZlavaDna.sk je možné nájsť denne aktualizovanú ponuku stoviek zliav do veľkého množstva zariadení – reštaurácií, salónov krásy, na športoviská či kultúrne podujatia. Taktiež široký výber ponúk z oblasti cestovania a iných tovarov alebo služieb, so zľavou minimálne päťdesiat percent. Spoločnostiam, ktoré majú na ZlavaDna.sk uverejnenú ponuku, portál zase ponúka možnosť prilákať nových zákazníkov, zvýšiť obrat alebo zisk.
Portál prevádzkuje spoločnosť Creative Web, s.r.o., ktorá úspešne vybudovala ďalšie internetové projekty, ako napríklad portál Obedovat.sk, najväčší a najvyhľadávanejší portál o reštauráciách a obedovom menu. Do portfólia spoločnosti ďalej patria portály Relaxovat.sk, Nakupovat.sk, Ubytovatsa.sk, Boomer.sk, Slevadne.cz a ďaľšie. Spoločnosť založil v roku 2007 Peter Paška a v roku 2010 sa k nemu ako spoločník pripojil Zdenko Hoschek. ZlavaDna.sk, prvýkrát spustená 4.10.2010, v roku 2013 denne predá okolo štyritisíc kupónov, pričom celkovo už predala viac ako 1,5 milióna kupónov. Od svojho vzniku si stále drží prvenstvo na zľavovom trhu na Slovensku.
Keď človeka pohltí podnikanie, nepotrebuje dovolenky a luxus.
Zdenko vyštudoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Počas štúdia sa intenzívne venoval tancu, zúčastnil sa rôznych súťaží a dokonca reprezentoval Slovensko. Po skončení štúdia pokračoval v práci audítora, ktorej sa brigádne venoval už počas školy. Po krátkom čase zistil, že to pre neho nie je ten správny smer a z pozície odišiel. Už počas štúdia pociťoval, že podnikanie je cesta, ktorá ho láka. „Človek to cíti v krvi. Audit je o precíznosti, o tom, že človek sa naozaj hrabe vo faktúrach a číslach a keď konečne nájde rozdiel jedno euro, je šťastný a uspokojí ho to,“ opisuje Zdenko svoje prvé zamestnanie. „Veľmi rýchlo som pochopil, že to nie je môj smer, ale i tak mi to dalo veľa. Naučil som sa dôležité veci z hľadiska finančného charakteru a fungovania firmy.“ Zdenko hneď získal zamestnanie v banke, ktoré pre neho bolo v tom čase veľmi inšpiratívne. „V banke som sa zase naučil, ako jednať s klientom, ako urobiť dobrý biznis a hlavne som videl všetky úspechy a neúspechy klientov z finančného hľadiska. Vždy ma zaujalo, keď som videl organizačnú štruktúru, ako funguje ich manažment alebo samotní podnikatelia.“
Po troch rokoch práce dostal Zdenko na starosť vedenie celého oddelenia. Po čase si však povedal, že je príliš mladý na to, aby zostal v jednom zamestnaní a v roku 2010 sa rozhodol začať podnikať a pridal sa k svojmu dobrému kamarátovi Petrovi, ktorý mal rozbehnutých viacero internetových projektov, medzi nimi aj Obedovat.sk. Zdenko zvažoval variantu vyskúšať podnikanie len popri zamestnaní, no nestotožnil sa s tým. „Človek, ktorý robí dve veci naraz, nerobí ani jednu vec naplno. Príde z práce a už je unavený na to, aby ešte rozbiehal nejaký biznis.“ Zdenko mal úspory a finančne si na nejakú dobu mohol dovoliť výpadok príjmu. „Nemal som konkrétny nápad, ale vedel som, že by som to chcel vyskúšať. Človek sa pri podnikaní môže realizovať. Musí si vyhrnúť rukávy a tvrdo makať, no na druhej strane je oveľa voľnejší, pretože teoreticky nič nie je nemožné. Peter ma k sebe lákal už dlho predtým.“ Zdenko to mal jednoduchšie vďaka tomu, že mal v Petrovi spoločníka, ktorý mu dodal odvahu a smer. Opisuje, že Peter je v podnikaní skôr idealista a človek, ktorý má na starosti nové nápady a vízie a on sa podujal na úlohu riadiť obchod. Dnes hodnotí ako skvelé rozhodnutie, že začal podnikať až keď mal dvadsaťdeväť rokov, pretože stihol načerpať skúsenosti.
Na ZlavaDna.sk sme boli z hľadiska tímu dokonale pripravení.
Spoločne s Petrom Paškom rozvíjali projekty Obedovat.sk, Relaxovat.sk a Nakupovat.sk. Postupne prišli na to, že Relaxovat.sk je síce dobrý voľnočasový portál, no chýba mu možnosť spätnej väzby. „Klient si tam nájde napríklad squashové centrum, zavolá im a začne tam chodiť. Už však nemá dôvod vrátiť sa na Relaxovat.sk a squashové centrum navyše vôbec netuší, že klient prišiel z Relaxovat.sk.“ Začali teda spätnú väzbu hľadať a vymysleli systém založený na benefitoch. „Išlo o systém zliav a ďalších výhod pre zamestnancov bánk a veľkých IT firiem, ktorí vlastnili zákaznícku kartu a mohli využívať zľavu desať percent na služby v niektorých prevádzkach. Už vtedy sme sa začali motať okolo zliav a identifikovali sme si smer, ktorým sa chceme orientovať.“ Spočiatku sa sústredili na malé podniky a prevádzky ako boli reštaurácie, relaxačné a ubytovacie zariadenia a obchody. „Chceli sme prinášať zaujímavé služby na internete, no až neskôr sme si uvedomili, že tým zároveň mnohým ľuďom zjednodušujeme život. Presne tak, ako sme to už robili s portálom Obedovat.sk,“ dodáva Zdenko. Ako kľúčový faktor pre úspech označuje, že vždy boli proaktívna firma, ktorá stále skúša niečo nové, až kým nie je vidno výsledok. Avšak napriek tomu, že videli, ako sa systém zliav úspešne rozvíja v zahraničí, nevedeli si spočiatku predstaviť, že by podniky na Slovensku boli ochotné ponúknuť až takú vysokú zľavu, ako je šesťdesiat percent. „Boli sme voči tomu skeptickí, no o pár mesiacov sa na Slovensku aj v Čechách spustila zľavová mánia a my sme stáli bokom. Ukázalo sa, že to funguje, tak sme oslovili zľavový portál, ktorý začal na Slovensku fungovať ako prvý. Zvažovali sme, či sa s ním spojiť, alebo začať len vlastnými silami. Pri spúšťaní ZlavaDna.sk sme finančne boli tak natesno, že sme nevedeli, čo bude ďalšie mesiace. Prvý rok som žil len z úspor, pretože sme jednoducho nemali na výplaty pre seba. Všetko sme sa snažili investovať do kvalitných programátorov. Tie malé peniaze, ktoré sme zarobili prvý rok, sme všetky investovali späť do firmy a dlho sme boli na nule. Všetko, čo sme zarobili, pohltila réžia.“ Zistili však, že naprogramovať portál nie je žiadny problém, pretože sa už dali kúpiť klony toho typu stránok z Číny. „Za zhruba osemdesiatdeväť dolárov (približne 68 eur) sme si kúpili celý kód prvej verzie stránky. Nemuseli sme tam robiť výraznejšie úpravy, tak sme sa rozhodli, že to skúsime sami. Toto bolo naše najkľúčovejšie rozhodnutie, lebo vďaka tomu máme dnes vlastný projekt ZlavaDna.sk a zjednodušuje nám to celkové fungovanie, rozhodovanie a flexibilitu. Hlavnou výhodou samozrejme je, že náš kľúčový projekt je úplne pod našou značkou.“
Portál spustili v extrémne krátkom čase. „V auguste sme si povedali, že sa chceme do toho pustiť a už 4.októbra 2010 sme spúšťali ZlavaDna.sk. Obehali sme našich klientov z Obedovat.sk, či by s nami robili takýto zľavový biznis a keď videli, že nemusia za to platiť, len nastavia zľavu a príde im veľa zákazníkov, išli do toho.“ S prvou zľavovou ponukou mali veľký úspech. Kompletne sa vypredala. „Urobili sme možno väčší obrat ako niektoré malé portály za celé obdobie, ktoré už fungovali. Predalo sa sto kupónov po desať eur, takže na prvej zľave bol obrat hneď tisíc eur. Predaju určite pomohlo aj to, že zľavu ponúkala známa pizzéria Pizza Mizza.“ Prvé mesiace činil mesačný obrat v priemere stotisíc eur. O rok sa to ešte zlepšilo a už dosahovali hranicu osemstotisíc eur mesačne. „V roku 2013 je mesačný obrat viac ako milión eur. Rekord sme urobili cez Vianoce 2012, keď sme predali zľavy zhruba za jeden a pol milióna eur. Len na Slovensku a len na ZlavaDna.sk.“
Zľavový biznis sa neustále mení.
ZlavaDna.sk spočiatku fungovala iba v Bratislave. Krátko po spustení začali chystať plán, ako portál rozbehnúť vo všetkých krajských mestách a postupne aj v menších mestách, ako je napríklad Poprad a Prievidza. „Tam sme už ale narazili kosou na kameň, pretože životný štýl ľudí je tam odlišný ako v hlavnom meste. Ľudia nechodia toľko do reštaurácií, na masáže, a preto sa nám spočiatku nedarilo získať lokálne zľavy v dobrej kvalite.“ Dnes, keď je ZlavaDna.sk už dosť známa, je situácia lepšia aj v malých mestách. „Ľudia nakupujú niektoré produkty a tovary cez internet viac, pretože v menších mestách nie sú dostupné. Snažili sme sa zachytiť rast a vývoj trhu a podľa toho plánovať, ale bolo to nemožné, pretože každý mesiac bola na trhu úplne iná situácia. Zľavový svet je hrozne rýchly a konkurenčný. Je to boj o biznis. Akonáhle získame dobrého klienta, tak to všetci vidia. Na stránke je na neho aj kontakt, čiže ak sa zľava predáva dobre, na druhý deň mu volá tridsať iných zľavových portálov, ktoré chcú s jeho prevádzkou tiež robiť biznis.“ Zdenko približuje, že najťažšie bolo ustáť veľmi rýchly rast spoločnosti. Počas dvoch rokov musel ich tím narásť z pätnásť ľudí na približne osemdesiat. Neustále však rastú, priberajú nových ľudí a snažia sa budovať organizačnú štruktúru.
Spoločnosť Creative Web je internetová firma, ale nevlastní stroje, ani výrobné haly a ich hodnota je v ľuďoch. „Vedeli sme sa obklopiť schopnými a správnymi ľuďmi, lebo biznis sme sa aj my iba učili robiť. Nikdy som nerobil online marketing, nikdy som neriadil firmu takéhoto rozmeru, nikdy som nerobil PR a podobne,“ priznáva Zdenko. „O tomto boli celé prvé dva roky. Hľadali a začleňovali sme do tímu šikovných a kvalitných ľudí, ktorí nám so sebou nepriniesli len know-how ale aj ďalších a ďalších ľudí. Väčšinou sme zamestnancov získali cez staré dobré odporúčania známych.“ Najväčším problémom, s ktorým sa museli vysporiadať, boli bankové transakcie. „Začali sme predávať šesťdesiattisíc kupónov mesačne, čo znamená šesťdesiattisíc platieb. Mali sme účty v desiatich bankách, aby mohli ľudia platiť v ktorejkoľvek banke a bolo to pre nich čo najjednoduchšie. Takže sme zrazu mali šesťdesiattisíc platieb roztrúsených po rôznych bankách a desiatich účtoch. Museli sme veľa investovať do automatizácie celého systému.“ Aj vďaka automatizácii majú dnes na finančnom oddelení iba dvoch ľudí, ktorí všetko zvládajú a všetky platby páruje systém. „Takýto systém programátori tvorili niekoľko mesiacov a dnes funguje veľmi úspešne. Keďže pôvodný kód stránky bol z Číny, obsahoval v sebe čínske znaky, čo spôsobovalo problémy. Stále sme potrebovali dobrých programátorov. Zo začiatku sme mali len dvoch a postupne pribudli ďalší štyria, no dá sa povedať, že aj tak sme to nezvládli. Vo firme v začiatkoch vládol chaos, ľavá ruka nevedela, čo robí pravá a veľa vecí, ktoré sme vytvorili, sme nepoužili. Pri súčasnom počte ľudí by to však už nebolo možné, preto postupujeme krok za krokom aj v zavádzaní procesov vo firme.“
Úspešný biznis sa nerodil ľahko. Stálo nás to veľa energie, pokusov a malých projektov.
V roku 2011 expandovala spoločnosť do Čiech, čo Zdenko hodnotí ako veľký úspech. „Creative Web je jednou z mála slovenských internetových firiem, ktoré v Čechách podnikajú úspešne. Zistili sme, že v malých mestách na Slovensku nie je potenciál, no aj tak sme mali chuť rásť. Povedali sme si, že expandujeme do Prahy, a tak sme spustili SlevaDne.cz, ako tristošiesty zľavový portál na českom trhu. V danej dobe bol taký boom, že všetci si zakladali vlastné zľavové portály. Je to veľmi jednoduchá myšlienka a o to je v tejto oblasti aj väčšia konkurencia.“ Nešli teda do expanzie s veľkými očami. „V Česku už samozrejme nedosahujeme také výsledky ako na Slovensku, ale za rok a pol sa nám so SlevaDne.cz podarilo dostať do prvej desiatky.“ V roku 2013 pracuje pre spoločnosť Creative Web v Česku takmer päťdesiat ľudí. Istá časť z nich sa venuje portálu SlevaDne.cz a druhá portálu LunchTime.cz, ktorý kúpili v roku 2012 a ktorý je najväčším gastronomickým portálom v Českej republike. V budúcnosti plánujú spustiť na Obedovat.sk hodnotenie reštaurácií. „Na ZlavaDna.sk vidíme, že ľudia majú obrovskú potrebu hodnotiť a chceme to koncepčne zaviesť aj na Obedovat.sk.“
Podnikanie je pre Zdenka celoživotná škola. „Nie je to ani tak o učení. Zistil som, že keď človek nič vo svojom živote neurobí, tak nič nemá. No keď sa do niečoho pustí a začne makať, ešte to neznamená, že sa mu aj niečo podarí, i keď už tam je predpoklad. Ak človek naozaj robí svoju prácu poctivo, sleduje a vníma trh a snaží sa mu prispôsobovať, s najväčšou pravdepodobnosťou sa mu niečo podarí.“ Zdenko všetko stavia na svojej vytrvalosti a húževnatosti, to sú podľa neho klasické vlastnosti človeka, ktorý chce podnikať. „Behom môjho podnikania som sa naučil, že treba veľa vecí konzultovať s ľuďmi, ktorí vedú firmy, pretože majú podobné problémy ako vy. Treba veľa čítať, veľa sa učiť na internete a navštevovať rôzne kurzy, trebárs aj online, pretože majú veľmi veľký zmysel a zúčastňuje sa ich množstvo ľudí s podobnou situáciou. Vďaka týmto zdrojom viem ušetriť svoju energiu aj peniaze.“ Zdenko v podnikaní nevidí žiaden recept na úspech. „Nikto nemá recept, ktorý by vám mohol odovzdať. Na začiatku je to džungľa, v ktorej panujú ťažké pravidlá. Preto radím ľuďom, ktorí cítia, že chcú podnikať a veria tomu, aby to vyskúšali. Treba na to však nájsť vhodnú dobu v živote, pretože to nie je ľahké a musíte sa pripraviť na najhoršie. Ja som sa pripravil tak, že som počítal s tým, že prvé dva roky nebudem z toho biznisu mať nič a pripravil som si dostatočné úspory.“
Článok je ukážkou knižnej novinky 59 inšpiratívnych podnikateľských príbehov, ktorú si môžete zakúpiť v našom eshope.