Nasledujúcich niekoľko bodov Vám pomôže rýchlo sa zorientovať, ako ďaleko ste v oblasti riadenia kvality. Ak máte medzery, začnite ich odstraňovať čo možno najskôr. Možno budete prekvapení, že na prvý pohľad bezvýznamné činnosti Vám ušetria mnoho času a peňazí. Veď nie je nutné ihneď začínať s certifikáciou ISO normy.
- Každý produkt/služba je presne špecifikovaný v zmysle toho, čo od neho očakáva zákazník.
- Spoločnosť má stručnú a jasne formulovanú politiku kvality, ktorej dobre rozumejú všetci zamestnanci.
- Organizácia má jasne a jednoducho zmapované všetky svoje hlavné procesy tak, že zásadné vplyvy na náklady, čas a spokojnosť zákazníka sú ľahko pochopiteľné.
- Zodpovednosť za dosahovanie kvality výrobkov a služieb je delegovaná až na najnižšiu úroveň, pričom konečná zodpovednosť za zabezpečenie výsledku je jasne určená vo vedení podniku.
- Manažment rozumie svojim nákladom na kvalitu a minimalizuje ich (prevenciou zlyhania kvality; meraním výkonov v oblasti kvality; kompenzáciou a napravovaním zlyhaní).
- Kvalita vstupných dodávok je pod dohľadom v maximálnej možnej miere používaním schválených postupov testovania a výstupnej kontroly zo strany dodávateľa, aby sa minimalizovali celkové kontrolné náklady.
- Problémy kvality či už vstupov, procesov, alebo výstupov sú systematicky monitorované, takže je možné odhaľovať trendy a prijímať opravné opatrenia či v prípade vhodnosti meniť výrobok alebo proces.
- Personál vo všetkých oblastiach je zaškolený v postupoch zlepšovania (identifikácia problému, analýza problému a riešenie problému) a motivovaný k tvorivosti, pričom sa dodržiava vhodná kontrola výdavkov, aby sa predišlo škodlivým efektom inde v organizácii.
- Sťažnosti prichádzajúce do organizácie sú registrované a analyzované, takže možno prijímať nielen pozitívne opatrenia na ich odstránenie (dokonca môže dôjsť k posilneniu vzťahov s nespokojným zákazníkom), ale aj dlhodobé opatrenia na zamedzenie opätovného výskytu sťažností.
- Grafy vývoja v oblasti kvality sú k dispozícii na všetkých úrovniach organizácie, s podrobnosťami a frekvenciou primeranou danému procesu, výrobku alebo službe.
- Výrobky a služby konkurencie sú pod drobnohľadom, takže manažment je plne informovaný o svojej pozícii vzhľadom na alternatívne zdroje dodávok zákazníkom.
- Koncepty a nástroje zabezpečenia kvality sa používajú nielen na výrobu a dodávky hlavných výrobkov a služieb organizácie, ale aj na všetky aspekty kvality, vrátane vplyvu na životné prostredie, zdravie, bezpečnosť, zabezpečenie atď.