Stanimir Markov (CEO Runecast): Ako sme za 3 roky vybudovali od nuly firmu, ktorá dnes pôsobí na 6 kontinentoch

Stan Markov je mladý podnikateľ z Bulharska, ktorý v Brne žije už 11 rokov. V minulosti pôsobil v IBM na pozícií Virtualization architect, kde bol okrem iného zodpovedný aj za správu a odstraňovanie chýb z veľkých virtuálnych infraštruktúr. Postupne si so svojimi kolegami začal uvedomovať, že firmám, o ktoré sa starajú, by dokázali pomôcť oveľa viac tým, že by namiesto riešenia vzniknutých chýb problémy vopred predikovali a predchádzali im. Za týmto účelom si založili svoju vlastnú firmu – Runecast, ktorej sa pred niekoľkými podarilo získať investíciu vo výške 1,6 milióna eur od Credo Ventures a Limerock Fund Manager. Čítajte ďalej a od Stana sa dozviete, aká zmena vás čaká pri prechode zo zamestnania do vlastnej firmy, ako hľadať a nájsť toho správneho investora alebo ako vyberať kľúčových zamestnancov pre svoj biznis.

Stan, povedz nám prosím príbeh Runecastu: pamätáš si ešte na vaše začiatky?

Bol som jedným zo spoluzakladateľov našej spoločnosti a na naše začiatky sa pamätám veľmi dobre. Väčšina z budúcich zakladateľov Runecastu pracovala v Centre excelentnosti VMware v IBM, kde som pôsobil ako technický líder. Boli sme plní elánu, chceli sme vytvoriť niečo užitočné a pritom uplatniť svoju kreativitu. Jeden z nás prišiel s brilantným nápadom, vďaka ktorému by dokázali firmy využívajúci VMware odstrániť problémy ešte predtým, ako by vznikli. Objavili sme dieru na trhu: dnes má Runecast zákazníkov na 6 kontinentoch a rapídne rastieme. A čo nám k tomuto rastu pomohlo najviac? Určite to bola skvelá chémia v tíme, správni ľudia a výborná myšlienka. Každý člen si musel byť už od začiatku vedomý cieľa a požiadaviek, ktoré sa budú na neho v prvých mesiacoch klásť. Všetci sme museli od začiatku ťahať za jeden povraz.

Ako si si uvedomil, že chceš vymeniť kariéru zamestnanca za život podnikateľa?

Napriek tomu, že v mojom okolí veľa ľudí nepodniká, vždy som vedel, že to bude moja cesta. Som technický nadšenec, vďaka čomu som sa veľa potrebných znalostí a zručností naučil sám. Mal som nejaké malé projekty, ako vývoj webu alebo korporátnych interných sietí. Prelom ale prišiel určite až s Runecastom.

Nie je to tak dávno, čo si si užíval pozíciu zamestnanca so stálym uplatnením a stabilným príjmom. Prechod k vlastnému podnikaniu tak predstavoval dosť veľké riziko.

Čo považuješ za najťažšie pri tomto prechode?

Ak máš stabilnú prácu v IT firme, ale ty sa chceš posunúť k vlastnému projektu, ktorý môže pokojne zlyhať, nie je to rozhodne jednoduchá voľba. Je ale veľmi dôležité vedieť, že za tebou v týchto prípadoch stojí tvoja rodina a priatelia. Ostatní spoluzakladatelia už majú vlastné rodiny a deti - bez ich súhlasu a podpory by sa Runecast pravdepodobne nikdy nevznikol.

Prejdime k vášmu produktu. Čo presne Runecast dokáže a akú hodnotu ponúkate zákazníkom?

Našou vlajkovou loďou je Runecast Analyzer, ktorý dokáže odhaliť potenciálne riziká v klientovej virtuálnej infraštruktúre. Tým sa znižuje riziko nepredvídateľného výpadku a bezpečnostnej zraniteľnosti. Myšlienka, ktorá stojí za nápadom je jednoduchá, ale pritom brilantná. Dám Ti jednoduchú otázku. Povedzme, že máš problém so svojim počítačom, objavili sa nejaké chybové hlášky a služba, ktorú súrne potrebuješ, ti prestala bez zjavnej príčiny fungovať. Čo by bola prvá vec, ktorú by si spravil?

Asi reštartoval počítač.

Jasné a potom by si sa snažil nájsť riešenie svojho problému online. Možno už niekto čelil rovnakému problému a medzitým sa už našlo riešenie. Táto cesta ale môže trvať kľudne aj hodiny či dokonca dni. A produkt, ktorý má firme prinášať peniaze, nefunguje. Rovnako, ako sa problémy môžu vyskytnúť na tvojom počítači, sa vyskytujú každodenne v IT firmách. Systémoví administrátori musia bojovať s problémami, ktoré už boli v minulosti vyriešené. Len o tom ešte nevedia. VMware, s ktorým tieto firmy pracujú, majú všetky známe problémy zdokumentované v oficiálnej vedomostnej databáze. A vieš kedy databázu niekto reálne využije?

Predpokladám, že až potom, ako problém nastane.

Presne tak. My sme sa rozhodli využiť proaktívny prístup. Runecast Analyzer zbiera všetky informácie z tejto databáze a na základe nastavenia VMware u zákazníka dokáže vopred predpovedať možné problémy a to ešte predtým, ako nastanú. Aby som vysvetlil rozsah problému: VMware je dnes absolútne kľúčovým komponentom pri veľkých IT spoločnostiach a 99 % firiem z Fortune 1000. Runecast firmám pomáha zabezpečiť, aby im táto kritická zložka fungovala optimálne. Jedným z našich najväčších zákazníkov je Verizon Wireless US, ktorá má rozsiahlu VMware infraštruktúru, ktorú chráni Runecast Analyzer. FUJISOFT z Japonska je ďalšou firmou, ktorá sa spolieha na náš software a prináša im reálne výsledky. Vďaka nám sú bezpečnejšie dokonca aj vesmírne projekty: German Aerospace zabezpečuje veľké množstvo vesmírnych misií, ako je napríklad pristátie sondy na kométe. Ich software si nemôže dovoliť žiadnu chybovosť ani oneskorenie. Runecast im pomáha dosahovať tieto náročné ciele.

Váš projekt potreboval zo začiatku finančnú injekciu. Pamätáš si, ako sa vám podarilo presvedčiť investorov, aby vám dali šancu?

Presne si to pamätám, no pravdepodobne bude moja verzia odlišná od tej, ktorú si pamätajú investori :). Všetko to ale súvisí s ingrediencami úspechu, ktoré som už spomenul skôr: správne nastavenie, ľudia a nápad.

Po prvé: podnikateľská myšlienka a vízia musia byť jasné, veľké a predovšetkým dosiahnuteľné. Celkový trh (TAM – Total addressable market, poznámka autora) by mal byť dostatočne výživný pre rýchly rast firmy. Aby som to ilustroval na našom príklade: našim potenciálnym zákazníkom je firma používajúca VMware. A takýchto firiem je na celom svete 500 000! Takže náš trh je skutočne veľký, čo je prvý dobrý signál pre investora.

Investor ďalej skúma veci ako konkurencia, unikátnosť produktu a stav na trhu. V neposlednom rade samozrejme musí byť samozrejme presvedčený o tom, že tím je dobre vystavaný a dokáže vysoké ciele skutočne dosiahnuť. A ja si dovolím tvrdiť, že Runecast všetky tieto požiadavky spĺňa. V našej firme je množstvo excelentných technologických mágov, ktorí dokážu splniť aj naoko nesplniteľné úlohy. To by samozrejme nestačilo, ak by sme sa nedokázali na rast pripraviť aj z obchodného hľadiska. Naučili sme sa rozumieť biznisu a chopili sme sa príležitosti na trhu.

Všetky tieto faktory nakoniec Credo Ventures ako aj Limerock presvedčili, aby do nás investovali. Som presvedčený, že nebudú ľutovať.

Článok pokračuje pod reklamou

Skús si predstaviť, že radíš niekomu, kto hľadá investora. Čo by si mu poradil? Kde by mal hľadať investora, ako by ho mal osloviť a ako svoj projekt efektívne odprezentovať?

Určite by som mu odporučil sa na úvod dobre pripraviť. Z nášho regiónu existuje Startupový sprievodca – útla knižka, ktorú napísal jeden zo zástupcov nášho investora Andrej Kiska ml. Andrejovi sa tam podarilo zhrnúť množstvo podstatných informácií, ktoré mali pre mňa neoceniteľnú hodnotu.

Náš tip: V Podikajte.sk sme zhrnuli desiatky príbehov slovenských firiem, ktoré rástli spolu s investorom v publikácii 39 rád, ako budovať svetovú firmu s investorom.

Začnime s tým, kde osloviť investora – existuje viacero možností. Konferencie, meetupy, investorské platformy (napríklad angel.co, Klub podnikateľských anjelov Slovenska), cold calls (telefonické kontaktovanie investora bez toho, aby vedel o koho sa jedná, pozn. autora) či na základe sprostredkovania od spoločných priateľov.

Pre ilustráciu, nám sa podarilo spoločnosť Opifer, pre-seed investora, nájsť na startupovej konferencii v Prahe. Súčasne si ale uvedomujem, že to bolo skôr šťastie ako výsledok dlhodobého úsilia. Ideálnym spôsobom samozrejme je, keď máš niekoho, čo vás prepojí. Takže určite odporúčam pracovať na svojej sieti a kontaktoch. Snažte sa stretávať nových ľudí a poproste ich o pomoc – množstvo z nich vám bude ochotných podať pomocnú ruku či vás prepojiť s niekým užitočným.

A keď tohto človeka konečne stretnete, ako mu odprezentovať svoju myšlienku efektívne? Kľúčové je správne odprezentovať produkt, svoju víziu a skvelý tím, ktorý dokáže premeniť plány na skutočnosť. Zbytočne to nenaťahujte a vždy hovorte k veci. Guy Kawasaki, svetoznámy podnikateľ pripravil výbornú prezentáciu, ktorú odporúčam každému, kto hľadá investora.

Runecast v súčasnosti dynamicky rastie. Inými slovami potrebujete skúsených a oddaných zamestnancov. Mohol by si našim čitateľom objasniť, ako ich nájsť a pritiahnuť práve do svojej firmy?

O úspechu, ako aj neúspechu každej firmy rozhodujú zamestnanci. Znie to ako klišé, ale je to tak. Preto je spôsob ich výberu najťažším a absolútne kľúčovým faktorom, ako naštartovať úspešné podnikanie. Pre náš nábor používame viacero kanálov – reklamy na pracovných portáloch ako sú startupjobs.cz, LinkedIn, meetupy či osobné odporúčania – práve tie nám priniesli najlepších zamestnancov.

Výber správnych zamestnancov je samozrejme beh na dlhú trať – predovšetkým o vývojárov je dnes veľká bitka. Preto sa snažíme byť atraktívnym zamestnávateľom: ponúkame skvelý plat, výborné pracovné prostredie a reálnu príležitosť, aby vaša práca mala aj reálny dopad. Aj preto si dnes môžeme vyberať – preferujeme predovšetkým nadšených jednotlivcov, ktorí sú pripravení pracovať v dynamicky fungujúcom prostredí, ako je to naše.

Príbeh Runecastu znie ako príbeh, kde všetko vychádzalo presne tak, ako malo. Vyskytli sa popritom nejaké problémy a sklamania, ktoré vás na ceste pribrzdili?

Mám množstvo negatívnych skúseností a to prakticky zo všetkých oblastí – vzťahy s ľuďmi, premárnené príležitosti, pochybovanie o svojich schopnostiach a podobne. Platí to pri každom biznise, ale technologický startup pripomína jazdu na horskej dráhe – budeš sa cítiť plný energie a sviežo, nasledujúci deň ale kľudne môžeš byť vyčerpaný problémom, ktorý sa znenazdajky objavil. Takže to určite nie je pre každého. Keď sa nachádzaš na vrchole, cítiš eufóriu, takú, akú v zamestnaní pravdepodobne nikdy nezažiješ. Keď sa ale nedarí, môže to byť poriadne stresujúca a náročná skúsenosť. Bez ohľadu na to, čo sa deje, sa nesmieš zastaviť. A samozrejme nikdy nestratiť zameranie na svoj cieľ. Keď sa pozerám spätne na cestu, ktorú sme prešli s Runecastom, napĺňa ma to určite radosťou a pýchou – a to aj napriek všetkým nezdarom a failom, ktoré sme zažili. Ešte viac sa teším na to, čo príde.

Kde vidíš budúcnosť Runecastu?

Mojim cieľom je, aby bol Runecast rešpektovanou značkou v oblasti IT Operations a prediktívnej analytiky. Runecast sa stane synonymom pre inovatívne, smart a “must-have” riešenie pre IT spoločnosti. Vo firme bude množstvo nadšených a inteligentných ľudí, s ktorými bude radosť pracovať.

Našli ste chybu či nepresnosť v texte? Dajte nám o tom vedieť.

Viac podobných článkov nájdete na www.podnikajte.sk


CB ESPRI Impact One: nový fond na financovanie projektov s pozitívnym spoločenským vplyvom

Na Slovensku vznikol fond zameraný na podniky s merateľným spoločenským dopadom. Koľko plánuje investovať, do akých firiem a aké podmienky treba splniť?

Riaditeľ UVP TECHNICOM: ako prezentovať startup na súťaži či pred investorom

František Jakab radí, na čo dať pozor pri prezentovaní inovatívneho nápadu na súťaži a približuje, kto a ako môže využiť tzv. inkubátor či s čím pomáhajú experti z Technickej univerzity v Košiciach.

GymBeam získal najväčšiu e-commerce investíciu v histórii Slovenska

Najrýchlejšie rastúca e-commerce platforma v strednej a východnej Európe získala investíciu od Crowdberry a Slovak investment holding.

METRO Group & Techstars vyberajú inovátorov pre multikanálový predaj

Na základe minuloročného úspešného ročníku sa aj tento rok môžu start-upy zo Slovenska prihlásiť do projektu METRO Retail Accelerator v spolupráci s Techstars. Desať najlepších získa príležitosť zapojiť sa do trojmesačného akceleračného programu v Berlíne, kde sa im bude venovať viac ako 100 mentorov z celého sveta a môžu získať investíciu až 120 000 eur. Start-upy sa môžu prihlásiť až do 2. februára 2018.
To najlepšie z Podnikajte.sk do vašej schránky