Spoločnosť LittleLane má skúsenosti s viacerými investormi a dnes má okrem investora, ktorý jej dal nefinančný kapitál vo forme pomoci s predajom produktu, aj svojho prvého investora, ktorý jej poskytol potrebné financie. Jej zakladateľ, Peter Nižňanský, sa dostal na čelo rebríčka nekonvenčných podnikateľov Slovenska v roku 2015. Naprogramoval edukačný portál LittleLane, ktorý pomáha s výučbou detí nielen v domácnostiach, ale aj v školách a škôlkach. Bilingválna vzdelávacia jazyková hra pre deti ponúka viac ako 15 praktických tém na rozšírenie detskej slovnej zásoby v rôznych oblastiach.
Inšpiráciou produktu boli vlastné deti
Príbeh firmy sa začal písať v roku 2013, keď dve malé dcérky Petra Nižňanského začali navštevovať v materskom centre hodiny detskej angličtiny. „Všetko začalo, keď domov doniesli anglické CD, ktoré ich vtedy veľmi zaujalo. Toto CD hrávali veľmi často na svojom PC. Jedného dňa som si ho pozrel a napadla mi myšlienka, že by som skúsil naprogramovať online hru, plne animovanú, zároveň zábavnú a hlavne modernejšiu, ktorá by bola ako pre online riešenie, tak aj pre tablety. Táto hra mala učiť deti po slovensky a anglicky. Patrím medzi ľudí, ktorí sa celý život živili programovaním bankových a manažérskych aplikácií, a tak som sa neobával toho, že by som hru nevedel naprogramovať, i keď išlo o našu prvú hru. O svojom zámere som porozprával učiteľke angličtiny, ktorá učila naše deti a poprosil som ju, či by túto hrou so mnou navrhla. Pani učiteľka súhlasila, a tak sme sa pustili do práce,“ vysvetľuje Peter, ako vznikol ich podnikateľský nápad.
Hru netvoril Peter sám, od začiatku až po spustenie na projekte pracovalo 8 ľudí, pričom hra sa tvorila približne 8 mesiacov. Rovnaký počet ľudí spolupracuje na vývoji produktov aj dnes, pričom štyria z nich sú stálymi zamestnancami firmy.
Priamym predajom sme získali 10 škôlok za deň
Jej financovanie bolo spočiatku na Petrových pleciach: „Hru sme si financovali úplne sami a jej prvé náklady boli vo výške približne 13 000 eur. Celú hru som si naprogramoval úplne sám bez ďalšej pomoci pri riadení alebo programovaní projektu,“ hovorí Peter. Hneď po spustení mali pozitívne reakcie od ľudí, a tak začali sami oslovovať materské a základné školy, či by nemali o hru záujem aj do škôl. „Zo začiatku sme mali problém, keď sme telefonovali alebo písali do škôl. Nikto sa s nami nechcel rozprávať, a tak sme skúsili osobný predaj. Keď sme prišli do materskej školy a ukázali im hru, okamžite si hru škôlka kúpila. Tu nastal zvrat. Takto sme za jeden deň predali náš produkt do 10 materských škôl. Avšak, začali sme riešiť ďalší problém, ako spustiť predaj po celom Slovensku. Preto som napísal do firmy Stiefel Eurocart (táto firma predáva školský softvér po celom Slovensku a Česku), či by nemala záujem predávať našu hru. Dohodli sme sa na spolupráci a hru sme začali predávať spoločne. Vďaka spolupráci s ňou sa podarilo k dnešnému dňu predať hru približne do 500 materských a základných škôl,“ dodáva.
Firma si pritom stále svoj rozvoj aj programovanie ďalších funkcií platila sama zo zdrojov, ktoré dokázala hra vygenerovať. V roku 2015 však došlo k zmene a víťazstvo v jednej z podnikateľských súťaží ich utvrdilo v tom, že projekt LittleLane má perspektívu a členovia tímu vrátane Petra postupne opustili doterajšie zamestnania, aby mohli sto percent svojho času investovať do rozvoja vznikajúceho podniku.
Investora sme hľadali 10 mesiacov a rokovali sme s ôsmimi investormi
Bolo načase pustiť sa do hľadania investorov. „Hľadanie investorov sa zdá byť zložitý proces. Avšak, ak na to dnes spomínam, nebolo to najhoršie. Ako prvá nás oslovila firma Datalan. Táto firma mala spočiatku záujem o to, aby sme vytvorili kompletný digitálny obsah pre tablety určený pre základné školy. Avšak okolnosti a stav spoločnosti Datalan nás utvrdili v tom, že spoločnú cestu nenájdeme. Ďalší možný investor bol startup Studio Launcher, ale ani tu sme spoločnú reč nenašli. Ďalej sme rokovali s investormi zo skupiny Limerock, ktorí boli ochotní investovať, avšak po úspešnom raste chceli exitovať a spoločnosť predať. My sme však hľadali investora, ktorý by bol ochotný dlhodobo budovať značku. Horúcim kandidátom bola firma Pixel Federation, ktorá patrí medzi slovenské diamanty a vo svete je v TOP 20 v herných systémoch. A práve jej majiteľ Šimon Šicko bol ochotný do nás investovať. Nakoniec nás oslovila firma Asseco Central Europe, ktorej sme náš projekt predstavili a dohodli sme sa. Tak sme v júni 2016 spolu s ďalším koinvestorom vytvorili novú spoločnú firmu LittleLane, a.s.,“ hovorí o skúsenostiach s hľadaním investora Peter.
„Keď sme investorov oslovovali, zdôrazňovali sme náš funkčný produkt, o ktorom sme vedeli, že má v školstve zabezpečený predaj. Mali sme na hru veľmi pozitívne reakcie, čo nás potešilo a naštartovalo do ďalších aktivít. Najskôr sme požadovali investíciu zhruba milión eur. To sme však neskôr prehodnotili a požadovanú investíciu sme znížili na sumu, ktorá by mala postačiť na zaplatenie štyroch ľudí na dva roky. Mali sme už vtedy síce nejaké tržby, ale chceli sme byť pripravení na pesimistický variant, ak by sme náhodou v úvodnom období nezarobili nič,“ hovorí Peter.
Celkovo rokovali asi s ôsmimi investormi, zhruba polovica im povedala nie a zo zvyšnej polovice sa snažili vybrať si najvhodnejších. S jedným z nich mali aj drobné konflikty, ale s ostatnými sa podľa Petrových slov veľmi dobre komunikovalo. Celý proces od hľadania až po podpis zmlúv trval približne 10 mesiacov. Nakoniec sa rozhodli pre dvoch investorov. Jedným z nich je spoločnosť Stiefel Eurocart, ktorá zabezpečuje firme predaj jej produktov do škôl a školských zariadení. Spoločne tvoria aplikácie a Stiefel im garantuje ich predaj. V priestoroch tohto partnera má firma dokonca aj svoje sídlo. Druhým investorom je Asseco Central Europe, ktoré jej poskytlo financie na približne dva roky vývoja produktov. „Pôvodne sme sa rozhodovali medzi Assecom a Pixel Federation. Ale Asseco sa nám zdalo pre nás ako najvhodnejší investor, jednak v jednaní aj vo férovosti. Navyše je to investor, ktorý má okrem financií aj pridanú hodnotu – je celosvetovou firmou a dokáže nás dostať aj na zahraničné trhy. Vyjadrili sa, že chcú vstúpiť do školstva a robiť podobné veci, takže sme mali vlastne spoločný cieľ. Sú ľudskí, transparentní a nie sú politicky motivovaní. Nielen slovenských predstaviteľov, ale aj vrcholové vedenie v Poľsku zaujala naša aplikácia. Aj keď to nebola technologická bomba, rozhodli sa do nás investovať. Už na druhom stretnutí nám povedali sumu, ktorú nám môžu ponúknuť a za aké percentá. Tak sme sa dohodli. Asseco bolo v tomto veľmi promptné, ich právnici pripravili všetky zmluvy a celý proces trval asi tri mesiace.“
Ako hovorí Peter Nižňanský dnes: „Život a podnikanie s investorom zatiaľ nevieme posúdiť, nakoľko sme iba na začiatku. Veríme, že nesklameme, nakoľko už máme predaje a nie sme na začiatku podnikania.“
Hľadajte si typ investora podľa toho, čo chete robiť
Na záver dodáva jednu radu: „Hľadajte si typ investora podľa toho, čo chcete robiť s vašou firmou. My sme chceli založiť firmu a rozvíjať ju, nie predať. Preto sme asi 2 - 3 z ôsmich investorov hneď museli vyradiť. Ten, kto investora hľadá, si musí uvedomiť, prečo firmu chce. My sme si vybrali takých, ktorí s nami vytrvajú celý čas. Nemali sme záujem o takých, čo o 4 - 5 rokov exitujú a firmu predajú.“
V roku 2016 získala spoločnosť ocenenie absolútneho víťaza v súťaži Mladý inovatívny podnikateľ 2016. Dnes má na konte viac ako 1 000 platiacich domácností a 500 škôl. V budúcnosti sa chce zamerať viac na domácnosti aj zahraničné trhy.
Ďalšie skúsenosti a príbehy z podnikania slovenských firiem s investormi nájdete v našej publikácii 39 rád ako budovať svetovú firmu s investorom na Slovensku.